Sjøogvind Startet 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Juni.2011 (redigert) Da hadde jeg ikke hatt bekymringen om plastpest. Redigert 29.Juni.2011 av Sjøogvind (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dieselboy Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Enn hva med tæring på alu'en? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Plastpest bekymrer meg ikke et sekund. Plastbåten min får aldri plastpest. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Aller helst burde du vel ikke kjøpt båt i det hele tatt, så bekymret som du er for allting... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BAN Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Har aldri hørt om en båt som har sunket pga plastpest, men jeg har hørt om flere aluminiumsbåter som har vært synkeferdige pga tæring. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Eller han kompisen min med en Buster hvor naglene slet hullene urunde og han fikk lekkasje. Ja da, han kjørte fort, også når det var drøye bølger. Men det skulle den jo eg. tåle.. Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
Kæpt'n Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Aluminium er et kjempeflott båtmateriale. Lett, sterkt og nesten vedlikeholdsfritt. I disse miljøtider er det også verdt å merke seg det er helt resirkulerbart. Forhindre tæring gjøres med anoder samt et sikkelig strømanlegg. En annen fordel med aluminium, er paradoksalt nok hvor enkelt det er å reparere om det mot formodning oppstår en skade. Eller man evt ønsker å modifisere noe. Da kan man ta båten på land, sveise og sjøsette, alt i løpet av en formiddag. Ingenting må tørkes, man behøver ingen skadelige kjemikalier, og det må ikke være spesielle værforhold for å utbedre skaden. At Buster har hatt en dårlig konstruksjon grunnet bruk av nagler i stedet for sveis, ingen anoder og en anelse for tynne plater har ingenting å gjøre med aluminium som båtmateriale. Opp gjennom årene er det bygd masse plastbåter som bokstavelig talt er gått opp i limingen, men det betyr heller ikke at plast som sådan ikke er brukbart. Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 29.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2011 Begynner å bli en stund siden Buster naglet båtene. Min ulakkerte 2004 er jeg svært godt fornøyd med. Ligger uten kalersje, med stoltrekk. Lettvint å ta småturer da. Sitér dette innlegget Link to post
jsw Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Verden er nok gått framover de siste årene, ja. Ganske så mye, faktisk. Min kommentar var nok av det litt kjappe og lettvinte slaget, og trådstarters sukk sikkert likedan Mistenker trådstarter nesten for å bare skulle sjekke om det var liv og trøkk i forumet, og jammen var det det Sitér dette innlegget Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe) Link to post
BAN Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Det er ikke bare gamle aluminiumsbåter som har problemer. En lokal utleier måtte ta alle båtene sine på land i år etter at det ble funnet alvorlige tæringsskader. Alle båtene ble sjekket, og det var strøm på villspor som var årsaken. Må vel også nevne at en nabo som har hatt en Buster i 10-15 år nettopp kjøpte en til. Han vil ikke ha noe annet en aluminium.. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Hadde ikke lagt meg ned og nektet Med skikkelig kontroll på strøm ombord så er det vel ikke noe problem Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 I kvar tråd plastpest er tema plar eg spørje om nokon kjenner til eitt einaste tilfelle av ein båt som har fått strukturelle skader eller har gått ned som følgje av plastpest. Eg har framleis til gode å høyre om ein. Dei som er mest opptekne av plastpestproblemet er dei som skal reparere det for store summar. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.