Jump to content

Marina i Bohusslän som kan rense dieseltanken min?


Wannskrækk

Recommended Posts

På vei inn til Skjærhalden i går stoppet motoren.. Det var litt rufsete sjø, så jeg gjetter at vann og/eller noe rusk ble virvlet opp. Seilte inn, fikk motoren til å gå på tomgang, og i dag har jeg byttet finfilteret. Redningskøyta hjalp meg med å inspisere grovfilteret, men alt dette hjalp bare litt. Nå har vi lyst til å seile et stykke nedeover, men jeg har lyst til å få renset tanken og slangene i f. eks. Strømstad eller Fjällbacka. Noen som vet om en ok marina? Motoren er en Yanmar. På forhånd takk!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg renset tankene på vår båt forleden, og det er en enkel sak. Bare skru av inspeksjonslukene, pump ut diesel, og tørk rent med klut/papir. Tok meg vel 2-3 timer å utføre jobben.

 

Slangene kan være litt verre å rense, da de vel bør blåses eller vaskes rene, men det er ikke sikkert det er nødvendig.

 

Så hvis ikke marinaen har tid, send familien på shopping og ta for deg tankene.

 

Mangler du verktøy, så se deg ut noen båter av litt eldre årgang. De har gjerne litt ekstra verktøy med seg ;-)

Link to post
Share on other sites

Tok akkurat opp innsugsslangen: Silen var helt tett av noe svarte greier. Tror jeg har fått hilse på selve D-Dyret, men det ser mer ut som noe svart stoff.. Inspeksjonsluker er det dårlig med... Den største åpningen er på ca 6cm. Kunne jo lage en luke, til høsten. Tanken er ikke umulig å få ut, men jeg trenger pumpe, og et sted å gjøre av dieselen. Har ringt et par marinaer, Herføl og Strømstad, men ingen virker som de har særlig lyst til å prøve.

Link to post
Share on other sites

Pumpe/støvsugermetoden er realistisk, men kjenner at jeg er langt fra hjemmehavn (Oslo). Ringer de 2 numrene i morgen tidlig. Ser ut som Østfold/Hvaler? Håper og at anti-dieseldyr middelet får litt effekt innen i morgen, selv om jeg tviler: Grovsilen nede i tanken var helt svart. Hadde vært kjekt med litt motorkraft, inn og ut av havna, og som beredskap. "Styrmann" er ikke særlig trygg med bare seil, for å si det sånn..

Takker for alle innspill, så langt! Hjelper litt på humøret og, her går det ikke an å "gå i svart" ;)

Link to post
Share on other sites

De svarte greiene i innsugsrøret er nok ikke dieseldyr. Jeg fant det i tanken min også. Det lignet veldig på muselort, ser ut som om grumset klumper seg litt sammen og ligger i manger små klumper. Når Jeg tok på det løste det seg opp i fint slam... Var ikke antydning til vann i tankene mine.

Link to post
Share on other sites

Du klarer ikke improvisere ny dieseltank med en 24liter drivstofftank for utenbordsmotor koblet direkte på grovfilteret? -eller direkte på drivstoffpumpen om den sitter før finfilter? -dersom gamle slanger er besuddlet med drit også. Eneste utfordringen er returdiesel, men om du har en 24liter tank der også og snur blæra på slangen, så bytter du bare om når retutanken blir full.

-kun en ide som dukket opp, som sikkert blir dømt nord og ned.

 

en slik tank:

http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/Drivstoff-tilbehor/Drivstofftank/

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har absolutt vært inne på noe i tråd med din ide, Eureka. Det hadde funket. I dag fikk jeg "støvsugd" tanken. Sjekket filter og vannutskillere etterpå (de har nesten ikke smakt diesel..). Kjørte motor med stor belastning i ca 20 min., og alt virket 100%. Prøver oss nedover kysten i morgen, så får vi se om det blir mer seiling til kai. Takk for alle innspill, dette har vært lærerikt, og noe stressende..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...