Jump to content

Hva slags 2-syl saktegående dieselmotor kan dette være!?


Retox_93

Recommended Posts

Det viser ikke så godt på bildene men innsuget fra forgasser er ned i veivhuset. Når stempelet går opp suges bensin/luft blandingen inn i veivhuset og når da stempelet går nedover igjen blir det trykk i veivhuset. Like før stempelet er helt nede åpnes eksosportene (hullene i sylinderveggen) slik at eksosen blåses ut og like etterpå åpnes innsugningsportene (eller kanskje heller innblåsningsportene på en 2-takter) og bensin/luftblandingen som nå står under noe trykk blåses inn i sylinderen. "Kanten" er for at ikke bensin/luftblandingen ikke skal blåse rett gjennom sylinderen men rettes oppover og gjerne virvles rundt for god blanding.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Har aldri prøvd det heller, Men tenkte å hive oppi noe diesel og kanskje totaksolje eller hydraulikk olje i diesel, så la det stå i en uke. må bare få min far til å kjøre til bensinstasjonen en dag å fylle en kanne for meg!headbang.gif

 

Det største problemet er at e ikke får av rådene av veiva. Vis du ser på bilde av råden og veiva så ser du at det den er skrudd fast, ikke bolta fast.... Og greier ikke å komme til maskinskruene. Tips til å få den av?

Link to post
  • 2 uker senere...

Bruker denne tråden til litt andre spørsmål om andre motorer.

 

HVordan kan man bygge om ifra magnet til et moderne tenninganlegg med coil og fordeler? Og evt hvor e kan få tak et et slikt tenningsanlegg til en 1 og 2 syl motor.. Biltema?

 

Så noe annet. En gammal Marna 3.5 hk uten magnet og forgasser. Var en mann som hadde kjøpt magnet og forgasseren for 500 kr, og hun følte seg rund lurt. Er det så veldig gal pris for magnet og forgasser?

Link to post

Han fikk nok delene billig ja. Men hvorfor hun føler seg rundlurt hvis hun godtok prisen skjønner jeg ikke helt. Men en god selger hadde nok glatt klart en tusenlapp til.

 

For tenningsanlegg trenger du batteri, coil og fordeler, fra en passende donorbil med stiftetenning. Dessuten tilgang til en dreiebenk for å lage adapter til feste av fordeler og overgang mellom fordeleraksling og aksling som nå driver magneten. Og en viss forståelse av hvordan et tenningsanlegg for en båtmotor fungerer. Enkelt i teorien, ofte vanskelig i praksis. Det enkleste er egentlig om du klarer å finne tak i en brukbar magnet, da blir det jo originalt også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
  • 7 måneder senere...

Det største problemet er at e ikke får av rådene av veiva. Vis du ser på bilde av råden og veiva så ser du at det den er skrudd fast, ikke bolta fast.... Og greier ikke å komme til maskinskruene. Tips til å få den av?

 

Har tittet på bildene, og jeg synes nå det ser ut på følgende måte....:

1. Rådene er festet til veiva med vanlige overfall festet med muttere mot pinneboltene i råden. Du har jo allerede fjernet en av dem, og den andre har du kanskje allerede løsnet også.

2. Råden er festet i stempelet med en vanlig krysspinne. Krysspinnen er låst med en settskrue eller en skrue som står helt eller delvis gjennom krysspinnen. Det er den du ser hodet på.

3. Du må fjerne lageroverfallet på råden og løfte bort veiv og svinghjul.

4. Deretter må du få banket ut stemplene av sylinderen mens råden henger på.

5. Når stempel og råde er ute, kommer du lett til bolten som låser krysspinnen.

6. Krysspinnen kan du nå slå ut sideveis. Husk å pakke inn stempelet i noen filler osv, og du må helt sikkert igang med ei blåselampe for å varme opp ting her.

 

Når du demonterer dette, slå kjørner-merker eller riss linjer som gjør at du får alle lageroverfall, krysspinner osv tilbake samme vei som når de ble montert. På mange av disse gamle motorene ble den siste finpussen ved montering tatt for hånd, og bytter du to lagerskåler eller setter stempelet feil vei ift råde osv kan du ødelegge motoren ved oppstart. Vær nøyaktig, dokumenter alt, merk stempler ift om det er syl 1 eller 2, hva vender mot front osv. To minutter merking og dokumentering kan spare deg to timer med grubling.

 

Lykke til, og hold oss oppdatert :thumbsup:

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
  • 4 måneder senere...

Snart Ferdig. Uheldigvis så var råden ødelagt på Cyl 1 og har ikke økonomien til å sende den på verksted. Ett strøk maling til så skal resten monteres

 

<table style="width:auto;"><tr><td><a href="https://picasaweb.google.com/114013606797080960932/DropBox?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNW38ty8--rZvgE&feat=embedwebsite">Slippeboks</a></td></tr></table>

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Link to post

Noen som kan se hva dette er for noe artig da :smiley:

Gøta?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post
HVordan kan man bygge om ifra magnet til et moderne tenninganlegg med coil og fordeler? Og evt hvor e kan få tak et et slikt tenningsanlegg til en 1 og 2 syl motor.. Biltema?

 

Her er eit byggesett for ombygging. Hvis drivhjulet er likt det på magneten, er det meste gjort. Men hvis du skal ha tenningsanlegg med coil og fordeler, so må du ogso ha batteri og lading, og dermed er tankane fort gjort innom ein dynastarter. http://www.fm-motor.no/pdf/FM%20Tenningsanlegg.pdf

 

Magne

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...