Jump to content

Hvilken Fujinon kikkert skal jeg velge?


Ojda

Recommended Posts

Jeg har lenge hatt lyst til å skaffe meg en Fujinon tecno-stabi kikkert, men er i tvil om hvilken av de jeg skal satse på.

Er det noen av dere som har eller seriøst har kikket på 12X og 14X kikkertene fra Fujinon, som kan si noe om forsjellen på de to.

Bortsett fra forstærrelsesgraden da.

Er det bra anvendte penger å spandere 3000 kroner for 14X utgaven?

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hoppsann! Det må jo være en bra pris!

 

Jeg tittet her først:

http://www.mbo.no/index.php?main_page=product_info&cPath=1_18&products_id=72

 

Sikler også på en god kikkert, men det er flere prosjekter på gang akkurat nå, så den må nok vente litt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg vet at både du, også han Hurumkaren som hadde Nordwest 900 og byttet til Grand Banks (det var dette med hukommelse da, jeg får skylde på at jeg nesten ikke har vært innom Baatpalssen i år)

Men til saken, sjekket du begge da du handlet. En ting til er at det er 300 gram forskjell på vekten av de.

Også noe å ta med i beregningen.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Det stemmer nok at det var Astor jeg ikke kunne komme på navnet til, i tillegg til det var det egentlig Roaldbj jeg mente. Er slett ikke sikker på om Astor har Fujinon. :confused:

Lengre fravær fra båtplassen samt mulig en Martini formye i går får ta skylden. :cheers_wine:

Som om det ikke var nok ble denne tråden produsert i dobbelt opplag, men det skylder jeg på fantastisk dårlig nettforbindelse der jeg lå igår under en fjellhylle.

Forøvrig fant jeg de omtalte kikkertene diskutert i den "store kikkerttråden"

og fant vel ut at det er 12X32 som blir innhandlet.

 

OM NOEN HAR EN GOD GRUNN TIL AT JEG SKAL OMBESTEMME MEG, VÆR SNILL OG SI DET NÅ.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har 12x32 og hatt den siden Seatronic fikk den inn. Det var den første de fikk, faktisk. Jeg har nå brukt den noen år, uten problemer. Det er jo tross alt bevegelig teknikk + elektrofunksjoner der inne. Jeg har to kikkerter, en vanlig, litt mindre og denne. Den store tar litt tid "å få igang" om du skal ta en kjapp titt og ønsker å bruke stabilisatoren, som trenger å betjenes med 2 knapper (først strøm, vente litt, så vippe løs speilene med hendel). Jeg kan selvfølgelig bruke den som "ordinær" kikkert, men da blir 12x forstørrelse fort litt mye om båt er i bevegelse. Så den store blir "god-kikkerten" som brukes når ting skal leses, studeres litt nærmere osv. Ellers den lille. Det er mulig jeg kan la den store ligge påslått i påvente av kjapp bruk, det har jeg ikke forsøkt for å spare strøm. Hva strømtrekket er i "standby" om en kan kalle det det, vet jeg ikke. Men kan jo måle spenningsfallet f.eks. på 3 timer. Noen som vet?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Per idag har jeg en 7X35 og en 10X50 liggende i båten.

Det er da 10X50èn som kan se fram til avtalefestet pensjon.

Det du nevner med oppstart regner jeg gjelder alle stabiliserte kikkerter,

så det får man jo bare ta med på kjøpet. Vi snakker vel ikke om mer en 3-4 sekunder? Men det er flott å få vite om slike ting før man handler.

Og fortsatt er 12X32 1.kandidat.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Fader! må jeg hale alt ut av deg Bitteliten, dette er viktig for valg av kikkert. :smash: Er det mere du ikke vil dele med deg? :lol:

Tar en tur ut og kikker på begge to ila uken, hvis de har begge inne da.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Steiner 7x50 med kompass som aldri skal forlate mitt eierskap. Den er kystallskarp i både dagslys og mørke.

Jeg har prøvd mange typer kikkerter og var aldri i tvil når jeg tok valget.

Trenger jeg detaljer på lang avstand brumer jeg i tillegg mitt Sony stillkamera med 20 x zoom. En praktisk kombinadjon da dette kamera har stabilisator hvor jeg får et bilde som ytterlige kan forstørres digitalt. Jeg tok et bilde på Storsandsida av Drøbaksundet og leste av et skilt i Drøbak på ca en meters høyde. Det holder for meg.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ringte ut til Seatronic på Mandag, og fikk bekreftet lagerstatus.

De hadde 12X inne, men opererte med 14X som ren bestillingsvare pga liten etterspørsel.

Så da jeg var ferdig med jobben, kastet jeg meg på motorsykkelen og kjørte ut for å titte.

Møtte stengt dør kl 16.30. Inponerende, så da ble det en tur over grensen for å fylle

barskapet i båten istedet.

Ettersom jeg ikke gidder og kjøre Moss en gang til bestilte jeg en 12X på nett så har jeg iallefall angrerett.

Det ser ut til at du har rett i at jeg ikke hører Bitteliten, men takk for tipsene alikevel til deg og andre.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Da har kikkerten kommet i hus, eller skal vi si i båt.

Det ble 12X kikkerten, og etter å ha testet den i helgen

både på kort og lang avstand og i godt og dårlig lys

ga jeg den fast ansettelse.

Oppstarten tok ikke mye tid, og jeg synes det var greit

med to forskjellige stabiliseringsmodus.

Har jo ikke brukt den veldig mye.

Men denne kommer jeg til å bli veldig glad i.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

... jeg synes det var greit

med to forskjellige stabiliseringsmodus.

 

Gratulerer med ny kikkert :flag:

Men 2 modus?? Akkurat det har jeg ikke fått med meg. Kanskje noe nytt på siste modellene?

Hvordan kobler du de to inn?

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Sukk..., da har du noe som jeg ikke har :eek:

Når jeg trykker inn startknappen (Power?) på høyre side etter å ha slått på og felt ned speilet, felles bare speilet opp og power slåes av..

 

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...