Jump to content

Hvordan jeg stoppet en hekksjøgeneral i Oslos havnebasseng


SIR DAY

Recommended Posts

Var ute med SY NONAME i går. Uten mast og seil. Motorbåting. Derfor ble det så kjedelig at kursen ble satt direkte fra Frognerkilen til Revierkroa. Vi lå der trygt fortøyd ved flytebrygga, i Oslo, en knapp nautisk fra rådhuset.

 

Så begynte ragnarokket: Noe vanvittig med sjø som ommøblerte salongen og sørget for at alt usikret ved byssa ble trygt plassert på dørken. Skrogsiden mot brygga fikk noen stygge merker. Fikk en 'deja-vu' opplevelse av å være ute i Atlanteren igjen med mye svell og stiv kuling.

 

Det ga seg. For deretter å bli repetert igjen 10 minutter senere.

 

Synderen ble lokalisert: Øyferja OSLO X som trafikkerer Oslofjordøyene fra Vippetangen. Vi håpte det beste og trodde dette var engangs-blemmer fra skippern der. Men det gjentok seg igjen, OSLO X gikk med en fart LANGT over 5-knopsgrensen, og SY NONAME fikk kastet såpass på seg at hun nesten havna oppe på flytebrygga.

 

Vi har ikke en fungerende VHF ombord så jeg ringte 120 - Tjøme Radio og ba om å bli satt over til 'all verdens myndigheter' for å få stoppet dette: Havnepolitiet, havnevesenet. De fikk beskjed. Jeg ble så satt over til OSLO X via VHF-sambandet.

 

Jeg ba dem om å dempe farten, han forsøkte å vri seg unna med at det var flere båter som trafikkerte, men måtte tilstå at det nok var han som nettopp var ankommet Hovedøya-brygga.... (200 meter fra Revierkro-bryggen!)

 

Jeg fortalte ham at 'det lå glassfiber for mange millioner ved bryggen, og det kunne bli en DYR kveld for dem om han ikke tok det litt roligere'. Jeg sa at jeg også ville innhente AIS-logg for å bevise at de gikk langt over lovlig fart om det skulle oppstå skader. (...ehh, er det mulig å få slikt ut egentlig? :giggle: )

 

Svar: "-Jeg tar ikke imot trusler..." :rolleyes::eek:

 

Men det må ha gjort inntrykk alt jeg satte igang: Havnepolitiet la seg til utenfor, ferja tok det roligere, og vi hadde igjen 'byfjord-status' ombord :cheers:

 

Og jeg tror jeg sparte dem for mye penger. :clap: :clap:

:sailing:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Kystverket lagrer historiske AIS data for alle fartøyer knyttet opp mot de norske stasjonene og ved oppfordring fra f.eks. politiet er det ingen problem å få ut disse. Om denne hendelsen hadde resultert i en anmeldelse ville man fått ut disse dataene. Ikke nødvendigvis du, men politiet.

Det skulle da ellers bare mangle ettersom selveste "indrefileten" av bevisene mht. hastigheten er lagret på data iom. at dette gjelder en 5-knops sone, på samme måte som om et videoovervåkingskamera hadde filmet et overfall.

Link to post
Jeg sa at jeg også ville innhente AIS-logg for å bevise at de gikk langt over lovlig fart om det skulle oppstå skader. (...ehh, er det mulig å få slikt ut egentlig? :giggle: )

Dette kan du gjøre selv innen 24 timer ved å gå inn på http://www.2sandnessjo.no/shipplotter/gmap/oslo.html. Let frem båten, og klikk på den. Så velger du track 3 timer eller 24 timer. Deretter fører du cursor over de små pilene på track'et, og får opp hastigeten i den posisjonen. Men noen båt som heter Oslo X finner jeg ikke. Kanskje den ikke har AIS?

 

ais_track.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Har snakket også med driftsselskapet til ferjene, for å få avklart hva som skjer om det oppdages skader etter dette: -Det var 'bare' å komme med krav så skulle de komme med tilsvar.

