Jump to content

valgets kval, C120W, E120W, 6012 eller nss12

andersb

Recommended Posts

Hei, har en CE42 som har gått heden, og må da påfølgende skiftes ut før ferien starter, problemet her med olavipp er at hullet er ganske langt, og alle plottere passer ikke, samt det er dybdebegrensning, så må dobbeltsjekke at alle faktisk går inn.

har googlet og leste alle tråder som omhandlet ditt og fått litt erfaring om hva folk mener, men ikke blitt så mye klokere ;)

Kravet mitt er at den dekker hullet jeg har fra før, samt er god på grunner, og kan takle navigering i høy hastighet, brukervennlighet er ikke noe must da jeg god på duppeditter, og ikke har for vane å låne ut båten.

Raymarine E120W, slik jeg forstår er det litt bedre skjerm enn C120W, samt mulighet for ipad tilkobling, får man noe mere egentlig for de 8000 mere den koster enn C120W? , denne er bare 11cm tykk, og kan fåes på innfellbar vippebrakett, så går nok uten tvil å montere

Raymarine C120W, ser at en her på forumet har fått en slik i sin nye båt, og faktisk savner sin gamle garmin. Denne er ca 5cm tykkere enn E, og må nok i vippebrakett for å ikke krasje i døra når den slides inn til kabinen.

Garmin 6012, Denne versjonen kan passe hva mål angår, tykkelsen kan bli problem ala C120W, men tror det går, begynner jo bli litt gammel teknologi? ble jo lansert i 2009, og var jo da bare en upgrade på garmin? Har hørt veldig mye godt om garmin generelt fra venner med båt, 7012 utgår da den ikke er bred nok, 7015 kan gå, men synes det blir vel mye plotter.

Simrad NSS12, dimensjonene tilsier at dette kan gå akkuratt, den er også enda tynnere enn E120W, men virker ikke som folk er leveringsdyktige i norge, jeg kan få USA versjon levert på døren med en gang, men hadde i utgangspunktet tenkt å handle i norge, vet noen om det er noe "geofence" sperrer eller lignende her? fordel med simrad NSS12 er at den har jo mye NSE i seg, og er ett 2011 (sent) produkt så i usa vil de vel kalle dette 2012...

Drar på ferie nedover sørlandskysten neste fredag og håper alt er på plass da ;)

Som en ekstra bonus hadde det vært fint om noen passet med ekkoloddet som står koblet på min CE42 nå, men må det skiftes, så må det.

Svart (redigert)

Heller litt mot garmin 6012, da alle stortsett anbefaler den, innhentet tilbud nå, og blir dobbeltsjekking av mål.

NSS12 er ikke leveringsdyktig her før slutten av august, tidlig september, hva i all verden har simrad tenkt her?! trenger plotter NÅ, de er leveringsdyktige i usa, men er seff omrammet av geofence problematikken, og utgår da.

Også blitt gjort oppmerksom på 4012, germin sin "sammenligne" sier jo at disse er identiske, men prisforskjellen er vesentlig, er det bare cpu og oppdatering som er forskjell?

https://buy.garmin.com/shop/compare.do?cID=147&compareProduct=28163&compareProduct=8112

Redigert av andersb (see edit history)

Raymarine E120W har bedre (mer lyssterk) skjerm enn C120W, den er også raskere. Den største forskjellen er vel imidlertid at E120W har touch interface i tillegg til knappebetjening - Hybridtouch. Jeg liker å bruke touch til vanlig, men når det dårlig vær (vått eller mye bevegelse i båten) så er det en stor fordel med knapper.

NB! E120W har i motsetting til C120W ikke innebygget GPS.

Har kun hatt Raymarine C og E / W skjermer i div. varianter, stort sett 2 på hver båt og kunne ikke tenke meg til å bytte til annet merke med tanke på funksjonalitet, brukervennlighet og ikke minst lysfølsomhet i dagslys. Det har rett og slett blitt uaktuelt å vurdere noe annet men sånt er gjerne en vanesak akkurat som med bilkjøp.

Svart (redigert)

takker for tips, har gjennomgått mål nøye

hullet jeg har i båten min er 380x240mm nå ca etter olavippen, alle plottere blir derfor ganske "på hengende håret" at de dekker hullet, men de gjør det, dvs garmin 6012, C120W, E120W

Annet problem er dybden, på toppen, er det bare ca 11cm før luka, mens 2-3cm fra toppen er det 15+ og 30 nesten på bunnen.

Er E vs C verdt de 8-9000 ekstra i deres mening som har prøvd begge, båten er relativt hurtiggående skal sies.

