RSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Har selv vurdert pinnebåt igjen men etter hva jeg har lært i denne tråden må jeg muligens tenke nok en gang. Det å ha pinnebåter er ikke noe å spøke med selv om en skulle tro kjølen var noe stabiliserende mot rulling. Hvis du skal bytte ut campingbåten med takterasse med en pinnebåt i ca samme størrelse, er det nok ikke helt det samme som for oss med mindre pinner. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
CB. Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Jeg vet heller ikke hvor han skal. Han burde jo snart få solgt Førstemann så han ikke ender opp med fattigmann. RSL :lol: Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
bliss X Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Jeg har snakket med Oslofjordens Friluftsråd om saken, og regner med å høre mer fra dem. De virket interessert i dette. Sitér dette innlegget Link to post
Ellida Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hei, interesang tråd dette. Tror ikke ferger, lokabåter og annen nyttetrafikk har disp til å ha større fart enn hva den grunnleggende forskriften fastsetter, som er 5 knopp i indre havneområder. Her er et utddrag fra Kystverkets side angående fartsbegrensing. Som dere ser kan dere også gå inn og se på lokale bestemmelser.; Fartsforskriften gjelder generelt for norsk sjøterritorium og for alle fartøy uansett størrelse eller fremdriftsmiddel, herunder sjøfly på vannet. Forskriften gjelder også for innsjøer og elver. Det er gitt unntak for enkelte grupper, som bl.a. Forsvaret og politiet. Hovedbestemmelsen står i § 2, og er angitt som en generell aktsomhetsnorm: ”Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.” Lokale fartsforskrifter I tillegg til den generelle fartsforskriften, er det gitt en rekke lokale fartsforskrifter. De til enhver tid gjeldende lokale forskriftene finner man på lovdata.no ved å velge Lokale forskrifter under Forskrifter (i venstremenyen). Her kan man så velge om man vil ha oversikten på fylkes- eller kommunenivå (i høyremenyen). Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hovedbestemmelsen står i § 2, og er angitt som en generell aktsomhetsnorm: ”Fartøyer skal utvise forsiktighet og avpasse farten etter fartøyets størrelse, konstruksjon, manøvreringsevne og farvannsforholdene, slik at det ikke ved bølgeslag eller på annen måte oppstår skade eller fare for skade på personer, herunder badende, andre fartøyer, farvannets strandlinjer, kaier, akvakulturanlegg eller omgivelsene for øvrig.” Jøss... den loven har gått meg hus forbi og er hverved lagret i den ellers litt skralle skallen. Heretter skal jeg garantert ha billed-/videokamera liggende fast i cocpit hver hele time mens jeg ligger i bukta ved langøyene. Jeg har vært der så mye at jeg vel ikke er så veldig redd for egen båt, men jeg ser skader for maaange tusner hver godvershelg. En ting er å alltid ankre opp for storm om man skal overnatte, men det burde være unødvendig om man er ute på en ettermiddags eller kveldstur en vindstille dag og besøker en badeøy. Spesielt så lenge det bare er snakk om at fergen skal slakke av på gassen et minutt tidligere. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jo fler som engasjerer seg i dette og jo mer publisitet dette får, jo større er sjansen til å få slutt på uvesenent. For dem som ikke kjenner stedet: Langøyene er et populært utfartssted og er en av de mest besøkte øyene utenfor Oslo. Her ute finner du kiosk, kafé, renovasjon og toalett. Øya har en flott sandstand og stor gresslette med mulighet for telting. Oslofjordens Friluftsråd har lagt ut 5 bøyer i området, og man kan også ankre opp - noe en del velger å gjøre. Det er fergeforbindelse til Oslo, og fergen går en gang pr time i sommersesongen. Fergetrafikken besørges av et privat selskap - Oslofergene AS Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jeg kjenner til de generelle aktsomhetskravene og de lokale forskriftene om fartsbegrensning. MEN det har vært diskutert mye om fartsbegrensning nær land. Er dette bare en diskusjon foreløpig eller finnes det "harde" krav om en absolutt øvre fartsgrense nær land? