Jump to content

Bytte hurth-gir i Saga 27


krgb

Recommended Posts

Jeg har en Saga 27 med 4.108 Perkins og et Hurth HBW-10 gir. Festeøyene på girakslen har brukket av, antakeligvis på grunn av gal oppretting av motoren. Spørsmålene er da:

 

1. Vil dette være mulig å reparere? Jeg ser fra Hurth tegninger på nettet at det ser ut som om jeg må splitte hele giret og sette inn ny aksel.

 

2. Hvor kan jeg evt få tak i en slik aksel?

 

3. Muligens vil det være lettere å skifte hele girkassen om jeg får tak i en som er lik. Er det noen som par tips om hvor jeg kan få tak i dette? Ser på nettet at det er mulig å få tak i fra usa (ebay) til 400-900 dollar, men jeg er ikke helt sikker på om dette er helt den riktige typen (de ser nå like ut, da).

 

4. HAr noen erfaring med demontering av disse girene? Det ser ut som det går festebraketter på undersiden av motorfestene (aktre), må jeg da løfte opp motoren litt for å få løsnet giret?

 

Hjelp tas i mot med takk!

Link to post
Share on other sites

Det er denne du trenger :)

http://cgi.ebay.co.uk/Hurth-ZF-Marine-Gearbox-HBW125-2R-ZF12M-2R-/370520529489?pt=UK_CarsParts_Vehicles_BoatEquipment_Accessories_SM&hash=item5644be9a5

 

Byttet mitt eget gir (en litt annen modell i samme størrelse)på et par timer. Det var enkelt, men ja du må løfte motoren med en talje mens du demonterer og bytter. Regner med festene er identiske slik at du bare kan flytte over braketter og skjold. Hvis du er usikker om de er identiske kan du bare stille et spørsmål til selger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...