SeaRaymond Startet 27.Juni.2011 Del på Facebook Startet 27.Juni.2011 Ja dette er vel en hard nøtt selv for baatplassen, men har noen greie på dette? Motorturtall 3400 rpm Utveksling drev 1.85 Propell G7 duopropell for DPH drev Fart: 35,3 knop. Nå er jeg spent Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Om du har den G7'en med 24" pitch er teoretisk hastighet på dette oppsettet 36.3 knop så da er slippen kun 2.8%. Uhyre lavt og man kan vel med en gang si at det er noe muffens i regnestykket da 10-20% ville høres mer sannsynlig ut. Forøvrig vil det også kunne utgjøre betydelig forskjell om farten måles med logg kontra GPS når man regner propellslipp. Det man er interessert i å vite er vel i hovedsak propellens virkningsgrad i forhold til sjøen den skruer seg gjennom som tilsier bruk av loggdata framfor GPS. Ellers vil man f.eks. erfare negative verdier ved sterk medstrøm etc (ved bruk av GPS hastighet). Å avlese korrekt turtall er heller ikke en selvfølge uten eksternt montert, kalibrert måleutstyr. Omsetningsforholdet i drevet kan også være upresist (rundet av opp eller ned). Så det er mange kilder som kan føre til betydelig upresisjon i resultatene. Det er noe enklere med et større fartøy der man kan logge under mer konstante kondisjoner og lavere turtall. Da kan man benytte slippdataene til å bestemme skrogets eller propellens beskaffenhet. Thrustkraften kan eksempelvis bli dramatisk redusert ved begroing av propell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 (redigert) Veit ikkje heilt kor du vil hen men fant en annen test av samme motor med samme propell og da var det slik : Toppfarten ender på 36,3 knop ved 3.460 omdr./min. Redigert 27.Juni.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Etter hva jeg kan se er DPH levert med følgende utvekslinger: 1,63; 1,69; 1,76; 1,85; 1,96 og 2,08 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 finn en stille fjord, gjør testen midt mellom flo og fjære, kjør og mål begge veier... da fjerner du hastighetsproblematikken mellom vann/grunn/objekt Det fjærner ikke alle variablene dine, men den støøørste Hvilket skrog er det snakk om, og hvor mye veier den... ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Etter hva jeg kan se er DPH levert med følgende utvekslinger: 1,63; 1,69; 1,76; 1,85; 1,96 og 2,08 Ja, jeg har 1,85 Hvilket skrog er det snakk om, og hvor mye veier den... ? Det er båten i aventaren min. Vekt 3700 kg med tomme tanker, normalt ca 4000 kg. Farten er SOG (speed over ground) altså på GPS, har 2 stk så farten stemmer. Mulig turtallet som er oppgitt er 100 rpm feil, da båten var ny og ustoffet klate jeg 3500 rpm, toppfart da var ca 36,2 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Veit ikkje heilt kor du vil hen Litt av bakgrunnen på spørsmålet er at motoren går litt tungt, toppturtall skal være mellom 3400 og 3600. Under de beste forhold greier jeg akkurat 3400, eller kanskje 3390... Av den grunn har jeg vurdert å gå ned til en G6 propell, er litt redd for at turtallet da havner over 3600, som i seg selv ikke er veldig krise. Men antar også farten vil gå ned. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 27.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Om du har den G7'en med 24" pitch Er ikke en G7 en G7 da? Leveres de med forskjellig pitch? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 Er ikke en G7 en G7 da? Leveres de med forskjellig pitch? Det vet jeg ikke men om du sjekker her er G7 iallefall oppgitt med 24" pitch: http://www.chriscraft.com/clientuploads/Corsair_33_Volvo_Twin_D4_Test_Report.pdf Men der må nok finnes et vesentlig avvik en eller annen plass. Om denne slippen er reell er det alt for fantastisk til å være sant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 27.Juni.2011 Del på Facebook Svart 27.Juni.2011 (redigert) Som eg sa lenger opp så viser andre tester med samme motor og propell til nøyaktig samme tall.. 36,3 knop ved 3.460 omdr./min. så det stemmer nok Redigert 27.Juni.2011 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Flott, da har jeg med andre ord minimalt med slipp på denne konfigrasjonen. Mon tro hvordan resultatet hadde vært med en G6, noen som kan låne meg ett sett for en flaske cognac Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 28.Juni.2011 Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Jeg har to sett G8 liggende og bor på gærne siden av langfjella..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SeaRaymond Svart 28.Juni.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juni.2011 Takk som byr, men jeg trenger å prøve en lettere propell o da er det vel G6 som gjelder ettersom den jeg har er G7. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.