Jump to content

Evinrude 25 hk, 1986 modell, startsnora "tar ikke tak"


andersm

Recommended Posts

Vel, tittelen sier vel det meste. Motoren er ganske kilen å få igang nå. Tidligere har jeg trekt i snora sakte til det stopper, så dratt til og startet motoren. Nå tar det liksom ikke tak inni der når jeg skal starte. Må lirke og lure og trekke sakte noen ganger så tar den kanskje tak. Hvis jeg rått og brutalt rykker til så trekker jeg kanskje 30-40 cm. ut før snora får feste og motoren starter, dette er nok ikke helt heldig. Det aner meg at det sannsynligvis kommer en dag snart når snora ikke får tak i det hele tatt.

 

Noen forslag til feilsøking/hvordan reparere dette?

 

Kunne sikkert skrudd opp greiene og sett, men lurer på om det kommer til å sprute ut fjærer og greier og om det overhodet er mulig for en forholdsvis lite kyndig og ganske utålmodig amatørmekaniker å få til dette?

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Er noen år siden jeg hadde en Evinrude 25hk 1987 mdl kjøpt ny.

 

Men du skrur av startapparatet som en hel del, mener å huske det er 3 muligens fire bolter som holder dette fast på topppen av svinghjulet.

 

Er en serie tenner som ikke tar "tak" hos deg, av ukjent grunn.

 

Er intet som spretter løs ved å demontere startaparatet som en hel enhet, men du bør ha oversikt når du demonterer startaparatet i seg selv.

 

Disse tenner som ikke tar kan være slite, kilt seg fast osv.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg skrudd opp startapparatet og det er to plastbiter ("Pawl", delenummer 0330525) som er slitt ned, var bemerkelsesverdig enkelt å skru løs starteren. Har bestilt delene hos Ravns-garage og det ser veldig enkelt ut å bytte disse.

 

Takk for hjelpa :-)

 

- anders m.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...