Tropic 27 Startet 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 27.Juni.2011 Baugpropellen på min "gamle" Tropic sluttet å virke i går.. Motoren går så det hviner, men møter ingen motstand så jeg går ut i fra at propellen ikke går rundt.. Er det en solenoid e.l. som skal slå inn og sørge for overføring til akselen på propellen? Må i såfall motoren demonteres og kan dette gjøres uten å løfte opp båten? Er lite kjent med hvordan dette fungerer men regner med at relee osv. er i orden så lenge motoren går begge veier? Takknemlig for noen tips.. Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Tipper bryte pinnen er knekt. Er det Sleipner? Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Usikker på hvilket merke det er - skal fjerne dørken og kikke litt på den i kveld.. Brytepinnen? Sitter den i overgangen mellom motor og aksel ut til propell? Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 brytepinnen, når den fra inni båten, men må åpne opp litt ymse. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 På min sitter brytepinnen ute. Selve propellen må av. Dvs at hvis det var på min må jeg bade. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Det sitter jo en stålsplint i selve akselen til propellen utvendig, men har vanskelig for å tro at den har røket.. Da har i såfall godset innvendig på plastpropellen røket først...tror jeg.. Skal se om jeg finner noe dokumentasjon på baugpropellen i Båtpermen min - mulig det er ett skjema av noe slag der.. Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Eg har en eldre Sleipner baugpropell. der er det en invendig brytepinne, det henger en reservepinne utvendig på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
keeza Svart 27.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2011 Jeg hadde akkurat det samme problemet på min gamle SP55 baugproppel i fjor sommer ,der var det innvendig gummi i proppellen som hadde gått i oppløsning. Byttet da til en ny 5-blads Q-propell . Byttet den foresten når båten lå på vannet uten større problemer ;) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Ai ai - her har det vært slurvet i vårpussen.. Propellen var søkk vekk Kun gearhuset med aksel igjen.. Ære mulig Modellen er en "Bow thruster BP 300" - noen som vet hvor jeg får tak i reservedeler til denne? Det står at de ble distribuert av Volvo Penta i sine dager... Sitér dette innlegget Link to post
Oteren Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Prøv å kontakt Engbo AS. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 Takk for hjelpen.. Ser ut som Engbo har en identisk modell XF 30 VR - og her er propellsettet jeg mangler.. Da blir det bading på meg da Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2011 (redigert) Kjør båten opp på strand, hiv anker ut langt bak. Drevet tiltet opp i beach posisjon. Fiks propell. Vent på høyvann, dra deg ut på ankeret. Bare en tanke Redigert 28.Juni.2011 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tropic 27 Svart 29.Juni.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Godt forslag Bitteliten! Brukte den metoden når jeg skiftet en skroggjennomføring for ett par år siden.. Propellsett bestilt hos Ragnar Ringstad i Fredrikstad - den butikken ordner det meste Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.