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 I de fleste kommuner i Oslofjorden er det bestemmelse om maks 5 knop 150 meter fra land. Dette gjelder i Bærum, Nesodden, Frogn, Hurum og Vestby. Jeg er usikker på om Oslo har det samme. I tillegg har Bærum 15 knops grense til utenfor øyene i kommunen. Anngående Oslo X, så har vi søsterskipet i Drøbak (Oscarsborg II), som er områdets sjøplog nummer en. Den bryr seg ikke om fartsgrenser eller aktsomhet. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Forskrift for Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Det ser jaggumeg ut til at Oslo X ikke har på AIS'n, eller så har de ikke AIS i det hele tatt... smart... I disse agurktider så hadde bildet med apekatt i masta fort blitt førsteside på VGnett om noen tipser dem :) Angående fortøyning til de bøyene, hvordan er muligheten til å fortøye med baug i bøya og anker ut bak slik at båtene ligger 90 grader på hverandre? da vil man ihvertfall sikre seg mot at mast og båter slår i hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 I de fleste kommuner i Oslofjorden er det bestemmelse om maks 5 knop 150 meter fra land. Som sagt så kjenner jeg til de lokale forskriftene (og der hvor jeg ferdes: Fredrikstad skjærgård, har jeg ikke funnet denne typen bestemmelser). Så spørsmålet mitt gikk på om det fantes landsomfattende hastighetsbegrensning X m fra land. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Nå ligger ikke denne øya i Oslo da av en eller annen merkelig grunn selv om den ligger midt i Oslo. Hvis man ser på bildet jeg la ut så ser man hvor grensa går. Øya ligger faktisk i Akershus Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Som sagt så kjenner jeg til de lokale forskriftene (og der hvor jeg ferdes: Fredrikstad skjærgård, har jeg ikke funnet denne typen bestemmelser). Så spørsmålet mitt gikk på om det fantes landsomfattende hastighetsbegrensning X m fra land. Nå er det vel ganske strikte regler i Hvaler området. Eller var nasjonale fartsgrenser ute til høring for noen år siden, men ble ikke noe av p.g.a heftige protester. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 I disse agurktider så hadde bildet med apekatt i masta fort blitt førsteside på VGnett om noen tipser dem :) Du må gjerne tipse VG om dette, og jeg stiller gjerne opp til intervju hvis det skulle være av interesse for VG. Har nettopp hatt en ny samtale med rette vedkommende i Oslofjordens Friluftsråd. De har lovet ta opp problemet med Oslofergene AS. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Bliss X -har du vurdert å holde dem ansvarlig for eventuelle skader? Greit nok at det ikke ser ut til å være noen, men "just in case" samt at et slik brev vil kunne medføre at de ser litt mere alvorlig på problemet rent generelt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
SIR DAY Svart 1.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 (redigert) Likte ikke denne: § 4. Dispensasjon fra fartsbegrensninger For rutegående fartøyer kan havnestyret eller den det bemyndiger, etter skriftlig søknad dispensere fra fartsbegrensning fastsatt i medhold av denne forskriften. Slik dispensasjon kan også gis for andre fartøyer når bestemmelsen om fartsbegrensning i medhold av denne forskriften kan virke urimelig. ----------------------------- Håper ikke Osloferjene kan påberope seg dispensasjon fra denne! REDIGERT, ADDENDUM: ....OG PLUTSELIG ble Aftenposten tipset om dette: Mailsitat: "Tips til Aften-Aften: Småbåtfolket raser mot Osloferjene Det foregår nå en diskusjon på forumet "Båtplassen": https://baatplassen.no/i/topic/82395-hvordan-jeg-stoppet-en-hekksjoegeneral-i-oslos-havnebasseng/' Småbåtfolket opplever episoder der Osloferjene går for fort og ikke tar hensyn til båter som ligger ved kai, eller i bøye. Redigert 1.Juli.2011 av bombom (see edit history) Sitér dette innlegget --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- "Båter" er av TRE.... ;-) SY LADY DAY - LI 6944 - MMSI 258144350 (ikke aktivert!) Link to post
