Jump to content

Korallsand i kjølesystemet (Mariner 50 EFI)


eibr

Recommended Posts

Jeg starter en ny trad, jeg sneik meg innpå denne tråden

 

Jeg har en Mariner 50hp EFI fra 2005 som nylig rotet nedi korallsand. Den består av små korallbiter på 2-3 mm og er ikke for vanlig sand og regne. Motoren begynte ganske raskt å pipe noe som indikerer mangel på kjøling. Jeg demonterte girhuset og allerede da skjønte jeg hvor det bar (se bilde). Det var tydelig at korallsanden var dratt opp gjennom impelleren. Jeg har rengjort og byttet impeller, selv om det ser ut som om den overlevde affæren.

 

Jeg lurte så på om sanden kan ha blitt med videre opp i systemet, verkstedet jeg snakket med i dag trodde ikke det. Men jeg tok ut termostaten fo rå se etter og ganske riktig - stappfullt av korallsand. Ikke mye vann som slapp forbi der. Jeg har lagt ved et bilde som viser termostathuset, en del av sanden falt ut i det jeg tok ut termostaten men dere skjønner problemet. Det har trolig kommet en del sand gjennom termostaten, jeg kan skimte partikler i åpningen der vannet går etter å ha passert termostaten. Jeg har spylt rent så godt jeg har klart.

 

Jeg så også at det lå sand inne i hullet der "tissestrålen skal ut. Motoren er konstruert slik at man skal kunne feste hageslangen der for å kjøre ferskvann gjennom systemet. Jeg forsøkte med veldig svakt trykk å sette vann på ååpningen, og trykket ble raskt stort, og jeg fjernet slangen etter noen sekunder. Det stod en liten stråle med sand og vann. Jeg gjentok tre ganger til det bare var vann som kom. Jeg registrerte at vann sprutet ut av vannslangen som er i overkant av bensinpunpa. Det går vann gjennom bensinpunpa før det går ut i sjekkestrålen. Men det kan kanskje like gjerne være at det skyldes at motoren ikke var i gang og at det av den grunn ikke er åpent gjennom. Etter det jeg kan se i serviceanualen går det en vannslange fra blokka gjennom bensinkjøleren videre til bensinpumpa før det forsvinner ut. Jeg er redd det har samlet seg sand i disse slangene.

 

Som dere skjønner har jeg en liten nøtt, er det spesielle punkter jeg må passe godt på å kontrollere, det virker å være slik korallsand over alt… :confused:

 

Slik så det ut etter at jeg hadde tatt av girhuset

korallsand1.jpg

 

Termostathuset etter at jeg fjernet termostaten

korallsand2.jpg

 

Illustrerer hvor vannspruten stod ut når jeg satte vann på systemet

korallsand3.jpg

Redigert av eibr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...