Retox_93 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har du lyst til å forklare meg de to ordene ? Kan ikke huske at e har hørt de to ordene før i mine 17, snart 18 års lange liv Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Det viser ikke så godt på bildene men innsuget fra forgasser er ned i veivhuset. Når stempelet går opp suges bensin/luft blandingen inn i veivhuset og når da stempelet går nedover igjen blir det trykk i veivhuset. Like før stempelet er helt nede åpnes eksosportene (hullene i sylinderveggen) slik at eksosen blåses ut og like etterpå åpnes innsugningsportene (eller kanskje heller innblåsningsportene på en 2-takter) og bensin/luftblandingen som nå står under noe trykk blåses inn i sylinderen. "Kanten" er for at ikke bensin/luftblandingen ikke skal blåse rett gjennom sylinderen men rettes oppover og gjerne virvles rundt for god blanding. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Retox_93 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Takk får en god forklaring Lurte faktisk på hvorfor forgasseren var nede ved veiva, men dette forklarer det jo Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 http://library.thinkquest.org/C006011/english/sites/2_taktmotor.php3?v=2 Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 8.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har hørt at automatgirolje, den røde, skal være veldig bra som rustløser hvis den får virke ei tid. Har ikke prøvd selv. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2011 Har aldri prøvd det heller, Men tenkte å hive oppi noe diesel og kanskje totaksolje eller hydraulikk olje i diesel, så la det stå i en uke. må bare få min far til å kjøre til bensinstasjonen en dag å fylle en kanne for meg! Det største problemet er at e ikke får av rådene av veiva. Vis du ser på bilde av råden og veiva så ser du at det den er skrudd fast, ikke bolta fast.... Og greier ikke å komme til maskinskruene. Tips til å få den av? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Bruker denne tråden til litt andre spørsmål om andre motorer. HVordan kan man bygge om ifra magnet til et moderne tenninganlegg med coil og fordeler? Og evt hvor e kan få tak et et slikt tenningsanlegg til en 1 og 2 syl motor.. Biltema? Så noe annet. En gammal Marna 3.5 hk uten magnet og forgasser. Var en mann som hadde kjøpt magnet og forgasseren for 500 kr, og hun følte seg rund lurt. Er det så veldig gal pris for magnet og forgasser? Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 http://www.oldmarineengine.com/ Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
index Svart 18.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Han fikk nok delene billig ja. Men hvorfor hun føler seg rundlurt hvis hun godtok prisen skjønner jeg ikke helt. Men en god selger hadde nok glatt klart en tusenlapp til. For tenningsanlegg trenger du batteri, coil og fordeler, fra en passende donorbil med stiftetenning. Dessuten tilgang til en dreiebenk for å lage adapter til feste av fordeler og overgang mellom fordeleraksling og aksling som nå driver magneten. Og en viss forståelse av hvordan et tenningsanlegg for en båtmotor fungerer. Enkelt i teorien, ofte vanskelig i praksis. Det enkleste er egentlig om du klarer å finne tak i en brukbar magnet, da blir det jo originalt også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Retox_93 Svart 18.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juli.2011 Marna 4 eller 5 hk til 1000 kr? ikke noe rust og ikke lenge siden den er startet. Skal starte med magnet og forgasser.. ikke noe antydning til rust. Må da være et godt kjøp! ? http://www.mamut.net/marnamotor/subdet49.htm Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 23.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2012 Noen som kan se hva dette er for noe artig da Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Det største problemet er at e ikke får av rådene av veiva. Vis du ser på bilde av råden og veiva så ser du at det den er skrudd fast, ikke bolta fast.... Og greier ikke å komme til maskinskruene. Tips til å få den av? Har tittet på bildene, og jeg synes nå det ser ut på følgende måte....: 1. Rådene er festet til veiva med vanlige overfall festet med muttere mot pinneboltene i råden. Du har jo allerede fjernet en av dem, og den andre har du kanskje allerede løsnet også. 2. Råden er festet i stempelet med en vanlig krysspinne. Krysspinnen er låst med en settskrue eller en skrue som står helt eller delvis gjennom krysspinnen. Det er den du ser hodet på. 3. Du må fjerne lageroverfallet på råden og løfte bort veiv og svinghjul. 