Jump to content

Hentetur Kristiansand-Bergen med Nidelv 28


Bergen dørk

Recommended Posts

Vi konverterte i vår fra Nidelv 26 til Nidelv 28 og vi synes vi har fått en stor og romslig båt. Båtene våre og "den nye" Nidelven (1987-modell) kan dere lese mer om på vår hjemmehavn på nettet.

 

Jeg blogger i all enkelhet for familie, venner og interesserte på våre hjemmesider (og litt via Facebook) og kommer ikke til å legge ut all informasjonen her, men gjøre henvisninger og stille aktuelle spørsmål om havner, værforhold, evnt tekniske spørsmål mv. Båtplassen er i så måte svært viktig for vårt båtliv. Hyggelig også å gi litt tilbake med å fortelle litt om våre beskjedne eventyr.

 

For øyeblikket ligger vi i Kristiansand, har overtatt og "inntatt" båten. Det brukte vi en dag på med vask, diverse småfixer og å sette på plass vårt båtutstyr (hovedsaklig kopper og kar).

 

dscn9354.jpg

 

Har båtelektriker ombord i dag for å gjøre noe planlagt arbeid; forøvrig ser alt OK ut.

 

Første bloggartikkel om turen. Håper det kan være av interesse og gi et lite inntrykk av turen.

 

Vi er tilfreds med å ha begynt ferie i båten og ønsker alle en god båtsommer, så skal jeg jevnlig legge ut litt info om utviklingen i vår tur fra Kristiansand til Bergen i denne tråden. :smiley:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Takk før det! Fint sørpå idag. Sol og varme. Tror vi blir her en stund. :-)

 

Worry II: Motor, ja. Planen var en Tamd41 el.l., men den dukket ikke opp. Hadde en del andre krav også, og BMW-en i denne, som vi nå har gått før, har ikke hatt noe godt rykte. Imidlertid ble vi beroliget av Solberg Motor + en utmerket vedlikeholdt motor som kun har gått i overkant av 1000 timer. Den ble i sin tid modifisert med ekstra oljekjøler gr de problemer som var når disse kom. Motor har ikke hatt kjøleproblemer. Har forresten blogget litt om dette i en artikkel som et kalt "Fra Nidelv 26 til Nidelv 28", som du finner på våre båtsider. Sjekket også hos en del på Båtplassen som har samme motor i sin båt.

 

Vi tok sjansen, så får vi se. :-)

 

Denne artikkelen var det jeg mente (måtte finne den fram)

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med fin båt.

 

God uteplass, mye bedre enn i vår Baltic!

 

Kos dere her i byen før avreise, dere burde dra litt østover og besøke stokken, skippergada og nåløyet når dere først er her.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Vi la oss inn i Kristiansand gjestehavn i går kveld og har hatt vår første natt i båten. Fin kveld, men i dag bøtter det ned i Kristiansand (altså ikke Bergen). Sålangt ser både kalesje og luker tette ut, men unntak av de jeg glemte å lukke da...kom en del vann inn her og der før jeg fikk summet meg.

 

Håper på bedre vær snart og blir noen noen dager i byen (som alle kaller Kristiansand her).

 

P.S: Kjekt med baugpropell. Følte faktisk at jeg hadde kontroll på båten på rimelig kort tid, da våre tidligere båter har vært noe mindre. :thumbsup:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Akseptert!

 

Det oppveies gjennom at sørlendinger er gjennomført blide og hyggelige, selv om opplegget og styringen av gjestehavnen her i byen ikke imponerer meg. Havneavgiften er på kr 210 i min kategori, men du er ikke garantert strøm. Det er ikke strømuttak til alle plassene. Og skulle det bli noe sjau, så er jeg usikker på om ungdommene i bua fixer biffen.

 

Ja, ja....det ordner sæ, som de sier her. :-)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

En liten oppdatering på vår blogg før vi vender baugen mot Farsund i morgen, hvis ting går etter planen. Da håper vi å besøke noen venner som har sommerhus på en brygge i en lun havn ved Farsund.

