Geir Hel Startet 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2011 (redigert) I Berg olsen plattgatteren står ein kjekk grønn klump av ein md32a som starte som ett skudd å går som ein klokke, Får maks turtall på 3300 (den skal ha 4000) men eg tror den er nedjustert, skal fjerne blomba å justere maksturtall skruen for å sjekke det ut. fra tomgangshastighet å full spiker så sprette turtallet rett opp te 2800 for så å stige gjevnt til 3300 omd, får 3300 omdr med bever 460 med 30hk men går 2 til 3 knop mindre på fult. støyen er behaglig ved 2000-2300 omd så kommer spørsmålet. Vi bruker 2800 som marsjfart for der virker den mest kjølig å graver seg ikke så mye ned. Det er ein 16x15 3 bladers proppel med noen hakk i bladene Skal vi gå for lik 3 bladers proppel Kan me gå opp ein størrelse å 2 ? eks 17x15 eller 18x15 Ka med 16x15 4 bladers er det mere fart på ein slik? Uannsett hva vi velger så skal vi holde oss under 3000 omdr for da blir det vel mindre problem for motoren. er det ødleggende for motoren vist foreks proppelen er så stor at motoren ikke vil over 400 omd vi bruker som marsj Den går ca 7 på 2000 omdr og mellom 11 å 12 på 3300omd Redigert 27.Juni.2011 av LEVIND (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Sydvesten Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 I Berg olsen plattgatteren står ein kjekk grønn klump av ein md32a som starte som ett skudd å går som ein klokke, Får maks turtall på 3300 (den skal ha 4000) men eg tror den er nedjustert, skal fjerne blomba å justere maksturtall skruen for å sjekke det ut. Vel denne motoren er vel opphavet til VP sitt dårlige rykte.. Dette er en alu motor basert på Indenor sin 6'er.. Den var ikke akkurat kjent for å være av god kvalitet. Denne motoren holder om den ikke kjøres for hardt... dermed er det nok ingen ulempe at du ligger på det turtallet du ligger på.. Hadde jeg vært deg så hadde jeg slått med til ro med det turtallet motoren har.. Klokker som går rører en ikke, da kan det ende med at de stopper... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Geir Hel Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Ja klar over ryktet te motoren, tenkte å sjekke om den er nedjustert på grunn av det å ikke at proppelen er så stor at den ikke går høyere, uannsett skal den justeres tilbake på 3300 omdr Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Geir Hel Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Skrudde litt mere ut skruen til maks turtallet, får 3500 omdr nå 200 mere, men den graver seg så pass ned at med flaps så tror eg den går så og si i plan får 12.8 knop på maks nå. Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Hold deg under 3000 du, så har du motor noen år til også... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Hold deg under 3000 du, så har du motor noen år til også... Ja skal holde under 3000 men kunne tenkt oss litt mer fart på 2000 til 2500 som har ein mer behaglig støy. Ka ca mindre turtall er forventa av 1 srørrelse opp ? fra 16 til 17 Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
index Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Man regner vel ca 200 rpm per tomme sånn ca. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Geir Hel Svart 2.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Man regner vel ca 200 rpm per tomme sånn ca. Da husket eg rett. Takk Montere flaps på den så får me vel se 16 tallet Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.