Jump to content

Farge på totaktsolje...

Anders_K

Recommended Posts

Jeg kjøpte for en tid tilbake en defekt 90 hk johnson med seperat oljesmøring. Ene sylinderen var på vei til å skjære seg. Nå er motoren overhalt og klar til bruk. Når jeg i går skulle montere på det seperate oljesystemet, tank som ligger inni båten, så tenkte jeg for sikkerhets skyld å sjekke hele oljesystemet. Når jeg tømmer ut oljen som var på var den rød!? Har aldri sett totaktsolje med denne farge før, jeg ringte tidligere eier og spurte hvile olje dette var. Han sier det er Mobil sin totaktsolje, men når jeg tar den mellom fingrene virker den veldig tynn. Har biltema sin tilgjengelig og den virker mye fetere.. Noen som vet hva dette kan være? Jeg forbinder rød olje med girolje og hydralikkolje...

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Mobil 1 sin utenbordsolje er så aboslutt både rød og tynn. har brukt denne av mange og jeg synes selv at denne er blant de beste!! så du skal du ikke bekymre deg :smiley: å fjerne det separate smøresystemet er heller ikke et dumt forslag nei. praktisk og greit men kan fort bli dyrt da det neppe er noe varsling på denne motoren?? motoren har overhode ikke vondt av 2% på hverken lave turtall eller tomgang! det er heller bedre å innfinne seg med at en 2 takter ryker litt mer og være sikker, en at motoren skjærer seg en dag for de du har johnsons desidert dårligste separate smøresystem som finnes på markedet!

Redigert av Mercury. (see edit history)

KNS medlem

Takker for svar folkens :smiley: Da kan jeg bruke den med god samvittighet, trodde først det var grunnen til at motoren var blitt ødelagt at det var brukt feil olje på den..

Jeg har vurdert å fjerne det seperate oljesystemet, men hvis det virker så lar jeg det være, kjører nå med olje i bensinen siden den må kjøres inn på nytt.

Ja jeg kan bekrefte at det er varsling på oljesystemet, jeg koblet det til i går og da har det sikkert vært luft i systemet selv om jeg pumpet ut det jeg kunne. Motoren stod å gikk på tomgang da alarmen begynte å hyle, jeg stod 50 meter vekke og hørte den veldig godt.

Men sånn mens vi er inne på det, litt OT men hvordan fjerner jeg smøresystemet hvis jeg skulle finne på det? tenker siden det er elektronikk som styrer i alle retninger... :smiley:

Mvh

Anders_K

Prosjekt Halco

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...