 

Tror skipperne ombord har fått beskjed nok, via havnevesen/havnepoliti/rederi. :discuss:

 

Inntil det motsatte er bevist, legges saken 'død' :lol:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

DIsse fergene har det med å lage mye sjø.

Sist helg lå jeg med min båt longside med en H-båt (som er en del fot mindre og mye lettere) på en bøye sammen innerst i bukta på langøyene.

Bølgene fra Langøyefergen gjorde at mastetoppen på H-båten slo inn i et av mine toppvant slik at vindexen gikk til helv...

Vi hadde fendret opp med masse fendere både avlange og runde og bare med spring, slik at båtsidene ikke slo i hverandre, men det var på nippet.

Vi lærte av dette at det ikke er lurt å ha mastene ved siden av hverandre når det er såpass stor forskjell i størrelse og vekt på båtene. Vi fikk forhalt H-båten bakover og gjorde oss klare til helvetet skulle bryte løs igjen en time senere.

Så en time senere kom vannplogen tilbake og vanen tro, er det full pinne helt til han er 50 meter fra land. I mellomtiden hadde det da kommet en HR312 som hadde lagt seg longside med en av bøyeokupantene som er bosatt på blå bøye fra april og ut september. Det gikk ikke bedre enn at det samme skjedde igjen med det resultat at den lille skøyta klarte å tvinne seg fast i toppstaget til HR'n. To fortvilede eldre mennesker i HR,n prøvet alt de kunne for å få båtene fra hverandre, mens fergen som var på vei tilbake til byen passerte med max pådrag 20 meter unna. Dette så slettes ikke pent ut og de fikk mange nærvøse tilskuere der de desperat forsøkte holde skutesidene fra hverandre mens toppen av mastene var godt festet i hverandre. Mange stygge lyder fra riggen i begge båter.

Når alt ble stille, var det fortsatt ikke mulig å få de fra hverandre, men heldigvis hadde en båt mellom meg og dem jolle. Jeg fikk ropt over til han at om han kunne være snill å hente meg, så er jeg en apekatt i rigg. Han hentet meg og jeg fikk klatret opp i riggen og løst opp floken. De var selvfølgelig evig takknemmelig, mens jeg var aller mest satt ut av den helvetes fergedritten som helt garantert har sett hva han har forårsaket og ikke bistod med assistanse. De kunne lagt seg ved siden av og ordnet dette på et blunk da de er så høye, men i stedet kjørte de for full fart tilbake til byen som om ingenting var skjedd.

Noen har sagt noe, for da fergen kom tilbake en time senere, slakket de på gassen i det de kom til bukten det gjelder. Resultatet var at de brukte ca 1 minutt lengre tid på å komme seg til brygge, men at de nesten ikke laget bølger i det heletatt.

Jeg håper indelig at det er slik fart de vil holde i tiden fremover, da det er like vondt hver helg når jeg ser både små og store båter som i bølgekaoset enten slår i bunn eller inn mot land i bølgene fra disse fergene. Det er til tider 30 båter eller mer i denne bukten som blir rammet av en av fjordens værste hekksjøgeneraler. Det minuttet de taper på å slakke av på farten 100 meter tidligere enn de pleier har ingenting å si på rutetidene.

 

Beklager hastverket med å få dette innlegget ferdig... men jeg er egentlig ferdig på jobb, sola skinner og jeg skal ut med båten og ta meg en pils, litt mat og et godt bad.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

De skal også ta hensyn på sjøen :flag_bp:

 

Noe av problemet her, er vel at vi her snakker om sjåfører på jobb. Ikke ulikt andre ansatte i #(ruter).

