Jump to content

VP42 lavt oljetrykk

kes

Recommended Posts

Ved kjøring inn Bømlafjorden for noen dager side fikk jeg alarm på høg temp. babord motor. Umiddelbart etter falt oljetrykket til under 1 kg og jeg reduserte til tomgangsturtall før den ble stoppet. Temperaturmåleren viste 85-87 grader som er tilnærmet normal temperatur på motoren og skulle ikke tilsi at det skulle bli alarm på høg temperatur. Hinket inn til nærmeste havn på den andre motoren og begynte å feilsøke. Ingen mangel på olje, ikke mangel på kjølevann og ingen synlige lekkasjer noe sted. Oljetrykket på instrumentet viste 3 kg og med manometer 3,9 kg på kald motor. Det siste er normaltrykket og helt likt styrbord motor. Mistenkte umiddelbart trykkgiveren og skiftet denne. Ny trykkgiver på babord motor viste også ca. 1 kg mindre ved kald motor enn styrbord motor. Mistenkte nr. 2 som var smøroljefilteret ble derfor skiftet uten noen endring i trykkavlesningen på instrumentet. Ved kjøring rundt 1500 omdr. og varm motor viser også babord motor nesten 1 kg mindre enn styrbord motor. La opp ekstra jording til instrumentet for å se om det kunne være jordingsfeil,heller ikke nå noe endring i oljetrykk babord motor. Sjekket deretter all kontakter uten å finne noen løse eller dårlige tilkoblinger.

Mine spørsmål er derfor:

Hva kan det være når det ikke er instrumentet(?), smøroljefilter, en eventuell jordfeil eller løse kontakter? Smøroljepumpen synes å virke OK, mekanikeren som foretok service i vår brukte korrekt olje (15-40 VDS3). Oljekjøleren kan det heller ikke være siden differansen på nesten 1 kg er på nystartet, kald motor. Er det noe jeg har oversett, og hvorfor fikk jeg alarm på høg temp. når det i grunnen var oljetrykket som forsvant?

Er det noen glupe på forumet som kan gi et fornuftig svar eller forslag til hvor jeg skal lete? Jeg er p.t. i Leirvik Gjestehavn på Stord hvis det er noen som er interessert i problemstillingen. Mekaniker er det ikke snakk om å få tak i før i august.

Kan det tenkes at alarmen varsler både høy temp og lavt trykk?

Hvis du har lavt oljetrykk kan det skyldes en innvendig lekkasje, f.eks. vil slitte lagerskåler gi lavere trykk ved et gitt turtall. Det kan også være en annen feil, oljepumpen leverer en gitt mengde per omdreining, trykket er et resultat av motstanden.

Hvis trykket falt brått er det mindre sannsynlig at slitasje forårsaket dette. Er trykket proporsjonalt lavere enn på styrbord motor, eller er det turtallsavhengig/oljetempavhengig?

Kan det tenkes at alarmen varsler både høy temp og lavt trykk?

Hvis du har lavt oljetrykk kan det skyldes en innvendig lekkasje, f.eks. vil slitte lagerskåler gi lavere trykk ved et gitt turtall. Det kan også være en annen feil, oljepumpen leverer en gitt mengde per omdreining, trykket er et resultat av motstanden.

Hvis trykket falt brått er det mindre sannsynlig at slitasje forårsaket dette. Er trykket proporsjonalt lavere enn på styrbord motor, eller er det turtallsavhengig/oljetempavhengig?

Hei, takk for svar.

Det synes som om trykkfallet på ca. 1 kg er konstant, i hvert fall fra tomgangsturtall og opp til 1500 omdr. med belastning. Ved 1500 omdr. holder trykket seg stabilt på ca. 3 kg. Det er separat alarm for lavt oljetrykk, og denne ble merkelig nok ikke utløst, men det kan komme seg av at jeg var temmelig kjapp til å ta ned turtallet. Slitasje tror jeg ikke det er av samme grunn som du nevner. Kan det tenkes at oljen er blitt varmet opp til en temperatur hvor den har endret viskositet?

Motortemperaturen var ikke så høg at den skulle gi alarm. Det var heller ingen antydning til koking hverken i form av lukt ("kokt melk") eller høg utvendig temperatur på motoren. Jeg vet at oljetrykket var høyere før fordi fasiten sitter på styrbord side i motorrommet. Jeg heller mer og mer til at det er en elektrisk feil i form av kortslutning, dårlig jording av motor/instrumenter eller gnagsår og eventuell overledning til annen ledning i kabelstokken hvis ingen andre på forumet har bedre forslag. Foreløpig tar jeg det med ro og avventer andre og bedre forslag fra forumet.

Hadde lignende problem på en lik motor engang.. når motor fikk pådrag så begynte oljevakten/alarmen og bippe.. mens oljetrykket på intrumentet viste stabilt trykk.. skvatt skikkelig første gang det skjedde da dette var på vei over fra UK.. den gang hadde jeg manuelt manometer som jeg koblet inn på motor for og avlese trykket direkte.. som mistanken var så var det overhodet ingen feil med trykket på motoren men derimot vakkel under instrumentpanel etter alle år med salt luft og tæring.

Vet ikke om du har sjekket trykket med et direkte trykkmanometer isteden for vakten som sitter der?? lurt og gjøre for og eliminere evt mistanke om slitasje og lign. :flag_bp:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Hadde lignende problem på en lik motor engang.. når motor fikk pådrag så begynte oljevakten/alarmen og bippe.. mens oljetrykket på intrumentet viste stabilt trykk.. skvatt skikkelig første gang det skjedde da dette var på vei over fra UK.. den gang hadde jeg manuelt manometer som jeg koblet inn på motor for og avlese trykket direkte.. som mistanken var så var det overhodet ingen feil med trykket på motoren men derimot vakkel under instrumentpanel etter alle år med salt luft og tæring.

Vet ikke om du har sjekket trykket med et direkte trykkmanometer isteden for vakten som sitter der?? lurt og gjøre for og eliminere evt mistanke om slitasje og lign. :flag_bp:

Jeg fikk som nevnt sjekket oljetrykket med kalibrert manometer og kald motor da vi gikk til havn samme dagen dette skjedde. Trykket på manometeret var da 3,9 kg, d.v.s. helt normalt og likt styrbord motor. Jeg får sjekke alle kontaktpunkter en gang til. :confused:

Jeg har også vært utsatt for et lignende tilfelle. "Mistet" oljetrykket på vei til opplag for to år siden. Jeg lagde meg en overgang med en banjo til et manometer. Dette viste at trykket var normalt. Etter litt leting fant jeg ut at det var en kabelsko som hadde ramlet av på giveren. Krympet på ny kabelsko, og alt har vært bra siden :thumbsup:

Så lenge du har målt oljetrykket med manometer må det vel være en elektrisk feil hos deg også så vidt jeg kan forstå?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...