Jump to content

Borspon i oljekanal på SX-MTD - nær totalhavari


vidarbre

Recommended Posts

Startet motor i dag, gikk kjempefint, men drevet laget stygg lyd, så var bare å demontere.

Motor og drev er nok gått bare 450t ca, og olja i drevet hadde mye sort pasta i seg etter kun 25t.

 

Fant borspon i oljekanalen ovenfor silen, og har nok tettet til kanalen lenge (siden nytt?)

722fdcf8.jpg

 

Lagrene høres ille ut i hele drevet. Se i overflata, mangler store flak.

938e96d8.jpg

 

Nedre drev i giret er også stygt.

d90cc53c.jpg

 

Hva gjør man? Får det overhalt, prøver selv, kjøper brukt drev, ev. DPS? Dårlig tidspunkt å finne dette ut.

Redigert av vinni (see edit history)

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Oj dette så ikke bra ut, litt vanskelig å se på bildet men det ser ut som dreiespon, ikke borspon. Er det stål? Det tannhjulet er ferdig, du er igjennom herdingen og alle lagere må skiftes. Forøvrig ser det ut som det har vært sjøvann i olja. Det ser ut som rustflekker på ståldelene. Hvis du skrur selv kan du demontere hele drevet for å avgjøre hva som er skadet og hva som evt har produsert spon.

Link to post
Share on other sites

Er nok stål ja, er skarpe kanter på det. Vil tro det meste av lager er tatt, så vurderer sterkt å få tak i et annet nyere drev.

 

Vil f.eks et DPS fra 2008 passe på skjoldet til SX fra 99?

 

Og vil en TAMD 22P-B klare å drive en 600VS med duoprop, uten å få problemer med planingsterskel?

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Ringte Volvo, SX-A og DPS-A kom i 2007 med annen form på bl.a kjølingen, så de passer ikke overens med mitt skjold. Og motor er nok for svak for å drive duoprop.

Nytt drev koster 63000 u/rabatt. Uaktuelt. Brukt er vanskelig å finne. Mange av lagrene står som utgått på marineparts-europe, og er sikkert mye spesialverktøy som trengs.

 

Så dette var ikke enkelt. Tips?

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Stygge bilder. Hvor i huleste kommer dreiesponet fra? Nylig overhalt?

 

Jeg vet ikke hvor gammelt drevet ditt er, men som en midlertidig fix kan du muligens bruke OMC Cobra-drev, det er forgjenger for første generasjon SX-drev. Eneste forskjell er at Cobra har sjøvannspumpe i drevet, mener jeg å huske. Går også om hverandres transomplater.

 

Sjekk finn og blocket. Om du ikke finner noe passende, ta en ringerunde til bruktbåtimportørene rundtomkring. De importerer mest uten motor, men tar med av og til med gangbare drev.

 

Og lykke til. Jeg vet hvor kjedelig dette føles...

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Har nå sett litt på alternative motor- og drevløsninger, men ser vanskelig ut innenfor et greit budsjett.

Om det er mulig å bygge om til singelprop 290-drev, hadde kanskje det vært et alternativ?

 

Vil gjerne få overhalt eksisterende drev, til en ok pris. Hos Volvoforhandler hørtes det ut som det nesten var lønnsomt med et nytt drev fremfor overhaling. Nytt kommer på 57 lapper hos Rørvik Marina Volvo shop Tips til hvor man kan spørre ellers?

Vidar Breivik

"GALANT" - LA2008 - 91376075 - Neverdal båtforening
'87 Saga 25 CC HT med '96 AD31P-A og DP-D1, J6
 
 
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...