Mulligan Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Mnja. Dette stedet ligger vel i Nesodden kommune. Og der gies det kun dispensasjon i enkelttilfeller. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Bliss X -har du vurdert å holde dem ansvarlig for eventuelle skader? Greit nok at det ikke ser ut til å være noen, men "just in case" samt at et slik brev vil kunne medføre at de ser litt mere alvorlig på problemet rent generelt. Nei jeg har ikke det, og hadde det blitt skader ville det vært en forsikringssak. Jeg har størst tro på å få skapt mest mulig publisitet rundt dette. Det ser kanskje ganske uskyldig ut på bildet, men jeg kan love at dette var ganske dramatisk da det sto på som værst. Ripa på den andre båten var nesten under vann Sitér dette innlegget Link to post
Ehak Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 der gies det kun dispensasjon i enkelttilfeller. Men regelen gjelder ikke rutegående trafikk? Fartøy i rutegående passasjertrafikk med anløp Nesodden-bryggene omfattes ikke av fartsgrensen i § 1. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Jeg klaget en gang til folka i politibåten på oppførselen til en av Bygdøybåt-skipperne, da han kjørte villmann inne i Frognerkilen en fin sommerdag med fullt av båter. Det var passeringer av bittesmå seiljoller og roere med bare 8-10 meters klaring, og hissig bruk av horn for å brøyte vei når han innhentet andre båter (også seilbåter som beveget seg i maks 2 knop). Flere av jolleseilerne og padlerne holdt på å gå rundt i hekksjøen. Jeg fikk til svar fra politiet at disse båtene har dispensasjon til å gå 8 knop i 5 knop-sonen, men at de skulle ta en prat med denne skipperen neste gang han la seg ved rådhuskaia (de fikk ikke svar på vhf...), og be han vise mer hensyn. Det kan jo hende at ferjene som går til øyene har samme disp. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Disp. er en ting, men "license to kill" er noe annet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
RSL Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Dette selskapet er jo innleid av #-ruter, så man kan vel evt forsøke å påvirke #-ruter til å kontakte dem om ikke henvendelse til Oslofergene gir noen uttelling. Det er rart med det... når de som betaler for at de skal kjøre begynner å "brumme" litt, er det lettere å få med seg påenget. Jeg kan ikke tenke meg at #-ruter er spesielt glad i dårlig PR og spesielt ikke pga arroganse og ufinhet fra innleiet selskap. Om de skulle komme til å påstå at de MÅ holde fullt pådrag helt til de er 50 meter fra brygga, er dette bare Bullshit. Det tar max et minutt ekstra å slakke av 100 meter tidligere. Av og påstigning av passasjerer varierer veldig med antall grader i luften og vann og om det er sol, helg, tidlig eller sent på dagen osv osv. Jeg vet ikke hvor mange passasjerer de kan ta, men jeg tror det er godt over 100. Noen turer er det feks bare 8 stk som skal av og 15 som skal på, mens det på et annet tidspunkt kan være kø til langt over sletta slik at de må sette inn ekstraturer. Selcv da, klarer de holde ruten sin selv om det har tatt et kvarter å tømme og fylle båten. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 En ting jeg synes er rart er båten ikke synes på AIS. Er ikke det påbudt for nyttetrafikk? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Sendte en mail til Osloferjene med spørsmål om hvilke hastighetsbegrensninger som gjaldt ferjer i tjeneste. Fikk følgende svar: "fra Bjørn Hansen Det er fartsbegrensning på 5 knop fra Vippetangen til Hovedøya. Fra vippa til Sandtangen ( mot Bleikøya) øvrige områder er det 5 knop 150 meter fra land. øvrige områder er det "fri " fart. Våre båter gjør mellom 9 og 11 knop ved full fart" Spørsmålet er: regnes også øyer som "land" eller er det kun fastlandet som gjelder her? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Spørsmålet er: regnes også øyer som "land" eller er det kun fastlandet som gjelder her? Øyer er land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.