Jump to content

ødelagt "kilespor" på veivaksel...hjelp


biggen

Recommended Posts

har tatt ut min Perkins 4.108, og oppdaget at bolten som holder kileremhjulet fast til veivakselen var løs..Da jeg tok av dette så jeg at sporet i veiv og hjul var stærkt deformert. d.v.s helt på ene siden og skrått ut på andre. halvmånekilen var nesten av på midten. har snakket med div. mekaniske og dreier verksteder og de sier de må ha ut veivakslen....ikke aktuelt tenker jeg..?! hva med "kjemisk metall" kombinert med sterk locktite? eller også bore og sette inn en rund stift i mellom de to skadde objektene?? har noen der ute opplevd lignende..? hjelp/tips mottas med stoooor takk. motoren ble totaloverhalt for 10 år siden, jeg skulle bare kalkblåse og lakke på nytt...

Link to post
Share on other sites

. ryker denne mister jeg både strøm og KJØLING.

Ikke nok med det. Forstår jeg deg rett så mister du vibrasjonsdemperen også. Uten demper har en slik motor en forventet levetid på 2-3 min. Hør på hva du kaller "ekspertene" og ta ut veiva. Send den sammen med vibrasjonsdemperen din til et kompetent motorverksted for overhaling. Mulig de kan reddes. Og for all del. Glem Dremmelen

Lykke til

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

har tatt ut min Perkins 4.108, og oppdaget at bolten som holder kileremhjulet fast til veivakselen var løs..Da jeg tok av dette så jeg at sporet i veiv og hjul var stærkt deformert. d.v.s helt på ene siden og skrått ut på andre. halvmånekilen var nesten av på midten. har snakket med div. mekaniske og dreier verksteder og de sier de må ha ut veivakslen....ikke aktuelt tenker jeg..?! hva med "kjemisk metall" kombinert med sterk locktite? eller også bore og sette inn en rund stift i mellom de to skadde objektene?? har noen der ute opplevd lignende..? hjelp/tips mottas med stoooor takk. motoren ble totaloverhalt for 10 år siden, jeg skulle bare kalkblåse og lakke på nytt...

Vil anbefale deg på det sterkeste å ta av veivakselen og levere den til fagfolk for reprasjon.

Slike nødløsninger som er foreslått her "kan" utføres midt i en hektisk kort fritidsbåtsesong,

men ikke som en varig løsning.

Når du nevner at motoren er totaloverhalt for 10 år siden må du og huske at mange kaller en lett overhaling av marinekomponentene på en båtmotor for "total overhaling".

Ta ut motoren og forbered deg godt på oppgaven med demontering av veivakslingen før du tar av bunnpannen.

Utnytt tiden akslingen er ute av motoren til å bytte tetninger og pakninger som nå er tilgjengelige, skjekk oljepumpa og ta en skikkelig rengjøring i motorens nedre del.

 

Etter at allt er montert har du en motor som vil ha en øket levetid.

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Tja, her har du en utfordring.

 

Er du god med dremelen og tar tiden til hjelp vil du nok kunne rette opp igjen kilesporet.

 

Er du god med baufil og håndfil vil du nok kunne klare å produsere en ny kile som vil kunne passe ganske bra i veivakselen og i et nytt reimhjul.

 

Ved montering bør du abs. bruke Loctite for å fylle tomrom og unøyaktigheter.

 

Jobben vil kreve sin mann og det vil ta noe tid, men umulig er det ikke. Du har alt å vinne og intet å tape.

 

Det er slike jobber som skiller fagfolk og "deleskiftere"

 

En skikkelig utført jobb som nevnt over blir permanent og 100%

Link to post
Share on other sites

Jobben med å produsere et 100% kilespor er krevende, når den i tillegg skal utføres på en veivaksling bør den utføres av et verksted som også kan utføre andre oppgaver på en veivaksling.

 

Locktite har mange meget gode produkter, men sannsynligvis har de ikke et produkt som kan erstatte en 100% frisk kile med spor sin oppgave.

 

Lykke til uansett hvilken metode du velger, men det er nok endel "deleskiftere" som er villig til å ta et veddemål med deg om du velger den letteste metoden.

 

Veddemålet vil gå på om du må ta denne lette metoden flere ganger, etter 3. forsøk er over vil du sannsynligvis ha en motor som har -null- bruksverdi pga veivakslingens delepris.

