KongKing Startet 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Juni.2011 (redigert) Hei Tok ut dieslpumpa (ikke fødepumpa) på min md17c og i tilknytning til denne stod en merkelig liten sak som jeg ikke vet hva gjør (innringet på figuren). Grunnen til at jeg vil vite det er at den virker litt defekt. Pilen på tegningen peker på en liten "stang" som står ut, men er helt løs, så den bare henger og slenger. Tegningen er listet opp som GOVERNOR AND INSTALLATION COMPONENTS (Trykk for å se hele dokumentet) Denne stangen ser ut til å ha noe med gassgendelen på motoren, men jeg vet ikke hva. Det kom olje ut av den og hullet da jeg demonterte den. mvh KK Redigert 30.Juni.2011 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 (redigert) "Governor" er i prinsippet kontrollenheten på en diesel maskin. DVS holder turtallet ønsket turtall og styrer HK uttak i henhold til hva som kreves av maskinen. "Governoren" kontrollerer dette ved kontinuerlig justering av dieselpumpen (dieseltilførsel) slik at maskinen får diesel etter belastningsbeov (omstendigheter ..... oppover bakke eller nedoverbakke) ved gitt turtall. Redigert 30.Juni.2011 av Divemaster (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Chiefengineer Svart 30.Juni.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2011 Sentrifugalregulatoren som styrer pådraget til dieselpumpene/pumpa. Enkelt forklart er prinsippet at man setter ønsker turtall ved å forspenne systemet som jobber mot armen kontravektene sitter på. For å opprette likevekt igjen i systemet må armen finne sin nye innstilling som en resultant av motorturtallet som påvirker kontravektenes kraft på armen. Dette resulterer i et endret pådrag på dieselpumpene. Finnes i et utall varianter med innslag av hydrauliske dempinger, speed-droop funksjoner osv. Om du ønsker mer utfyllende opplysninger om hvordan en sentrifugalregulator virker kan du gå på hjemmesidene til Woodward (www.woodward.com) som er en av verdens mest anerkjente produsenter av dette utstyret for større skipsdieselmotorer. I dag er de fleste dieselmaskiner regulert av en elektronisk aktuator montert på motoren som "utfører jobben" på basis av en elektronisk regulator (gjerne montert i skap på siden av motor). En stor regulator har tilhørende start boost funksjon, fuel limit funksjon (under oppstart) etc. Sitér dette innlegget Link to post
Petrus113456789 Svart 5.August.2020 Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Dette var jo en gammel tråd ? men jeg sliter med akkurat det som beskrives her, den pinnen henger bare å slenger. Forstår ikke hvordan den fungerer eller skal monteres rett... Help ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.