Jump to content

Hvordan måler jeg hvor mye strøm starteren trekker?


Halsi

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg fikk ikke start på båten i går. Den kinna bare tungt rundt. Batteriet er 3 uker gammelt. Tok det hjem og ladet det i går, skal ned i ettermiddag og starte opp og måle lading. MEN:

 

Hvis starteren trekker for mye strøm i startøyeblikket, kan jeg måle det med vanlig voltmeter ?

Kan jeg måle krypestrøm med vanlig voltmeter ? Har to hovedstrømbrytere, men fikk jo ikke start, så det kan jo ha blitt noe galt.

 

Jeg setter pris på alle svar og alle spekulasjoner. Det hjelper meg det også.

 

 

Mvh Jostein

Link to post
Share on other sites

Kommentar fra moderator: Innlegget er satt usynlig grunnet unødvendig sitering.
Alle må sette seg inn i reglene før man poster innlegg.

Hei.

Jeg fikk ikke start på båten i går. Den kinna bare tungt rundt. Batteriet er 3 uker gammelt. Tok det hjem og ladet det i går, skal ned i ettermiddag og starte opp og måle lading. MEN:

Hvis starteren trekker for mye strøm i startøyeblikket, kan jeg måle det med vanlig voltmeter ?
Kan jeg måle krypestrøm med vanlig voltmeter ? Har to hovedstrømbrytere, men fikk jo ikke start, så det kan jo ha blitt noe galt.

Jeg setter pris på alle svar og alle spekulasjoner. Det hjelper meg det også.


Mvh Jostein


Du må måle med et tangamperemeter som du kliper over kabel inn på starter, evt. batteri etter pil/polaritets anvisningen på kjeften til tanga. Gjerne med max peak og hold-funksjon. Nytter ikke med et voltmeter. Samme kan du gjøre vedr. krypstrøm. Evt. måle spenningen digitalt på batteriet med et par desimaler og slå av/på hovedbrytere og se om det er noen dipp.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...