Jump to content

Temperatur B20/BB130


ivertxo

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har en Aq 130 (B20, som tusler og går greit, MEN..

 

Jeg får ikke helt tempmåleren til å virke skikkelig. Den flyr på rødt før motoren er skikkelig varm. I går stod den å dirret/vandret ved lavt turtall, og så steg den fort opp på rødt under kjøring. Hadde problemer med varmegang i fjor, men har gjort div utebedringer, som nytt ekosbend, systemrens,ny impeller, byttet 3 frostplugger og borret et 8 mm hull i bakkant av fordelingsrøret i toppen. (lite rust og skitt i kanalene) og ny termostat.

 

Jeg har også sjekket giver og den skal fungere. Jeg har tuklet litt med instrument panelet, og byttet festet for jordingsledningen ("åpen" kobbertråd som går via instrumentlyspæra til en tom bryter. Har litt mistanke om at det er jordinga som er feil.

 

Har målt både blokka ( ca 50-60 C bak på toppen som er der den går varmest). Kjølvannet bak er noe kaldere.

 

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Hei, eg hadde samme problem i fjor etter å ha kobla fra og til igjen det elektriske (og i mellomtida skifta ut motor og gir - eg har no nyoverhalt B20 med to solex-forgassarar). Grunnen til at temperaturmålaren viste feil var at jordinga likevel ikkje gjekk til jord. Dersom både termostathuset og heile toppen held under 60 grader er motoren ikkje for varm. Prøv å strekka ein ledning fra minus-kontakten på temperaturmålaren direkte til blokka, då bør pila hella godt over mot venstre side.

 

-svein

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...