Anders_K Startet 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Startet 3.Juli.2011 Jeg kjøpte for en tid tilbake en defekt 90 hk johnson med seperat oljesmøring. Ene sylinderen var på vei til å skjære seg. Nå er motoren overhalt og klar til bruk. Når jeg i går skulle montere på det seperate oljesystemet, tank som ligger inni båten, så tenkte jeg for sikkerhets skyld å sjekke hele oljesystemet. Når jeg tømmer ut oljen som var på var den rød!? Har aldri sett totaktsolje med denne farge før, jeg ringte tidligere eier og spurte hvile olje dette var. Han sier det er Mobil sin totaktsolje, men når jeg tar den mellom fingrene virker den veldig tynn. Har biltema sin tilgjengelig og den virker mye fetere.. Noen som vet hva dette kan være? Jeg forbinder rød olje med girolje og hydralikkolje... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Atrox Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Skal ikke si det 100% sikkert, men jeg mener å huske at denne olja er rød. Helsyntetisk 2-taktsolje som selges på Jula... Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Kan absolutt stemme med mobi1 premium 2 takt olje sin farge. forøvrig, drit i oljesmøringa på maskina, koble det av og 2% rett i tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 drit i oljesmøringa på maskina, koble det av og 2% rett i tanken. Som resulterer i at motoren får for mye olje på lett belastning og altfor lite på høy belastning. Bombardier sin egen outboardolje er grønn. Sitér dette innlegget Link to post
FjordHT Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Mener redline sin olje også er rød, men husker ikke helt sikkert. Vet ikke om de har "marine" oljer, men de har ihvertfall til snøskuter Sitér dette innlegget Link to post
Alternes.. Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 (redigert) Mobil 1 sin utenbordsolje er så aboslutt både rød og tynn. har brukt denne av mange og jeg synes selv at denne er blant de beste!! så du skal du ikke bekymre deg å fjerne det separate smøresystemet er heller ikke et dumt forslag nei. praktisk og greit men kan fort bli dyrt da det neppe er noe varsling på denne motoren?? motoren har overhode ikke vondt av 2% på hverken lave turtall eller tomgang! det er heller bedre å innfinne seg med at en 2 takter ryker litt mer og være sikker, en at motoren skjærer seg en dag for de du har johnsons desidert dårligste separate smøresystem som finnes på markedet! Redigert 3.Juli.2011 av Mercury. (see edit history) Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Anders_K Svart 3.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Takker for svar folkens Da kan jeg bruke den med god samvittighet, trodde først det var grunnen til at motoren var blitt ødelagt at det var brukt feil olje på den.. Jeg har vurdert å fjerne det seperate oljesystemet, men hvis det virker så lar jeg det være, kjører nå med olje i bensinen siden den må kjøres inn på nytt. Ja jeg kan bekrefte at det er varsling på oljesystemet, jeg koblet det til i går og da har det sikkert vært luft i systemet selv om jeg pumpet ut det jeg kunne. Motoren stod å gikk på tomgang da alarmen begynte å hyle, jeg stod 50 meter vekke og hørte den veldig godt. Men sånn mens vi er inne på det, litt OT men hvordan fjerner jeg smøresystemet hvis jeg skulle finne på det? tenker siden det er elektronikk som styrer i alle retninger... Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Alternes.. Svart 3.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2011 Send en im til droll så får du sikkert en meget god beskrivelse på hvordan du skal gjøre dette Sitér dette innlegget KNS medlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.