Jump to content

25 fot plattgatter med md32a, hva er riktig propell?

Geir Hel

Recommended Posts

I Berg olsen plattgatteren står ein kjekk grønn klump av ein md32a som starte som ett skudd å går som ein klokke,

Får maks turtall på 3300 (den skal ha 4000) men eg tror den er nedjustert, skal fjerne blomba å justere maksturtall skruen for å sjekke det ut. fra tomgangshastighet å full spiker så sprette turtallet rett opp te 2800 for så å stige gjevnt til 3300 omd, får 3300 omdr med bever 460 med 30hk men går 2 til 3 knop mindre på fult.

støyen er behaglig ved 2000-2300 omd så kommer spørsmålet.

Vi bruker 2800 som marsjfart for der virker den mest kjølig å graver seg ikke så mye ned.

Det er ein 16x15 3 bladers proppel med noen hakk i bladene

Skal vi gå for lik 3 bladers proppel

Kan me gå opp ein størrelse å 2 ? eks 17x15 eller 18x15

Ka med 16x15 4 bladers er det mere fart på ein slik?

Uannsett hva vi velger så skal vi holde oss under 3000 omdr for da blir det vel mindre problem for motoren. er det ødleggende for motoren vist foreks proppelen er så stor at motoren ikke vil over 400 omd vi bruker som marsj

Den går ca 7 på 2000 omdr og mellom 11 å 12 på 3300omd

Redigert av LEVIND (see edit history)

Endelig båt igjen

I Berg olsen plattgatteren står ein kjekk grønn klump av ein md32a som starte som ett skudd å går som ein klokke,

Får maks turtall på 3300 (den skal ha 4000) men eg tror den er nedjustert, skal fjerne blomba å justere maksturtall skruen for å sjekke det ut.

Vel denne motoren er vel opphavet til VP sitt dårlige rykte.. Dette er en alu motor basert på Indenor sin 6'er.. Den var ikke akkurat kjent for å være av god kvalitet. Denne motoren holder om den ikke kjøres for hardt... dermed er det nok ingen ulempe at du ligger på det turtallet du ligger på.. Hadde jeg vært deg så hadde jeg slått med til ro med det turtallet motoren har..

Klokker som går rører en ikke, da kan det ende med at de stopper...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...