 

Kan forresten rapportere at finværet kom til Kristiansand i dag på tross av et voldsomt regnvær i går kveld/natt.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

God tur nordover! Vi gikk sørover fra Rosendal i går. 12ms over Sletta og Boknafjorden. Skulle til Egersund, men stoppet i Tananger. Ble liggende her i dag også, like mye vind og vel så det i dag. Går videre i morgen, da er det meldt svak vind. Satser på å gå til Kristiansand. Kanskje vi møtes rundt Lindesnes: )

Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med dere! Her ventes det utålmodig på at vi skal få ferie, vi også...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det ble Ny Hellesund, Frøken Fryd, og Olavssundet. Barna har hatt om dette berømte sundet på skolen. Morsomt! Vi var innom i fjor også. Idyll! Bilder blir lagt ut på bloggen vår senere i dag. Ble ikke lunsj da vi akkurat hadde spist frokost. :smiley:

 

Vi gikk til Mandal og tok noen timers bytur her og da kom også et intenst yr og regn som fulgte oss resten av dagen og ut i de sene nattetimer. Gjestehavna i Mandal har jeg vært i før og jeg blir ikke imponert og den frister ikke for å bli. Gamle utriggere (for korte i forhold til båter over 24-25 fot. Støyende beliggenhet og veldig bølgeutsatt.

 

Mandal er forøvrig en meget sjarmerende by med den flotte Sjøsanden ved innløpet (så 1 bader i går).

 

Turen gikk videre i tungt regnvær med dårlig sikt via Spangereidkanalen til Farsund. Vi ankom Farsund tidlig på kvelden og gikk til Eikvåg. Her har vi noen venner som har et flott sommerhus rett på brygga, og der ligger vi nå. Bilder kommer på bloggen.

 

Slik det ser ut nå er det mulig å gå forbi Lista først på tirsdag morgen, med våre krav til vind- og bølgeforhold. Vil ikke skremme barna. Da ser det også ut til å være stille over Jæren på kveldinga. Vi får se hva det blir til.

 

Foreløpig nyter vi idyllen på Eikvåg like sørøst før Farsund. Her er det stille og det har vært en fredelig natt.

 

Vi traff forøvrig mange båter på vei sørover i går ettermiddag; spesielt rett før og etter Spangereidkanalen.

 

Sålangt har båt, motor og utstyr fungert etter forventningene.

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Hvis du har ett dårlig værvindu kan du gå til Kirkehamn rett rundt lista, flott havn. Videre derfra er det fint i Sogndalstranda også. Men været bestemmer selvsagt. Når vi gikk den retningen du går for 3 år siden timet det så bra at vi satt på flybridgen hele veien opp til Egersund i dorgefart.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset, Frøken Fryd. "Lå på været" på Rasvåg på Hidra i fjor. Kirkehamn er absolutt en mulighet. Hvis været står på kan det være litt vanskelig å komme ut dit. Har erfart at det kan stå litt på inn Hidrasundet. Det ser ut til å være et værvindu rundt og oppover mot Egersund og evnt over Jæren mandag og tirsdag.

 

Oppdatering av blogg: Fra Kristiansand til Farsund.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Gikk rundt Lista i går ettermidag. Lite vind, men mye bølger når vi kom rundt opp mot Egersund. Her var det helt fullt i gjestehavnen, men vi fikk lurt oss inn i mellom en plass.

 

Tidlig på i dag. Går nå over Hærens rev. Fine forhold.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Ja da kom dere halveis over Boknafjorden. Er jo nesten hjemme da...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Går det etter planen blir det opp til Bømlo i morgen. Boknafjorden og Sletta ser ikke så aller verst ut i morgen formiddag. Mulig vi går til Espevær eller finner oss et annet sted sør på Bømlo.

 

Fin seilas i dag. Cruiset stort sett i ca 10-11 knop da det var litt bølger over revet, men nesten havblikk når vi kom på høyde med Stavanger. Møtte et par her på Kvitsøy som hadde gått over fra Stavanger i en 17 fots båt i dag.

 

Og en familie fra Bergen i seilbåt som pleier å dra hit ned om sommeren. Det kan jeg forstå. Sommeridyll her i dag. Legger ved et bilde vi tok på en liten rundtur her fra gjestehavnen i Ystebøhavn. Varmt og fint her i dag, men nå kommer tåken sigende.

 

dscn9529.jpg

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...