4. Deretter må du få banket ut stemplene av sylinderen mens råden henger på. 5. Når stempel og råde er ute, kommer du lett til bolten som låser krysspinnen. 6. Krysspinnen kan du nå slå ut sideveis. Husk å pakke inn stempelet i noen filler osv, og du må helt sikkert igang med ei blåselampe for å varme opp ting her. Når du demonterer dette, slå kjørner-merker eller riss linjer som gjør at du får alle lageroverfall, krysspinner osv tilbake samme vei som når de ble montert. På mange av disse gamle motorene ble den siste finpussen ved montering tatt for hånd, og bytter du to lagerskåler eller setter stempelet feil vei ift råde osv kan du ødelegge motoren ved oppstart. Vær nøyaktig, dokumenter alt, merk stempler ift om det er syl 1 eller 2, hva vender mot front osv. To minutter merking og dokumentering kan spare deg to timer med grubling. Lykke til, og hold oss oppdatert Redigert 24.Februar.2012 av Honduras (see edit history) Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Faxen Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Noen som vet om noen som kan ha noen magneter eller forgassere lignende? Prøv hos KjellHan har kontortid 12..00-16.00 Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Motordoktoren Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Det er for de det er to-takter : tverspylt og vendespylt.Bernt Tverrspylt, ja. Vendespylt, lite sannsynlig. Vendespyling krever at motoren har eksosportene plassert ovenfor og på samme side som spyleportene, og det finner man bare på krysshodemotorer (Sulzer) og motorer med Curtisspyling (Wichmann). Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Har kanskje glemt å öppdatere denne tråden.. Rådene er løse av veiva. Problemet er at de satt veldig godt fast + dårlige bolter. Måtte kutte den ene med baufila https://lh4.googleusercontent.com/-QKGwiTYg4zg/TzfpkuMmrKI/AAAAAAAABIU/g6TG25jaymM/s912/09022012111.jpg https://lh3.googleusercontent.com/-GvObmCdEsUA/TzfpllTBEpI/AAAAAAAABIU/rUaor9T-Uao/s640/09022012112.jpg https://lh4.googleusercontent.com/-GVwqI8D8y08/TzfpoinOSyI/AAAAAAAABIU/_RJIT80bXXA/s640/09022012114.jpg https://lh5.googleusercontent.com/-GPJFoePGnaU/TzfpcrJziOI/AAAAAAAABIU/9oo9COjNUMU/s640/09022012115.jpg Forgasser har e også, og magnet skal ikke være det største problemet. Har selv en god hau med magnet nå Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) Snart Ferdig. Uheldigvis så var råden ødelagt på Cyl 1 og har ikke økonomien til å sende den på verksted. Ett strøk maling til så skal resten monteres <table style="width:auto;"><tr><td><a href="https://picasaweb.google.com/114013606797080960932/DropBox?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNW38ty8--rZvgE&feat=embedwebsite">Slippeboks</a></td></tr></table> Redigert 13.Juli.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Noen som kan se hva dette er for noe artig da Gøta? Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Retox_93 Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 Noe mere info eller bilder av Gøta motoren? Svensk antar e Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 13.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) å glem det.. ja det en gøta den på bildet.. Også til salgs Redigert 13.Juli.2012 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 13.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juli.2012 (redigert) HVordan kan man bygge om ifra magnet til et moderne tenninganlegg med coil og fordeler? Og evt hvor e kan få tak et et slikt tenningsanlegg til en 1 og 2 syl motor.. Biltema? Her er eit byggesett for ombygging. Hvis drivhjulet er likt det på magneten, er det meste gjort. Men hvis du skal ha tenningsanlegg med coil og fordeler, so må du ogso ha batteri og lading, og dermed er tankane fort gjort innom ein dynastarter. http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Tenningsanlegg.pdf Magne Redigert 13.Juli.2012 av Dinamo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 14.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2012 Prøver å holde ting orginalt på de gamle motorene, Så kjører på med magnet :) Har en hau av de så :) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 15.Juli.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2012 nesten ferdig med monteringa https://picasaweb.google.com/lh/photo/SolssXY63QTmfVeIWmP8dncPQbA30efFImHJx68-kTQ?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/9ArXJLuEfrw6oQ28-SKpOncPQbA30efFImHJx68-kTQ?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/9Fj0AICxSlkutSs3CQ3nzHcPQbA30efFImHJx68-kTQ?feat=directlink Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.