De annser seg som "Nyttetrafikk" og fritidsbåter og annet rusk i sjøen er kun for irritasjonsmomenter å regne. På linje med "nyttelasten" de frakter. Det kan til tider være fornøyelig å høre de snakke til kundene sine over høytalerannlegget. Vel... jeg må vel moderere meg litt. Et par av dem er faktisk hyggelige å høre på. Ei dame og en som ikke er etnisk norsk varsler over høytalerannlegget av de nærmer seg Langøyene og ber passasjerer om å gjøre seg klare til å gå i land. Spesielt EN annen, har en helt annen tone. Han har det med å slenge drittkjeft til de som står på land om de står på feil sted eller det ligger noe på brygga som ikke skal være der. Jeg hørte i fjor at han sa høyt til noen som nettop var kommet ombord: "Ære mulig å få dere til å fløtte dere bakover i båten? Dere er vel ikke så kjukke i hue at dere ikke skjønner at dere må trekke helt bakerst for at vi skal få med alle."

Ok... han hadde sikkert rett, men man ROPER vel ikke sånt til kundene sine?????

Disse fergesjørenes oppførsel har irritert meg i mange år nå, og akkurat nå slår det meg at jeg har lært å leve med det i stedet for å gjøre noe med det. Kanskje ikke ledelsen i det selskapet vet at de har en del drittsekker ansatt og tror alt er bare fryd og gammen?.... Heretter skal jeg sende dem mail for hver båt jeg ser få skade av bølgesvellet disse fergene lager om de ikke slakker av på gassen før rett før de er fremme.

Jeg oppfordrer herved andre her som ferdes i samme farvann å gjøre det samme.

(Fordelen er jo at jeg etter hvert har lært meg å ankre for storm selv på vindstille dager, selv om jeg ikke skal overnatte.

 

RSL

(Phu... det var godt å få det ut... beklager lengden på innlegget.... jeg har for mange ord i meg i dag og det er så godt å bli kvitt dem)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Vi fikk forhalt H-båten bakover og gjorde oss klare til helvetet skulle bryte løs igjen en time senere.

........

 

Når alt ble stille, var det fortsatt ikke mulig å få de fra hverandre, men heldigvis hadde en båt mellom meg og dem jolle. Jeg fikk ropt over til han at om han kunne være snill å hente meg, så er jeg en apekatt i rigg. ,,.....

 

Beklager hastverket med å få dette innlegget ferdig... men jeg er egentlig ferdig på jobb, sola skinner og jeg skal ut med båten og ta meg en pils, litt mat og et godt bad.

 

RSL

 

GOdt skrevet og skildret.. levde meg inn i historien og fikk en god latter når jeg kom til ape kunnskapene dine.. :-)

Link to post

Tøft... det har jeg ikke fått med meg...

Da har jeg faktisk møtt blizz uten å være klar over det :-)

 

Men mine kromspring i aliminumstenger blir egentlig OT i denne tråden. selv om jeg er glad i å klatre, vil jeg mye heller at disse oslofergesjåførene begynner å ta hensyn.

(Jeg nekter å kalle disse kollektivtransportsjåføridiotene noe annet, sjøfolk er de i hvert fall ikke.(og missforstå meg rett... de aller fleste kollektivtransportsjåførene jeg møter er kjempehyggelige))

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

GOdt skrevet og skildret.. levde meg inn i historien og fikk en god latter når jeg kom til ape kunnskapene dine.. :-)

 

Takk Anders.. når det kommer fra en slik lyrisk po(t)et som deg, kan det neppe være helt feil.

(Stor tillhenger av dine skriblerier og "Finnannonsen" kan få meg til å fnise i søvne.)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

To fortvilede eldre mennesker i HR,n prøvet alt de kunne for å få båtene fra hverandre,

 

 

Bliss, er det deg og kona denne herren snakker om? Eldre mennesker :lol:

 

 

 

Men takk for godt innlegg!!! Og lykke til videre med bekjempelsen av problemet.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Bliss, er det deg og kona denne herren snakker om? Eldre mennesker

 

Huff.. du tok meg der Spinnaker. Jeg tenkte faktisk på akkurat den ene setningen når det gikk opp for meg at det var en herfra som hadde fått kluss i riggen.

