Jump to content

Montering av baugpropell. Plassering av propell i tunnel


Fergu

Recommended Posts

Driver å monterer SLEIPNER SE40 baugpropell. Går stort sett etter planen. Enkel og oversiktlig manual, samt fine videosnutter på Sleipners hjemmeside. Har funnet mange gode tips her inne på forumet også. Likevel er det en ting jeg lurer på:

 

Propellen skal monteres etter en bestemt mal i tunnellen. Med denne plasseringen kommer propellen ca 1,5 cm til høyre (Styrbord) for senter av båten. Har ikke noe problem med å utføre dette, men lurer på om det finnes noen logisk forklaring på hvorfor propellen ikke skal stå midt i tunnellen, i senter av båten?

 

Legger ved 2 bilder:

 

boltehull_i_senter_av_baat.jpg Mal som viser plassering. Høyre skruehull skal være i båtens senter

 

blaa_penn_angir_boltehull_og_senterlinje_i_baaten.jpg Blå penn angir senterlinje av båten, i henhold til mal

Link to post
Share on other sites

Jeg lurte litt på det samme da jeg monterte min SP55 for noen år siden. Jeg fant ut at logikken måtte være at hele "klumpen" (gearhus og propell samlet) skulle plasseres i senterlinjen. Jeg gjorde det derfor nøyaktig slik som foreskrevet av Sleipner. Montasjeanvisningen er forøvrig meget god og inneholder endel viktige tips (spesielt om avrunding av tunnellender - hvilket mange proffer gir blaffen i). Jeg vil derfor sterkt råde deg til å montere den slik som foreskrevet.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Bruker denne tråden, regne med det går bra :smiley:

 

Eg og min kompis har tenkt å skaffe baugpropellen til hver av vår båt, og etterlyser monterings anvisninger med bildene i, mente å ha sett et eller annen sted båtblad og kanskje her i forumet?. er det noe som vet om det?

Folkeparken 22, Saga 27 ac, Viksund 900 Futura.

Link to post
Share on other sites

går det bra å støpe glassfiber når temperatur er nede på ca 5-10 grader?

Ja, det går utmerket. Benytt bare ei verkstedsol el. for å starte herdeprosessen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Polyester herder uansett sålenge det er plussgrader. Det fikk jeg fortalt da jeg kjøpte min ladning i sommer. Og den har herdet bra den hos meg. Epoxyprimeren skulle nok hatt litt mer varme... Etter en uke kan jeg presse neglemerker i den. Det har vært ca 8 grader på dagtid, et par dager med 11-13 grader, og ned mot minus på nattestid...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Denne tråden ble opprettet på grunn av uklarheter når det gjelder plassering av drevet i tunnellen. Jeg antok at propellen burde stå midt i tunnellen. Følger man bruksansvisningen blir propellen stående litt til høyre for senter. Hadde i utgangspunktet ikke noe problem med å plassere den sånn. Men jeg ville ha svar på hvorfor det er sånn. Minner meg litt om samfunnet forøvrig: Vi skal ikke tenke selv, bare godta direktiver som blir tredd ned over hodene våres. Sendte mail til SLEIPNER og spurte. Fikk aldri svar. Sendte mail med samme spørsmål til min leverandør, SEATRONIC. Da kom det svar fra SLEIPNER:

 

 

Svar på kundens spørsmål er følgende:

 

Han har helt rett i det han sier at propellen skal stå i senter på tunellen om mulig, det gir også best mulig effekt

 

Grunnen til at det står noe annet i manualen er at på SE30 og 40 er at erfaringsmessig så går disse på mindre V bunns båter hvor bredden/lengden på tunellen ikke blir lang nok til å kunne plassere den slik at propellen kommer i senter av tunellen, braketten vil i de fleste tilfeller komme i konflikt med det partiet på tunellen som er støpt fast i skroget, monterer du braketten på dette området vil du få skjevheter og muligheter for lekkasje i gjennomføringen til gearhuset. Skulle det mot formodning holde tett ved en installasjon av braketten oppe på det støpte området vil du få en unormal slitasje på brytepinnen og den vil antagelig knekke ofte uten at det har kommet noe i tunellen som normalt skal forårsake brudd på den.

 

 

Jeg monterte drevet så propellen kom så nær senter av båten som mulig. Gjorde alt jeg kunne for å følge bruksanvisningen til punkt og prikke når det gjelder frontspoiler, avrunding av kanter etc. Baugpropellen har fungert utmerket.

 

Jeg hadde ingen tidligere erfaring med glassfiberjobb. Leste masse her på BÅTPLASSEN og endte opp med å bruke EPOXY fremfor POLYESTER. Proffene anbefaler polyester av flere grunner. Det er billig, det herder raskt. EPOXY settet fra SLEIPNER anbefales ikke. Det er svindyrt og innholder etter min mening for lite materialer.

 

Legger ved litt bilder:

 

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...