Jump to content

Impeller på Mercruiser med alpha one ?


Enzo

Recommended Posts

Ok fint da er det greit, den går varm eller ryker ihvertfall endel mellom blokk og manifold bare et par min etter start.

Er det noen kjølevannstråle som kan identifiseres her, evnt andre steder jeg kan sjekke kjølevann.

Eieren har hatt av drev og styrt litt i vinter, kan det være slange fra drev og inn som kan stå i klem kanskje.

Link to post
Share on other sites

Ingen stråle på drev nei. Impeller sitter oppå undervannshuset, du må altså splitte undervannshus fra øvre girhus for å komme til. Hvis du tar av slangen som går fra temostathuset til eksosmanifolden skal det komme vann i rikelige mengder. Sett en bøtte under. Greit å sjekke før man heiser opp.

Link to post
Share on other sites

Båt fra 80 tallet, om den har sjøvanns kjøling så er det nok risere og manifold som er rustet opp.

Blokken er da og sikkert tett.

Sjekk om det kommer kjølevann ved å ta av en slange til en av manifoldene.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Tok løs slangen som gikk inn til manifolden, der var det jo knusk tørt forøvrig, blåste i slangen og da boblet det i vannet bak båten, boblet også når jeg blåste i manifolden. Av det som konkluderte jeg at det ikke er noe som er tett ihvertfall. Så da er det å få båten på land og ta en titt på impeller.

 

Høres det helt feil ut ?

Link to post
Share on other sites

Om det boblet i vannet bak båten når du blåste i vanninntaksslangen så er nok vannpumpa historie ja. Det skal godt gjøres å blåse luft gjennom en impellerpumpe som fungerer.

nei ingen sladrestråle bare tempmåler. Enkleste test for å sjekke om der er nok sjøvann i omløp er å legge handa på manifolden da det er siste reis for sjøvannet før det går ut. Den skal ikkje være varmere enn du kan ta på den uten å brenne fingrene av deg. Den skal ideelt sett være såpass kald at ikkje saltavleiringer dannes i store kvanta

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...