Jump to content

VP MD22 oljelekkasje trolig ved kamaksel bak


Hekkbølgen

Recommended Posts

Takk for et suverent forum.

 

Har en VP MD22 ca 1991 modell som sitter i en en Joda 7500. Har fått en oljelekkasje, som trolig er i simmering bak på kamakselen(sammen side som giret). Iallefall var det en "forstå-seg-påer" som mente det. Motoren har gått ca 1600 timer og er totaloverhalt(hva nå enn det betyr) for 300 timer siden. Dette ble gjort av forrige eier som er fagmann på dieselmotorer.

 

Er det ødeleggende for motoren å kjøre med det? Alle mekanikerne jeg har ringt har fulle bøker til laangt uti sommeren, og jeg hadde tenkt meg på båtferie..

Det startet i fjor, og jeg fikk råd om at det var bare å regne med på en gammel VP. Lakk ikke så mye. Lakk ca 1 l på 100 timer. Hadde totalt 200 t i fjor på motoren. Tror lekkasjen har økt litt nå. Har etterfylt ca underkant av 1l på 60 motortimer.

 

Det er overtrykk fra påfyllingstuten, men ikke mye(men hva er mye..), samt svakt fra veihusventilasjonen. Kjenner det pulserer svak. Oljetrykkmåleren går i taket når motoren starter, dvs over 5 bar. Kan være at den ikke måler riktig men.. Det er ikke lekkasjer andre steder det jeg har sett. Legger ved bilder.

 

Kan jeg dra på ferie med snekka. I fjor tørket jeg bort litt olje etter hver kjøredag og det gikk greit, men irriterende.

 

oljelekkasje_002.jpgoljelekkasje_001.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for svar :-)

 

Har skrudd av vannpumpa og innenfor der var det ikke mye olje. Ifølge verkstedmanualen må man ha spesialverktøy for å skru videre. Men uansett stopper mine kunnskaper der ang motorer..

 

Det kommer litt olje ut fra en skrue i toppdekselet(hvis det er det det heter)

 

Men må jeg ta dette nå, eller kan jeg dra på tur og få tak i en mekaniker når de er ledige, dvs etter ferien??

Link to post
Share on other sites

Tipper "forståsegpåerne" har rett, om ikke simmerring så lokket i seg selv. Ville ikke tatt av lokket da det er det eneste som holder kammakselen sammen med registerreim. Operasjonen bør planlegges litt. Selve lokket har ikke pakning, men silikon tetning. Har lignende motor og lekkasje selv :)

Kan aldri tenke men at dette har betydning for motoren, kun miljøet. Hold kjølen tørr og sleng nedi noen bleier. Mekking er kjekkest om våren.

Link to post
Share on other sites

Takk for det. Hva med overtrykket i påfyllingsrøret for olja? Leste at det ikke skal komme luft ut der, mens andre sier at litt luft er normalt. Det kommer ikke mye luft ut, men en kjenner det ved å ta hånden over på tomgang. Tenkte kanskje at hvis det er overtrykk så er det det som fører til lekkasjen? Og evt hva indikerer det??

Link to post
Share on other sites

Veivhusventilasjonen går gjennom oljepåfyllingsrøret på din motor, tror ikke du kan unngå luftrykket som kommer. Se bilde i linken http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746710-21-2865.aspx

Mye overtrykk eller eksos :) tyder på problemer.

 

Bilde av toppen i deler

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7746710-21-2863.aspx

Redigert av Robert S (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjempe fint. Da ble jeg litt beroliget. Det er ikke synlig eksos som kommer ut (hvis du tenker på veivhusventilasjonen) Når det gjelder den "vanlig eksosen" er den helt fraværende. Kun ved full gass kommer det litt eksos ut, men ikke mye :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...