Jump to content

Johnson 25hk, 1977. Girhendel beveger seg, men går ikke i gear


lowteck

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en jhonson 25 hk 83 mod.Jeg har problemer med giren.jeg kan ta girhendelen forover og bakover men motoren vil ikke i gir.det er ikke noe som er knekt,begge bolter til girhendelen er i orden.virker som at det staget som går inn i motoren står fast men at det som girhendelen er skrudd fasti går som det skal,kan det losne fra staget?Jeg tenkte å ta av undervannshuset for å se men jeg vet ikke hvordan det skal demonteres?noen som har bilder el tegninger som kan hjelpe meg?eller noen som har gjort denne jobben før? takker for alle svar:)

Kommentar fra moderator: Har endret tittelen som var "demontering jhonson 25 hk". Anbefaler alle å sjekke den ordlisten som er referet til under tekstboksen i editoren. Feilskrevne produktnavn vil man ikke finne vhja søk.
Link to post
Share on other sites

forstår jeg rett så har du egen kontrollboks for gear og gass? mulig jeg missforstår forklaringen din, men slik jeg oppfatter det så kan det være selve gearwire som er av inni strømpen som er røket. Det er jo en enkel sake å ordne.

 

Tror det blir lettere å forstå om du laster opp noen bilder av opplegget og setter på noen piler.

Link to post
Share on other sites

ja det kan jeg gjøre ,men jeg mener girhendelen bak på motoren.jeg har ikke rattstyring eller kontrolbox.

 

Det kan være sammenkoblingen nede på undervannshuset som ikke er slik det skal være. Har du sjekket det? Da vil ikke motoren gå i gi uansett hvor mye du rører på girhendelen. Usikker på hvordan det er på din motor, men på min kan jeg skru av et "gitter" nede på undervannshuset, og bak der er stanga fra girhendelen på motoren skrudd sammen med giret på undervannshuset.

Link to post
Share on other sites

Er håpløst for noen å si hva som er galt.

 

Start fra toppen der gearhendel er plassert, ta av motordeksel og se om alle bevegelige deler fra gearhendel fungerer.

 

Hvis alt er i orden der må undervannshus av, er vel en skjøte muligens for stag videre ned i gearhuset, dette kan være muttere eller mutterhylse/mutter.

 

Noen sprengskisser finner du her:

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/25RL77H/EXHAUST%20HOUSING-25%20HP/parts.html

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/25RL77H/GEARCASE-25%20HP/parts.html

 

Her ser du vel overføring for gear mener jeg, består av delene 6-7-8-24 hvor delenummer 8 er en skjøtemuffe.

6 er bolt, 7 er mutter og 24 er stag videre ned i gearkasse.

 

Du får kikke gjennom sprenskisser her hvis de er rette og se om du finner ut av dèt:

 

http://www.boats.net/parts/search/BRP/JOHNSON/1977/25RL77H/parts.html

 

Eventuelt finne rett motor.

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da var feilen rett på innsida av gearhendel, dvs. stag / overføring videre fra gearhendel.

 

Ser de ikke har denne delen lengre, og at den ville ha kostet omkring 600,- kr i USA:

 

39 0388655 ADJ.LEVER & SHAFT ASSY. $122.34 $122.34 1 OBSOLETE

 

Fint at du ikke begynte med gearhuset og nedre stamme først -

 

Vil tro at denne delen er å få fatt i som brukt, men få fatt i en del som er i god stand.

Er jo solgt en bråte med disse outboards i Norge, og Evinrude og Johnson var jo samme motor bortsett fra farge, og skulle gjøre muligheten enda større for å finne en slik del.

 

For sikkerhets skyld ville jeg ha sjekket om stag / overføring videre ned i stammen lot seg bevege litt opp og ned - slik at ikke feilen ligger lengre nede i "systemet"

 

Lar staget ned i stammen seg bevege litt opp og ned, så ligger feilen der som du nevner, og du har sikkert allerede sjekket dette?

Redigert av Auskar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...