Jump to content

Suselyd i kjølen selv om motoren ikke er igang

Solholt 2

Recommended Posts

Hei!

Har akurat kjøpt meg ny båt. Jobber litt med og bli kjent med den

Men jeg hører en suselyd i bunn av båten. Det er ikke gass i båten så det er ikke dette.

Jeg hørte den første gang når jeg hadde stoppet motoren etter en kjøretur. Tenkte da at det bare var en trykk utligning fra motor eller lignende. Men jeg hører lyden i dag også et døgn etter. Noen ide hva dette kan være. Veldig vanskelig og lokalisere.

Er det andre båter i nærheten, som går med maskin? Eg lurte fælt da det var lyd når eg lyttet ned i rom der truster står. Lyden ble kraftigere. Tenkte dey var elektronikk i truster. Det viste seg å komme fra en ferje som går på fjorden her. Denne lyden kommer og om småbåter er innenfor en rekkevidde eg aldri hadse trodd. Lyd går bedre/raskere i vann men eg ble skikkelig lurt.

Har det samme når jeg ligger i båthavna og har funnet ut at det må være noe vannlekasje eller no pumper i sjøen i nærheten. Det er konstant susing i havna der jeg ligger. Det forplanter seg i kjølen og høres ut som det er i båten at noe lekker eller no sånt men den teroien har jeg forlatt etter et års tid......

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

• 3 uker senere...

Hei. Jeg har for første gang denne helgen opplevd tilsvarende suse lyd fra kjølen. Oppdaget lyden sent om kvelden hvor det i båthavnen var stille både fra båtfolk og vær. Ingen annen båttrafikk i nærheten. Jeg koblet fra all strøm inkludert landstrøm slik at båten lå helt "død". Sporet lyden til kjølsvinet og ved åpning av lukene i dørken ble lyden mer fremtredende. Utenfor båten var det helt stille og ikke en lyd fra de andre båtene. Første tanke var at her er det en mulig lekkasje på gang eller kanskje noe med strøm/jording å gjøre (derfor koblet jeg fra alt elektrisk uten at dette hjalp)?? En betryggelse var det å finne at også andre seilere har opplevd samme problem uten å finne feil ved båten. Teorien om "støy" fra nærliggende båter eller havneanlegget syntes å være mest nærliggende. I mitt tilfelle kan det f.eks være snakk om vannlekkasje fra vanntilførselen til bryggen. Skal ta dette opp med havnesjefen til uken.

Det er nok som flere har vært inne på her sannsynligvis støy som forplanter seg gjennom vannet fra andre ting, propellstøy etc. Jeg har mange ganger lagt på morgenkvisten i båten å hørt på propellstøy fra andre fartøy, her kan man ligge å filosofere, noen ganger høres det ut som vine og skrapelyder i tillegg til den særegen lyden av vann som piskes av propellerbladene. Mon tro dette er mekaniske lyder fra gear og propelleranlegg. Det er vannvittig hvor godt lyd forplanter seg gjennom vannet.

I Sandefjord hører jeg "visling" når Bohus (Strømstad -Sandefjord ferja) beveger seg. Første gangen jeg hørte det skrudde jeg av motoren på snekka, for jeg var sikker på at ulyden kom fra motoren min. Men vislingen var der like sterk med motoren av, ferja var ca 1 km unna min båt.Virker som lyden bare er der når ferja bruker trusterne (baug eller hekk)

Vakumventilen sitter normalt mellom sjøvannspumpa og motoren. Den sitter høyt oppe. Når motoren stopper så slipper ventilen inn luft i sjøvannsiden av kjølesystemet for å hindre hevert virkning. Dette varer bare en kort stund etter at motoren stoppes. Varer det hele natta er det nok ikke den som lager lyden.

Kan det være at du kopler til landstrøm og hører vifte fra batterilader, eller at elementet i varmvannsbereder er innkoplet og lager lyd?

Støtter Stensvik forslag. Hører du samme lyden når du ligger stille med hodet under vann et godt stykke fra båten er det en støykilde utenfor din båt.

Liten digresjon: Vi har båt i middelhavet og der er det ofte en knitrende lyd i båten når man ligger stille (vel sikkert ellers også men da høres den jo ikke). Har hørt mange historier om folk som har leid charterbåt i middelhavet for første gang og våkner om natten av knitrelyden, og tror "batteriene koker" eller går på jakt etter imaginære kakerlakker eller rotter...

Man hører samme lyden når man bader så det er en naturlig bakgrunnstøy fra havets skapninger. Den mest plausible forklaringen er at der "skuddene" til pistolkreps/reker vi hører...

Har opplevd dette selv. Lå til dampen i Brekkestø og hørte en lekkasje. Prøvde å lytte meg frem til den og fant ut at det antagelig var fra badet - bortsett fra at det ikke var noen lekkasje der. Det viste seg enten å være vann som rant ut mellom stenene i dampen eller susing fra en eller annen sjøkabel. Men jeg var overbevist om at det var hos meg. Helt feil - igjen.

Trond

Jeg har stålbåt og kan love deg at det er mye susing å høre når jeg holder på nede i motorrommet. Båten ligger i Glomma ved Fredrikstad. Etter at jeg har lært meg å tolke litt hører jeg forskjell på Gamlebyferja når den går øst og når den går vest og hører veldig godt forskjell på planende båter, småbåter med påhenger og båter med mer saktegående propeller. Hører også når nyttefartøyene nærmer seg industriområdet på Øra. Det tar gjerne en 10 minutter får fartøyet dukker opp og har da vanligvis vårt et par n. m. unna når jeg begynner å høre propellvispingen. Og det er motstrøms. Vispelydene minner veldig mye om lydene mannskapet på "Das Boot" hørte når de lå og lyttet etter fartøyer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...