Jump to content

Høy motorromstemp og BT luftfilter


Majali

Recommended Posts

Biltema luftfilter og for høy temp i motorrom er ikke en god kombinasjon... :headbang:

 

På vei hjem fra Horten i helgen stoppet den ene motoren etter noen timer kjøring...

Siden det er volvoer av edel årgang, som hadde rene tanker og filtere, normalt oljetrykk og temp.. var jeg ikke så redd for at det var noe stort som var galt..

 

Men feilen var litt spesiell syntes jeg...

Jeg har/hadde bilteme sine store POD filter for å stoppe smårusk inn i turboene... Disse er 3" og veldig åpene..

Men; jeg har tydeligvis alt for lite lufttilgang i motorrommet så det ble godt og varmt nedi der.. tipper 60 grader !! :sweat: Og dette likte ikke limet som fester en metallkopp i enden av filteret. Denne koppen løsnet og ble med inn i turboen! :smash:

Men til alt overmål var den "koppen" som løsnet som laget for å tette inntaket uten å skade selve turboen.. Den bare tettet totalt! Så etter litt fikling fikk jeg den ut og startet opp som normalt...

:smiley:

 

Så da blir neste prosjekt å få laget SVÆRE inntak til motorrommet... og det er ikke gøy siden jeg ikke kan gå rett ut i sidene hvor tankene sitter.... Uansett, noe må gjøres, kan jo ikke kjøre rundt med 60 grader nedi der heller...

 

Så; Biltema sine luftfilter tåler ikke varme....

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

.. Ja noe må gjøres..

 

Jeg har lest endel om dette med lufting..

JEg har i dag 2 åpninger som er et 4kant stålrør på ca 10x12cm som går rett ned i motorrommet fra avstasen til akterdekket..

Nå bør jeg får til så store inntak (med galler pekene slik at det dytter luft inn) som mulig foran motorrommet og ta slanger inn til motorrommet. + 2 stk mindre utsug bak motorrommet.. Disse bak kan jeg utstyre med vifter som suger ut varm luft.. Så da vil motoren suge inn inn kald luft sammen med viftene som suger...

Hvis jeg da får store nok inntak, vil dette bli bra håper jeg...

Er redd for å blåse inn, da det kan lage et overtrykk som presser den varme, klamme lufta opp i båten på tomgang osv...

 

men er veldig åpen for forslag...

Redigert av MY Casa (see edit history)

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...