Jump to content

Hentetur Kristiansand-Bergen med Nidelv 28

Bergen dørk

Recommended Posts

Nei, vi har ikke dårlig tid, men vi så en vær- og vindluke fra Lista og så og si opp til Sletta nå i begynnelsen av denne uken og ønsket å utnytte den. Vi har lagt værfast bla på Hidra før i flere dager. Jeg er nok litt nervøs for Lista og Jærens rev; kanskje uten for mye grunn i disse ferietider. Overraskende mye seilbåtfolk som tenker på samme måten forresten; trodde de likte mer vind, men de vi har snakket med bla i Egersund planla omlag akkurat på samme måte som oss. Møtte noen på Kvitsøy som sa det samme, ja, ja....da er det ikke bare jeg som er en pingle.

Boknafjorden (med skodde) og Sletta var fin å gå over i dag. No problem!

Nå er vi på Espevær og nyter en fin sommerkveld på en privat brygge her, etter et regnskyll nå i ettermiddag. Gjestebrygga var full når vi kom, men her er folk imøtekommende og gjestfrie...sålenge en handler på butikken. Det er en bra deal.

Vi har prøvd kabelfergen over sundet og sett på UFO-ringen (som Espevær er berømt for). Har heller ikke vært her før, selv om det flere ganger har vært på planen.

Anbefales!

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Er fint på Espevær ja, vi dummet oss litt ut der når vi "tok fergen", vi hadde jo ikke med oss mer penger så der stod vi på feil side av sundet og kranglet med myggen. Ufoen er fin fin tur, nok om det hehe. De har også en Krepsfarm eller hva det var sør på øyen, fint å gå tur mellom husene der, de fikk ny asfalt i fjor og greier :thumbsup:

Er finest å gå den ruten du går nå, nemlig på utsiden av Bømlo.

Er rart med seilbåter, man får inntrykk av at de tåler alt av vær når man leser på forumet og det stemmer sikkert. Men sannheten er nok at de fleste som er på tur ønsker komfort og trygghet fremfor å drive sport hele ferien.

Interessant det du nevner. Vi så forresten ikke den betalingsautomaten for fergen, men den gikk att og fram for det. Lurer på om det egentlig var noen andré som betalte for oss....

Utsiden av Bømlo, ja. Det er nok litt væravhengig og det er nok meldt litt mye vind i morgen. Er vel litt lunere inn Bømlafjorden og opp Nyesundet....enig?

mvh Bergen Dørk

Utsiden av Bømlo, ja. Det er nok litt væravhengig og det er nok meldt litt mye vind i morgen. Er vel litt lunere inn Bømlafjorden og opp Nyesundet....enig?

Beklager at jeg fornærmet hummeren! Ante hukommelsen var på grunt vann...

Automaten står på kaien, koster 10 kroner mener jeg. Og har man mange tiere i lommen? Nei selvsagt ikke :giggle:

Selv om du går på utsiden av Bømlo er du trygg på innsiden av holmer og skjær, hvis du har gått på utsiden av Øygarden før så er det litt samme greiene. Er vel bare ett sted du må gå på utsiden og da snakker vi om noen hundre meter. Vil påstå at det er roligere opp mellom holmene der enn ute i Bømlafjorden.

Hvis du kikker rett utenfor Kråkevågen så er det to staker som står tett der, du kan fint gå oppover der. Så kan du gå oppover på sørøst siden av Goddo, enda finere er det å gå på vestsiden av Goddo, da går du gjennom Katla-Bismarsundet og Skinnhuveneset. Dette er en undervurdert vei med lite trafikk, men det er kjempefint der. Eneste ulempen med vest av Goddo er at du kommer opp langt ute i Selbjørnsfjorden, går du øst treffer du på nyleia.

Tilslutt har du jo selvsagt Kuleseid/Røyksund da.

På Våge på Tysnes er det festival nå!

Redigert av Frøken Fryd (see edit history)

Da ligger vi i gjestehavnen på Fitjar. Fin, rolig og solrik båttur i dag. Det ble Bømlafjorden, Stokksundet og opp til Fitjar. Vurderte å gå på utsiden av Bømlo, slik Frøken Fryd anbefalte, men når vi kom ut fra Espevær vurderte vi vindforholdene å være bedre inn Bømlafjorden. Det blåste litt friskt når i kom ut fra Espevær tidlig i ettermiddag. Hvite topper, men ikke så veldig mye å skrive hjem om. Vi gikk med medvind ned Bømlafjorden og opp Stokksundet var det så og si havblikk.

Trivelig her på Fitjar. Kommer en del båter inn nå, men var god plass når vi ankom ved 4-tiden.

Her ligger Gorine III på den ytterste kaien i gjestehavnen på Fitjar:

dscn9659.jpg

Synes forresten at ICE bredbånd har fungert fint oppover langs kysten. Det har vært testtur for oss på ICE og vi kan ikke klage, selv om vi også har Telenor som backup.

mvh Bergen Dørk

Eg koser meg å følge med på deres hjemtur med nye båt, eg har selv vært fra bergen til kr.sand med kompis sin ny kjøp båt, en flott tur sørover må eg si, av nysgjerrig spør eg deg, hva fart brukte du på turen, og hvor stor fart går din båt? ops, glemte å si deg gratulerer med nye båt. :smiley:

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Takk for det og hyggelig at turen er kjekk å følge med på.

På turen har vi gått mye i fartsområdet 10-11 knop. Båten kan fint marsje på 12-14 knop og hva en legger seg på er vel bestemt av type tur, drivstofforbruk mm.

Toppfart for denne båten med denne motoren er på 19 knop. Den er nettopp sandblåst og nystoffet.....det hjelper selvsagt på.

mvh Bergen Dørk

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...