Jump to content

Farging av kalesje


Piruto

Recommended Posts

Kontaktinfo på Manskow er

R MANSKOW AS Lager og Kontor   Org.nr. 914162351    

Øisteins gate 10 1511 Moss  *69 27 41 22

 

Snakket nettop med ei hyggelig dame her. Hun har drevet med inpregnering av kalesjer i nesten 30 år og aldri hørt om farging av kalesjer..

 

Jeg har en boks stående med orange "Acapella Kalesjefarge", men halve etiketten er vekk, så jeg vet ikke hvem som leverte denne for 5 år siden. Dessuten ønsker jeg meg blå kalesje..

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte også på dette for noen år siden, men fikk da beskjed om at hvis jeg farget den så var det bare å glemme muligheten for reparasjoner siden, da ingen som syr denslags vil ha en farget kalesje på bordet sitt. Dette på grunn av farge som kunne smitte av etc. Så da ble det plutselig ikke så veldig interessant lenger... Noen andre som har hørt noe om dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du kan bare glemme å farge denne kalesjen i en annen farge på en vellykket måte, kalesjeduk er laget av polyester som farges før selve tråden lages. Det vil bli vanskelig å få noe særlig farge på duken, og fargen vil raskt falme.

 

GeirKS

Tror nok dette et godt råd, hold deg unna "ny farge".

Har selv blitt frarådet å friske opp orginalfargen, nesten umuligt å få det bra til.

 

Men dersom dy vil prøve er stoffet å få kjøp hos Maritim.


Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Acapella er en god impregnering, men det går nok ikke å farge kalesjen med den. Den er vel kun beregnet til å friske opp originalfargen. Jeg har bare erfaring med den som er til beige (grå?) kalesje. Den er hvit på flasken, men blir bortimot fargeløs etter påføring. Kalesjen blir ikke noe særlig penere på fargen. Men den blir helt tett!!

Link to post
Share on other sites

Takk for gode råd og frarådinger.

Blir vel sittende med grå kalesje et år til.

Fikk forresten et knallbra tips fra en seilmaker i Tønsberg ang. vasking.

Det går på å bløtlegge kalesjen i vanlig blå Biotex og KALDT vann over natten for så å skrubbe med en myk børste og skylle godt.

Så kan den impregneres.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...