C120W og E120W vil gå, uten å stange borti skyvedøren som går inni konsollen, ser her på målene at den er 15cm, men på toppen der hvor jeg har lite plass er den bare 11cm

http://www.belamarin.no/archive/maritim/Raymarine/Tech/e-wide_spec.pdf

Garmin sin blir jeg ikke klok på, står at den er 15cm etter kontakta, men hvor mye er den på toppen før det?! snakk om dønn ubrukelig tekniske opplysninger liggende ute på nett. Kan se ut som garmin har en stor klump, der jeg helst skulle hatt minst mulig.

http://static.garmincdn.com/pumac/GPSMAP6012_FlushMountTemplate.pdf

Bonus oppgraderte fra cx44 til ns12 nylig Han måtte ikke bytte givere på logg og ekkolodd.

https://baatplassen.no/i/topic/78571-opgradering-af-simrad-cx44-system-til/page__p__1116663__hl__simrad__fromsearch__1#entry1116663

Valget mellom raymarine og simrad er en smakssak tror jeg.

Jeg har ikke studert nye c og e til raymarine, men jeg tror utifra det jeg har lest at det skiller på nettverksmuligheter, mulighet for digitalradar og kanskje litt på skjermkvalitet i sollys. Jeg villi ringt Seatronic og spurt Ketil der.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Svart (redigert)

Furuno utgår på pris alene, har gått med 250 båtlapper bare i deler, og en ikke ubetydelig regning på timer for å få båten ferie-klar-ish

NSE12 har fristet, men dimensjonen tilsier at det blir en stor dekkplate, og det finnes ingen vippe til denne, ellers hadde den vært perfekt

Drømmer jo om at jeg kan bruke simrad givern min, til en evnt raymarine eller garmin med ny ekkolodd modul, men tviler, har jo en urgammel CE42, men skulle jo ha virket mot CX44. I mitt søke etter svingere og ekkoloddmoduler ser jeg at noen har "svingere for c-map" f.eks. men ikke da plottermodeller, så kan virke som dette er litt krysskompatibelt.

Takk for link til bonus sin tråd, hadde ikke sett den, trolig da jeg ikke søkte så mye på nse12, da den "faller igjennom hullet.

Det jeg har funnet ut om E, vs C er at den er bedre egnet i store nettverk, C er kun opptil 2 enheter, for meg spiller det ingen rolle, men det som er viktigere er at den har vesentlig raskere prosessor som bømlo nevnte, samt mere lyssterk skjerm, stiller dog litt spm rundt prisgivingen på den. Garmin 6012 f.eks. er veldig konkuransedyktig priset om man ser norsk vs pris i utlandet, mens raymarine f.eks. E120W er jo priset vesentlig forskjellig, selv på EU modeller.

Funnet ut at 6008 garmin, skal være lik som 6012 bak iaf, og har nå funnet butikk som har den utstilt, da kan jeg dra og måle.

Er jo noen dager leveringstid, så burde få bestemt meg og betalt i dag slik at jeg kan montere torsdag, til turen fredag.

Har C120W ombord, kjempe happy med den, prøvde E120W i går på Navy Høvik, jeg likte ikke hybrid touch oppsettet på den. Tror også det blir krøll når man er våt på hendene. Det at E120W er mer lyssterk kan jeg ikke si noe om, men har aldri hatt noe problem med C120W i noen lysforhold den er helt suveren.

Jeg opplever ikke C120W som treg mht prosessor hastighet, hastighetsområdene jeg bruker den med er 0-25 kts. Jeg benytter den interne GPS antennen, det var grunnen til at jeg gikk for dette instrumentet da jeg var lei av problemer med regelmessig irring på overgangene på antennen på min tidligere Simrad installasjon, og nå slapp jeg å ha antenne ute.

Mvh

Champagne

Redigert av Champagne (see edit history)

Takker, garmin 4012 er "desverre" perfekt hva mål angår, og montering, men fikk beskjed om at i høyhastighet ville jeg slite, 6012 og 6008 har samme mål på dybde, mens 4012 er vesentlig slankere, trolig grunnet kjøling og prosessor størrelse.

Vært i kontakt med garmin norge, og de fikk noen på lager til å måle fort, de fikk forøvrig ca samme mål som meg ( blåste opp pdf og målte på skjerm), 12cm på ribber, men 11-11,5 i sving, dette betyr at det bør gå sånn ca akkuratt. worst case scenario er at jeg må løfte den 4-5mm.

Goldfish'n som skal ha ny plotter?

Jeg har C120 (ikke W) i min, og den fungerer helt fint å navigere etter i 50-55 knop i dagslys, om natten og ellers ;)

C120W er vel av nyere årgang og mer moderne.

Å legge opp ruter på C120 er så tungvint at jeg griner bare på tanken...

Korrekt, den har også fått 2stk fabrikksnye XR drev og utrolig mye annet da selger har "glemt" å informere om en del ting.. :/ men snart i mål! bare 1 skeiv topp igjen på todo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...