Link to post
Share on other sites

takk for tips og svar!! vet ikke hva jeg gjør, men har mest lyst til å ta ut veiva. har skrudd en del bil oppigjennom men ikke diesel motorer. det er jo trykk inne i en dieselmotor så jeg blir redd for å ikke få det helt tett... men er dette mye jobb, å ta ut veiva?? er det 100 tusen deler og dyser osv.. bør man ha mekanisk bakgrunn?? jeg er tømrer og har relativt god teknisk innsikt og er en nøye person....men..     hilsen birger

Link to post
Share on other sites

takk for tips og svar!! vet ikke hva jeg gjør, men har mest lyst til å ta ut veiva. har skrudd en del bil oppigjennom men ikke diesel motorer. det er jo trykk inne i en dieselmotor så jeg blir redd for å ikke få det helt tett... men er dette mye jobb, å ta ut veiva?? er det 100 tusen deler og dyser osv.. bør man ha mekanisk bakgrunn?? jeg er tømrer og har relativt god teknisk innsikt og er en nøye person....men..     hilsen birger

En diesel motor har større kompresjon enn enn bensiner, men det har ikke noe med å ta ut veivakslingen, bunnpannen og de tettninger som er der vil ha med oljelekkasje å gjøre.

Det er endel jobb å demontere/montere en veivaksling, men det er en enklere jobb enn å lage en kile med spor som varer.

 

Ta kontakt med motorlevrandøren og innhent informasjon ang.

Hvilken bolter som skal byttes ut etter at veivaksling og svinghjul er demontert.

Hvilket moment bolter som løsnes ved denne demonteringen skal ha ved montering.

 

Steam/vask motoren godt, tapp ut all olje, ta av bunnpannen.

Rengjør så godt som du kan inne i motoren og bunnpannen.

 

Lag en anordning som tillater motoren å "stå på hodet" under jobben.

Sørg for gode arbeidsforhold ang renhet og lys mm.

 

Start med å demontere svinghjulet, fortsett så med å demontere veivlagrene.

Når en veivstake er løsnet fra veiven tar du en titt på veivlageret og ser om det er modent for et bytte, sett så tilbake delene du har løsnet fra veiv staken og dytt stempelet så langt opp mot toppen som det går.

Sett på en beskyttelse på hver veivtapp etter hvert som de kommer frem i lyset, greasetape er her en god løsning.

Veiven kan tørnes etter hvert som de forskjellige veivstakene demonteres, men forsiktig.

Når alle veivstakene er demontert  kommer turen til rammelagerene.

 

Sørg for å ha et system som gir deg mulighet til å montere delene akkurat slik de var før demonteringen.

Ta av alle bolter/fester som veivakslingen er festet med.

Løft ut veivakslingen og legg den på noen rene filler.

Sett på beskyttelse på alle ubeskyttede lagerleier.

 

Sett løst tilbake i motoren alle festene til veiven.

De boltene som du vet skal gjenbrukes skjekkes at de går lett, hvis ikke jobb litt med bolt/mutter slik at den går like lett som de andre.

 

Om du nå velger å ta en kontroll på oljetrykkspumpen så demonteres denne.

 

Sett tilbake bunnpannen og monter så mange bolter som trengs for å holde den på plass.

 

Ta kontakt med verksted som sliper veivakslinger mm. Metalock i Bergen feks.

La verkstedet lage en ny kile m. spor.

Om du ikke er sikker på om de 2 forskjellige typene lager på veiven bør skiftes så kan du ta med de 2 mest slitte av hver type og la de vurdere om et bytte er nødvendig.

Om du har tatt ut oljepumpa så kan verkstedet sannsynligvis vurdere om pumpen er ok.

 

PS. Du må nok kjøpe et nytt remhjul og muligens en ny orginal kile før du leverer veivakslingen til verkstedet. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis dette bare er balansevekt og reimskive så er det vel ikke så veldig veldig.

Hvis du kan få borret er par tre 5 mm huller inn i veiv og reimskive slik at hullene er ca halvparten i hver del så kan de gjenges opp M6 gjengetapp, gjerne med litt lengde.

Hvis du gjør dette på 3-4 plasser tror jeg at det skulle holde. Bruk locktite eller en kjørner for å låse de nye skruene.

Link to post
Share on other sites

men er dette mye jobb, å ta ut veiva?? er det 100 tusen deler og dyser osv.. bør man ha mekanisk bakgrunn?? jeg er tømrer og har relativt god teknisk innsikt og er en nøye person....men..     hilsen birger

Du kan si at det er en relativt omfattende jobb å ta ut veiva. Bunnpanna må av, og for å få av denne må motoren ut når motoren sitter i en båt. På den annen side, har du skrudd bensinmotorer i bil og kjenner denne relativt godt har du en bra bakgrunn til å gå på en dieselmotor. Det aller meste er likt, bare du holder deg unna dieselpumpa og den slags spesielle ting. Finne TDC og stille fortenning er også litt annerledes, men dette finner du i repmanualen som du uansett må skaffe deg.

Hva trykk anngår har en turbomotor overtrykk i innsugssystemet uavhengig av om det er en bensin eller en dieselmotor, en bil eller en båtmotor. En ikke-turbomatet motor derimot har undertrykk i innsugssystemet.

Har du åpnet og overhalt en motor tidligere skal du ikke være redd for å gå på en dieselmotor for båt. Hold deg bare unna dieselpumpa og utvis renslighet og orden. Kjøp deg en repmanual og skaff deg nødvendig verktøy. Bile og tommestokk som tømrere bruker kommer du ikke langt med her. :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...