Jump to content

Ikke mer service av Redningsselskapet?


okeido

Recommended Posts

Gidder de ikke prøve seg på å starte en motor lenger?hjalp en kompis i går med nyinnkjøpt båt, klarte å drukne motoren første gang han lå på en holme,så ble det slep og jeg for å hjelpe, 20 sek senere gikk motorn, hjelp av startgass, så nå har han startgass ombord.han ga ettertrykkelig beskjed om at de hadde stoppet motoren selv og den gikk helt nydelig dagen før..

Link to post
Share on other sites

Vet Viking og co prøver med litt startgass inn i luftfilteret hvis motoren kinner og ellers går. Det er jo en rask test det da. Om dette kan gjøres like lett på marinemotorer har jeg ingen formening om.

De har nok derimot en god statestikk på hvor lenge de skal forsøke å hjelpe motor i gang før de heller kunne slept avgårde. Hvem vet, kanskje skulle de den veien likevel...

 

Har sett folk få hjelp for å dra opp dreggen sin også, det synes jeg er noe pussig, man kan jo komme tilbake etter dreggen senere.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om å blåse en topppakning med startgass,hva gjør du da pumper hele startgass beoholderen nedi gasseren?bare vridde litt på nøkkelen liten dusj, motoren øket ikke turtallet engang..redningsselskapet har vel slept folk på grunn uten å være ansvarlig?jeg fikk hjelp før til slep, lufting og starting av motoren til far.tror jeg skal kjøpe påhengsfeste på båten jeg nå, dette gidder ikke jeg.

Link to post
Share on other sites

Hvis man ikke "gidder lengre" er det bare å la være å ringe redningsselskapet, ingen som tvinger noen her.

Hadde jeg sittet fast på en holme så tror jeg jeg hadde satt pris på en haik inn til fastlandet slik at jeg kunne fikset problemene der man kan få tak i deler om behov. Hvis redningselskapet bruker en time på å slepe noen til land er det bedre det enn å bruke en halvtime på feilsøking for å deretter bruke en time til land. Med mindre feilen er åpenlyst da. Han kompisen din hadde vel forsøkt litt før de kom tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Har fått assistanse av nssr flere ganger og alltid fått upåklagelig service. Siste gang var for et par uker siden da impelleren min gikk føyken. Hadde ikke reserve ombord, så redningsskøyta ble tilkallt. De var raskt på plass og slepte meg en times tid til brygga mi. Har aldri møtt på noen fra nssr som ikke har vært utpreget hyggelig og serviceminded :thumbsup:

Redigert av bc45 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At vi i det hele tatt gidder å sutre over den utmerkede servicen gutta ombord yter. at de gjør sine egne prioriteringer ut fra egne logistiske hensyn skulle bare mangle. Jeg minner om at primærfunksjonen til REDNINGSskjøyta IKKE er å bedrive service på druknede motorer etc, eller å gi starthjelp når du likevel ligger trygt. Primærfunskjonen er sikkerhet! Om det innebærer at de istedenfor å reparere for den med motorstans/havari, heller tauer båten til land så har dette et sikkerhets aspekt i seg, og NSSR har ytt det de skulle, og den med motorhavari er i sikkerhet.

 

Ikke veldig vanskelig å forstå det vel? :wflag:

 

:sailing:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Man slepes til nærmeste havn, ikke nødvendigvis marina, er man medlem av kystpatruljen så tilkalles Falk om skøyta har annet å gjøre. Slutt å syt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Man skal slepes til det stedet man kan få videre hjelp. Hva skøyta gjør utover detde skal avhenger av kompetansen til de som er ombord. Og de skiller det mye naturlig nok i og med at omtrent halvparten av båtene er frivillig bemannet om motorkunnskap inngår ikke i pensum i opplæringsplanen.

 

Sm jeg forstår det gjør mannskapet det de kan. Er det noen som kan lufte en dieselmotor gjør de gjerne det.

 

Det kan jo også være at skøyta hadde nye oppdrag på vent og ikke hadde tid til å fikle med en motor de ikke helt forstår.

 

Ved slep skal alltid oppdragsskjema fylles ut og signeres før slepet starter. Her tar RS samme forbehold som er vanlig ved slep, dvs at de ikke tar ansvar for skader på båten. Det er eb eller anne taubåtsklausul eller noe sånt.

Kanskje du skulle spørre om å være med på noen vakter så du får litt mer kunnskap? :smiley: ikke sikkert du har samme behov for å klage da.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg minner om at primærfunksjonen til REDNINGSskjøyta IKKE er å bedrive service på druknede motorer etc, eller å gi starthjelp når du likevel ligger trygt. Primærfunskjonen er sikkerhet!

 

Ja, det er ingen tvil om det. Og denne funksjonen kan jeg ikke huske å lest mye klager på. Men de går ut å selger mye mer enn det. Jeg hadde selv en tråd om disse tilleggstjenestene som de selger i totalmedlemskapet. Jeg henter dette bildet derfra:

 

kystpatruljen.jpg

 

 

 

Nå sier ikke okeido noe om har var medlem (og evt. hvilken type medlem) og det er nok avgjørende for disse tileggstjenestene.

 

Jeg jubler fortsatt for heltene våre som redder oss når vi trenger det som mest, men min ene erfaring er at de kan ha problemer med å innfri det Total medlemskapet tilbyr.

 

 

Gerhard

(fortsatt total medlem)

Link to post
Share on other sites

Nå sier ikke okeido noe om har var medlem (og evt. hvilken type medlem) og det er nok avgjørende for disse tileggstjenestene.

 

Jeg jubler fortsatt for heltene våre som redder oss når vi trenger det som mest, men min ene erfaring er at de kan ha problemer med å innfri det Total medlemskapet tilbyr.

 

 

Gerhard

(fortsatt total medlem)

 

Hvilken type medlem?

 

Er ikke alle Totalmedlemmer i 2011??

Link to post
Share on other sites

Ops. Det ser ut som du har rett: http://www.redningsselskapet.no/Medlemskap

 

Men jeg var totalmedlem etter min erfaring for noen år siden, og da var det fortsatt et valg.

 

Fortsatt reklameres det med mer enn bare redning:

•Fri assistanse i inntil 3 timer


  •  
  • ved driftsstans på sjøen og i uthavn
  • ved driftstans i havn med offentlige veiforbindelser

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Synes også det er noe vel sutrende over startinnlegget her... er det ikke ene så er det andre å klage over.. enten det er NSSR eller leietagere som stiller spørmål... Det morsomme er at det stort sett er det samme personer som har noe å klage over uansett.. Et speil er alltid et godt verktøy på identifisere det reelle problemet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

sydvesten du for snakke for deg selv,er noen negativ så bør du se deg selv i speilet...

Kjenner bedre til nssr en de fleste, men i følge de var det 3 timers avtalen som gjorde at de ikke kunne ta en titt engang.de har gjordt så mye mer for meg før,og andre..

men de trodde vist det kunne være alt mulig rart.

men er mye mer folk som trenger hjelp om dagen så forstår at det ikke klarer alt, men er å bite seg selv i halen å ikke ta et forsøk,.

Redigert av okeido (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...