Jump to content

Utveksling på gir saga 27 m/ perkins 4.108


krgb

Recommended Posts

Det ser ut som jeg må bytte girkasse på min saga 27. På motoren er det i dag montert et hurth hbw 10 med oppgitt utveksling 2,5:1 (av det jeg klarer å tyde på skiltet på giret). I tekniske data til båten er det oppgitt en utveksling på 2,63:1.

 

Når jeg forsøker å få tak i nytt gir med denne utvekslingen, er det ingen jeg hittil har snakket med som forstår denne utvekslingen. Hos kgk mener de utvekslingen skal være 2:1 eller 2,1:1, og har ingen gir med denne utvekslingen. Jeg har også vært i kontakt med en forhandler i England, som også mener det skal være 2,1:1.

 

Noen formeninger om dette? Hva er evt konsekvensene av å sette på dette giret med den propellen jeg har i dag? Lavere/ høyere turtall ved samme fart og levere eller høyere belastning på motoren???

 

Takker for råd...

Redigert av krgb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Å finne ut omtrentlig utveksling, iallefall forskjell på 2 kontra 2.5/2.6 kan gjøres greit ved å avmerke motor/svinghjul samt utgående aksling fra gear med overettmerker mot stasjonært punkt med innkoplet gear og så tørne motor til du har rotert 1 omdr. på gearet/propellakslingen. Da bør du se relativt enkelt om du har tilnærming til 2 eller 2.5 omdr. på motoren på gradene på svinghjulet. Forutsetter at du har et rent mekanisk gear der dette lar seg gjøre uten å ha systemet igang.

 

Om du monterer gear med utveksling 2.1 på motor/propellen som er beregnet for gearet med 2.5 vil dette innebære overlast på motor. Dvs. at den ikke klarer å få det turtallet den skal ha ved motsvarende pumpeindeks og nok heller ikke maksimalt turtall. Noe som forstyrrer tennforsinkelse etc., forhøyet sylindertrykk, nedsoting samt øker termisk belastning på motor.

Skal ikke utdype dette mer i denne sammenheng, men det blir rett og slett helt feil.

 

Du skal oppnå motorens maksimale turtall på den korrekte propellen ved full pumpeindeks. Om du ikke får tak i korrekt gearkasse med samme utveksling som før er et propellbytte neste steg. Da må ny propelldimmensjonering kalkuleres.

 

Alle motorer som går på variabelt turtall har nemlig en lastkurve. Denne vil si at ved et bestemt turtall skal pumpeindeksen (pådraget på brennstoffpumpa) være innenfor et bestemt område. Er pumpeindeksen høyere på det aktuelle turtallet går motoren på overlast.

Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Jeg kontaktet kgk Norge, og de frarådet å overhale/skifte akslen i girboksen, fordi kostnaden på dette er omtrent like høy som å kjøpe et nytt gir. (overhaling ca 7000, mens nytt gir kommer på ca 8500 deromkring man leverer inn det gamle).

 

Tror imidlertid jeg har fått tak i en hbw150 fra england nå, til ca 4000 kroner. Brukt, men med 6 mnd garanti.

Link to post
Share on other sites

Å finne ut omtrentlig utveksling, iallefall forskjell på 2 kontra 2.5/2.6 kan gjøres greit ved å avmerke motor/svinghjul samt utgående aksling fra gear med overettmerker mot stasjonært punkt med innkoplet gear og så tørne motor til du har rotert 1 omdr. på gearet/propellakslingen. Da bør du se relativt enkelt om du har tilnærming til 2 eller 2.5 omdr. på motoren på gradene på svinghjulet. Forutsetter at du har et rent mekanisk gear der dette lar seg gjøre uten å ha systemet igang.

 

Om du monterer gear med utveksling 2.1 på motor/propellen som er beregnet for gearet med 2.5 vil dette innebære overlast på motor. Dvs. at den ikke klarer å få det turtallet den skal ha ved motsvarende pumpeindeks og nok heller ikke maksimalt turtall. Noe som forstyrrer tennforsinkelse etc., forhøyet sylindertrykk, nedsoting samt øker termisk belastning på motor.

Skal ikke utdype dette mer i denne sammenheng, men det blir rett og slett helt feil.

 

Du skal oppnå motorens maksimale turtall på den korrekte propellen ved full pumpeindeks. Om du ikke får tak i korrekt gearkasse med samme utveksling som før er et propellbytte neste steg. Da må ny propelldimmensjonering kalkuleres.

 

Alle motorer som går på variabelt turtall har nemlig en lastkurve. Denne vil si at ved et bestemt turtall skal pumpeindeksen (pådraget på brennstoffpumpa) være innenfor et bestemt område. Er pumpeindeksen høyere på det aktuelle turtallet går motoren på overlast.

Det er forståelig, i motorens data er 3600 oppgitt som Max kontinuerlig belastning, mens 4000 er høyeste tillatte. Imidlertid er det erfaringsmessig lite å hente på å øke hastigheten over ca 2500, fordi farten ikke øker, og motoren bare bruker mer olje og diesel (gammel og litt sliten sak). Vil dette ha innvikrkning? Tenkte at man her kan få mer effekt ut ved lavere rpm, og dermed få maskinen til å gå bedre ? Skroget skal vel greit klare å kjøres over 10 knop, men da må det vel et annet gir og en annen propell på.

Link to post
Share on other sites

Om motoren er gammel og slitt ville jeg iallefall ikke sendt den inn i et høyere belastningsområde ved å forhøye propellturtallet uten å redusere propellstørrelsen selv om du kjører med redusert turtall. Finn den korrekte propellen til denne motor/gearkombinasjonen som gjør at motoren klarer å gi maksimalt turtall. Og så kan man kjøre redusert om man vil. Det belaster motoren minst.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...