Sofaseileren Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Fant etterpå et kart fra Oslo Havn har et kart som viser 5knops begrensninger her: http://www.oslohavn....tguide-2011.pdf Utsnitt av aktuelt område. (5 knopsbegrensning stiplet) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Fant etterpå et kart fra Oslo Havn har et kart som viser 5knops begrensninger her: Genialt at man kan dundre avgårde mellom Hovedøya og Lindøya i fri fart, mens folk forsøker å fylle drivstoff ... grensa burde utvides til 151m fra land for å tette det hullet :o) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 Oslofjordens Friluftsråd har lagt ut 5 bøyer i området, og man kan også ankre opp - noe en del velger å gjøre. Her ligger du faktisk 150m fra skipsleden inn til containerhavna (dog er du vel skjermet fra inngående trafikks bølger). Ligger du på nordsiden av Langøyene, noe jeg gjør av og til, ligger du 50 m. fra. Fint hvis fergene tar litt hensyn, men tror nok bølger må påregnes uansett. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2011 ... så må det bli med katamaranskrog, i et badebasseng som indre Oslofjord er mhp. bølgehøyde, er det det eneste riktige. Hvis du syns de katamaranene som alt trafikkerer farvannet lager små bølger, tror jeg vel egentlig hele problemstillingen er irrelevant for deg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Her ligger du faktisk 150m fra skipsleden inn til containerhavna (dog er du vel skjermet fra inngående trafikks bølger). Ligger du på nordsiden av Langøyene, noe jeg gjør av og til, ligger du 50 m. fra. Fint hvis fergene tar litt hensyn, men tror nok bølger må påregnes uansett. Om man ligger ved Gressholmen, merker man bølgene fra skipsleia veldig godt, men i bukta på Langøyene er du skjermet fra disse. Det lille som kommer inn, er gjerne lange dønninger som ikke gjør noen skade. Det er nesten utelukkende Oslofergene som lager skader i den bukta på solskinnsdager. De aller fleste av andre båter som lager mye sjø, holder seg litt lengre ut der de passerer rett frem. Når Oslofergene har fullt pådrag til etter de er ferdig med å svinge 90 grader inn mot kaien lager de krappe bølger som til tider bygger seg temmelig kraftig opp som resultat av svingen de nettop har gjennomført. På dager med litt "vestlandsvær" er det litt urolig uansett, så da er ikke dette et stort problem for da har de som er der fortøyd deretter. Det er på de aller fineste dagene at dette er et reelt problem. Da er det Helt speilblankt og stille slik at når helvetet bryter løs hver hele time, kommer dette til tider veldig overraskende på de som har annkommet mellom to avganger. Det er stor forskjell på hvem det er som fører fergen også, så det kan godt hende at man har ligget der i mange timer før man blir slengt veggimellom. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
bliss X Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 Jeg har ligget der (overnattet) flere ganger før, men aldri opplevd dette som noe problem før nå. Forrige helg var imidlertid første gangen jeg har ligget der denne sesongen (og det blir antagelig siste). Her har det skjedd en eller annen forandring, og siden landskapet ikke har forandret seg nevneverdig står det bar en ting igjen og det er fergens hastighet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 2.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2011 (redigert) Tidebaronessen har hatt det mer enn travelt gjennom jetteen på Hurumsiden også. Jeg ba han pent ovef vhf at han tittet på hekkbølgene sine og de som lå og kavet rundt han. Vi satte baugen mot bølgene men de han passerte i jetteen hadde ingen mulighet til det. Han beklaget det hele og lovte at dette ikke skulle gjenta seg. Redigert 2.Juli.2011 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
RSL Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Det skal egentlig ikke gå noen skip forbi Gressholmen, de offisielle skipsledene er det to av, den ene går i vest forbi Dyna fyr og Bygdøy, den andre går på østsiden av Rambergøya. Du har rett i det. da jeg skrev Gressholmen, mente jeg skipsleia mellom Ramberghalvøya og Langyene. (De aller fleste omtaler Ramberghalvøya som en del av Gressholmen) RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Ribtjenester Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Tidebaronessen har hatt det mer enn travelt gjennom jetteen på Hurumsiden også. Jeg ba han pent ovef vhf at han tittet på hekkbølgene sine og de som lå og kavet rundt han. Vi satte baugen mot bølgene men de han passerte i jetteen hadde ingen mulighet til det. Han beklaget det hele og lovte at dette ikke skulle gjenta seg. Jeg lå og fisket der i sta, de vika ikke en knop. Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.