Jump to content

Hjelp til utregning av slipp på duopropell fra Volvo Penta DPHdrev


SeaRaymond

Recommended Posts

Om du har den G7'en med 24" pitch er teoretisk hastighet på dette oppsettet 36.3 knop så da er slippen kun 2.8%. Uhyre lavt og man kan vel med en gang si at det er noe muffens i regnestykket da 10-20% ville høres mer sannsynlig ut.

 

Forøvrig vil det også kunne utgjøre betydelig forskjell om farten måles med logg kontra GPS når man regner propellslipp. Det man er interessert i å vite er vel i hovedsak propellens virkningsgrad i forhold til sjøen den skruer seg gjennom som tilsier bruk av loggdata framfor GPS.

 

Ellers vil man f.eks. erfare negative verdier ved sterk medstrøm etc (ved bruk av GPS hastighet). Å avlese korrekt turtall er heller ikke en selvfølge uten eksternt montert, kalibrert måleutstyr. Omsetningsforholdet i drevet kan også være upresist (rundet av opp eller ned).

 

Så det er mange kilder som kan føre til betydelig upresisjon i resultatene. Det er noe enklere med et større fartøy der man kan logge under mer konstante kondisjoner og lavere turtall. Da kan man benytte slippdataene til å bestemme skrogets eller propellens beskaffenhet. Thrustkraften kan eksempelvis bli dramatisk redusert ved begroing av propell.

Link to post
Share on other sites

finn en stille fjord, gjør testen midt mellom flo og fjære, kjør og mål begge veier... da fjerner du hastighetsproblematikken mellom vann/grunn/objekt :flag_bp:

 

Det fjærner ikke alle variablene dine, men den støøørste :thumbsup:

 

Hvilket skrog er det snakk om, og hvor mye veier den... ?

Link to post
Share on other sites

Etter hva jeg kan se er DPH levert med følgende utvekslinger: 1,63; 1,69; 1,76; 1,85; 1,96 og 2,08

Ja, jeg har 1,85

 

Hvilket skrog er det snakk om, og hvor mye veier den... ?

Det er båten i aventaren min. Vekt 3700 kg med tomme tanker, normalt ca 4000 kg.

 

Farten er SOG (speed over ground) altså på GPS, har 2 stk så farten stemmer. Mulig turtallet som er oppgitt er 100 rpm feil, da båten var ny og ustoffet klate jeg 3500 rpm, toppfart da var ca 36,2 knop.

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje heilt kor du vil hen

Litt av bakgrunnen på spørsmålet er at motoren går litt tungt, toppturtall skal være mellom 3400 og 3600. Under de beste forhold greier jeg akkurat 3400, eller kanskje 3390...

 

Av den grunn har jeg vurdert å gå ned til en G6 propell, er litt redd for at turtallet da havner over 3600, som i seg selv ikke er veldig krise. Men antar også farten vil gå ned. :confused:

Link to post
Share on other sites

Er ikke en G7 en G7 da? Leveres de med forskjellig pitch?

Det vet jeg ikke men om du sjekker her er G7 iallefall oppgitt med 24" pitch: http://www.chriscraft.com/clientuploads/Corsair_33_Volvo_Twin_D4_Test_Report.pdf

 

Men der må nok finnes et vesentlig avvik en eller annen plass. Om denne slippen er reell er det alt for fantastisk til å være sant.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...