Til mitt forsvar, så TROR jeg nok at de i det minste er et par år eldre enn meg, slik at jeg har mitt på det tørre når det gjelder den setningen.

I og med at jeg er tre år eldre enn deg Spinnaker, har du herved tillatelse til å tiltale meg som en eldre herre. :thumbsup:

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

 

I og med at jeg er tre år eldre enn deg Spinnaker, har du herved tillatelse til å tiltale meg som en eldre herre. :thumbsup:

Tre år eldre enn meg, javol. Det skal jeg legge meg på minnet :yesnod: Snart 50 år du da :tongue:

 

Da må jeg si at du er sprek for alderen, ikke ofte jeg hører om at eldre folk driver å klatrer i master. Det må jeg si :yesnod: Tipper at Bliss ble glad.

 

:flag:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post

Fikk akkurat via en annen kanal: "epost" - En hyggelig melding om at mitt "utbrudd" fra bryggen igår var veldig velkomment :-D

 

Vedkommende er kun observatør her i forumet (sjenert) men hadde selv en båt ved Revierkrobrygga igår. Hvis skader skulle han absolutt stille opp som vitne. :cheers_wine:

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Båter" er av TRE.... ;-)


SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!)

Link to post

Har også inntrykk av at førerne av #Ruters båter gir fullstendig f. i alt og alle rundt seg. De skal rekke ruteplanen sin koste hva det koste vil, antar de har lært denne holdningen av bussjåførene i byen...

Nyttetrafikk - ja vel, mulig de har kompensasjon for å kjøre fortere enn 5 knop, men akkurat forbi brygger og havneanlegg, samt evt. andre hindringer som båter på svai osv. bør det jo gå an å slakke litt av. At situasjoner som beskrevet tidligere i tråden oppstår er rett og slett ikke akseptabelt.

 

Forresten, bra jobba RSL! :thumbsup: Godt at noen har øynene med seg og stiller opp når det trengs.

Redigert av CSL (see edit history)

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post

At situasjoner som beskrevet tidligere i tråden oppstår er rett og slett ikke akseptabelt.

Enig i at det ikke er akseptabelt, men jeg mener noe må ha skjedd, for jeg hører nå stadig om folk som har problemer med sjøgang fra disse fergene (eller er det bare en av dem som lager problemet?). Jeg kan ikke huske at dette har vært noe stort problem tidligere, og vi har ligget to båter på OF bøyene flere ganger før men dette var første gangen i år.

 

OF oppfordrer folk til å ligge to båter på bøyene, og det ligger vel i sakens natur at man skal kunne ligge trygt på en OF bøye (selvfølgelig på eget ansvar) men det spørs nok om ikke OF bør på banen her.

Link to post

Fikk ikke takket deg skikkelig da det hele gikk så fort, og jeg var en smule stressa. Tusen takk for hjelpen!!

 

Bare hyggelig å hjelpe til og jeg var litt stresset selv da jeg var så sint på han #-sjaffisen. Han passerte ikke stort mer enn 20 meter unna og kunne ikke unngå å se hva han hadde stelt i stand med. Allikevel, hadde han fullt pådrag på veien tilbake også mens du og madammen stod på rekka og forsøkte løse opp i floken.

 

Her er forresten et bilde tatt fra min båt mens jeg var i masten din.

 

masteknute.jpg

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Hansemann har jeg ikke hørt hva skal enda.

 

Jeg vet heller ikke hvor han skal. Han burde jo snart få solgt Førstemann så han ikke ender opp med fattigmann. :lol:

Selv, blir det sørlandskysten i år med avreise 9.Juli. Mulig vi krysser over til Danmark eller Sverige etterhver, men har ingen direkte planer om noe som helst. (perfekt planlagt ferie, er uten planer)

 

Ellers ut i fra bildet med en skyssbåt 20 m unna, tror jeg salingen er et utrygt sted.

 

Fergen var forlengst passert på hjemtur når jeg entret masten.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...