Jump to content

Baugpropell av ukjent type, motoren går, men ikke propellen

Tropic 27

Recommended Posts

Baugpropellen på min "gamle" Tropic sluttet å virke i går.. Motoren går så det hviner, men møter ingen motstand så jeg går ut i fra at propellen ikke går rundt..

Er det en solenoid e.l. som skal slå inn og sørge for overføring til akselen på propellen? Må i såfall motoren demonteres og kan dette gjøres uten å løfte opp båten?

Er lite kjent med hvordan dette fungerer men regner med at relee osv. er i orden så lenge motoren går begge veier?

Takknemlig for noen tips..

Det sitter jo en stålsplint i selve akselen til propellen utvendig, men har vanskelig for å tro at den har røket.. Da har i såfall godset innvendig på plastpropellen røket først...tror jeg..

Skal se om jeg finner noe dokumentasjon på baugpropellen i Båtpermen min - mulig det er ett skjema av noe slag der..

Jeg hadde akkurat det samme problemet på min gamle SP55 baugproppel i fjor sommer ,der var det innvendig gummi i proppellen som hadde gått i oppløsning.

Byttet da til en ny 5-blads Q-propell .

Byttet den foresten når båten lå på vannet uten større problemer ;)

Ai ai - her har det vært slurvet i vårpussen.. Propellen var søkk vekk :headbang: Kun gearhuset med aksel igjen.. Ære mulig :confused:

Modellen er en "Bow thruster BP 300" - noen som vet hvor jeg får tak i reservedeler til denne? Det står at de ble distribuert av Volvo Penta i sine dager...

Godt forslag Bitteliten! Brukte den metoden når jeg skiftet en skroggjennomføring for ett par år siden..

Propellsett bestilt hos Ragnar Ringstad i Fredrikstad - den butikken ordner det meste :cheers_wine: