Jump to content

"Esso" i Lillesand- falsk logo


Storø

Recommended Posts

Hadde en ubehagelig opplevelse i dag da vi fyllte drivstoff i Lillesand. På Kokkenes ligger en marina tydelig merket med Norsk Esso sin logo inklusiv den velkjente tigeren. Etter å ha fyllt tankene skulle vi gjøre opp for oss; ettersom vi er Esso kunder hadde vi kredittkort (Mastercard) fra dette selskap som inbefatter noe avslag i prisen. Vi ble derfor overasket over å finne at man ikke aksepterte Esso's eget betalingskort ei heller et annet Mastercard. Vi ble da forklart at marinaen ikke var tilknyttet Esso og derfor ikke kunne ta Esso's kort. At man heller ikke aksepterte et vanlig Mastercard ble det ikke gitt noen akseptabel eller fornuftig forklaring på. Det er viktig her å merke seg at pumper og utstyr var merket med Esso sin logo og at det ikke noe sted var bekjentgjordt at man kun aksepterte kontant oppgjør, ikke på noe vis hverken skriftlig ved oppslag eller muntlig. Ettersom saken omfatter falskneri ved at man opererer med Esso sin logo uten å være en del av Selskapet vil jeg ta opp saken med Selskapet (Esso Norge AS), da jeg ikke kan se at det kan være tjent med at uvedkommende opererer med deres identitet og derved forleder kunder til å tro at man handler med Selskapet.

Link to post
Share on other sites

Godt du tar det opp med Esso sentralt, slik virksomhet ødelegger bare for de som driver seriøst. Gjerne marinaen har kjøpt pumpene fra en gammel Esso-stasjon, men da kunne de gjerne ha teipet/malt over logoene, slik det er nå er villedende. I tillegg er det litt useriøst å drive pumpestasjon i 2011 uten mulighet for å betale med kort. Det burde i så fall være tydelig merket med "kun kontant" så man unngår dårlig stemning etter å ha fylt opp tanken.

 

I Stavanger var det en som drev en liten marina/luguber sjappe for noen år siden (kjenner ikke til hvordan det er nå). Kun kontant oppgjør. Greit nok det, dette var tilbake på 90-tallet, men allerede da var det vanlig med kortautomat de fleste steder, i alle fall i Stavanger-området. Det var ikke skiltet om kontant oppgjør og han ble rimelig ufin mot kundene som hadde tanket uten å ha med cash. Ikke noe kjekk opplevelse for kunder, det kunne fint ha vært unngått med et lite skilt på pumpa. Vet flere boikottet marinaen etter dårlige opplevelser, skal ikke trenge å være slik.

Link to post
Share on other sites

Vær oppmerksomme på at grådigheten i Lillesandsområdet er umåtelig. Avgiftsfri diesel koster f.eks. 11,69 per liter og bensinen ligger på godt over kr 16,-! Skygg unna Lillesand, Brekkestø og Tømmerstø på drivstoff i sommer! Fyll i Arendal eller Kristiansand.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det aldeles på trynet å ikke kunne betale med kort i 2011. Det er gjerne ikke 300 kroner man skal fylle for når man kommer inn med en 30-35 fots båt....

Jeg kan forsåvidt forstå at de ikke aksepterer kredittkort. Men bankkort må man kunne betale med.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg kan forsåvidt forstå at de ikke aksepterer kredittkort. Men bankkort må man kunne betale med.

For marinaen er det vel det samme så lenge pengene blir overført til deres konto via betalingsterminalen? I Norge brukes vel stort sett "BankAxcept"-delen på kortet, skulle tro det da ville være det samme om det ble brukt rene bankkort eller kredittkort til å betale med? Men for all del, mulig det koster mer for marinaen å tilby terminaler/løsninger som aksepterer kredittkort, skal ikke påstå noe her :smiley:

 

En annen ting som er merkelig er at selv om MasterCard er vel så utbredt som Visa for tiden er det stadig butikker som kun godtar Visa. Må jo helgradere lommeboka med alle mulig slags kort, lommeboka blir så tykk at man blir vond i ryggen av det..

Link to post
Share on other sites

I tillegg er det litt useriøst å drive pumpestasjon i 2011 uten mulighet for å betale med kort. Det burde i så fall være tydelig merket med "kun kontant" så man unngår dårlig stemning etter å ha fylt opp tanken.

 

Forøvrig er det aldeles på trynet å ikke kunne betale med kort i 2011. Det er gjerne ikke 300 kroner man skal fylle for når man kommer inn med en 30-35 fots båt....

Jeg kan forsåvidt forstå at de ikke aksepterer kredittkort. Men bankkort må man kunne betale med.

 

Slik jeg klarer og forstå Storø mener han ikke at det bare var kontant betaling, men Esso kortet (kort for rabatt) ikke fungerte i og med dette ikke er ''Esso Norge AS''... Akkurat som at man ikke kan bruke Coop kort på rema 1000. thumbsup.gif

 

 

 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

En annen ting som er merkelig er at selv om MasterCard er vel så utbredt som Visa for tiden er det stadig butikker som kun godtar Visa. Må jo helgradere lommeboka med alle mulig slags kort, lommeboka blir så tykk at man blir vond i ryggen av det..

 

Grunnen er at butikken må betale et gebyr for at kunden kan bruke MasterCard i butikken, noe ikke VISA gjør etter det jeg har fått med meg.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Noen lar også være å opplyse prisen før du begynner å tanke, det er ofte de som oppererer med høye priser. Man begynner å fylle, hiver nedpå 100L og ser at prisen er uhyggelig. Setter fra seg pumpen og drar videre. Om man kommer tilbake gjenstår å se...

Link to post
Share on other sites

Ikke som noe forsvar til denne "marinaen" i Lillesand, men de lever på "lånt" tid og ser ut til å melke kua så godt det lar seg gjøre før det forhåpentligvis blir en endelig løsning på regulering av området de holder til og bygging av klubbhus for seilforening, ny marina, nye båtplasser og mange andre tanker om hvordan dette området kan utnyttes.

I tillegg til høye priser har de også lite annet å by på samt åpningstider som gjør/har gjort at mange har måttet snu og gå andre steder, eller vente til de åpner. Får bare håpe det blir en orden på dette i lkøpet av et år eller to, for det er trist som faen, for å sitere en kjent boktittel, at det er som det er nå i en by som ellers er et herlig sted å komme til, eller være i, om sommeren!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Grunnen er at butikken må betale et gebyr for at kunden kan bruke MasterCard i butikken, noe ikke VISA gjør etter det jeg har fått med meg.

 

Betales det med mastercard er det noen prosenter av kjøpet som går til en eller annen. Mange butikker velger da og ikke tilby mastercard.

Link to post
Share on other sites

Her snakkes det vel noe forbi hverandre? Et brukersted (et sted som tilbyr bruk av disse kortene) må avstå noe av beløpet i prosent til utsteder av kortet, eksempelvis Visa eller Mastercard.

 

En bruker av kortet, kortholder, kan oppnå en rabatt, i prosent, på sitt kjøp og denne rabatten er det vel kortutsteder som gir, ikke brukerstedet.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For marinaen er det vel det samme så lenge pengene blir overført til deres konto via betalingsterminalen? I Norge brukes vel stort sett "BankAxcept"-delen på kortet, skulle tro det da ville være det samme om det ble brukt rene bankkort eller kredittkort til å betale med? Men for all del, mulig det koster mer for marinaen å tilby terminaler/løsninger som aksepterer kredittkort, skal ikke påstå noe her :smiley:

 

En annen ting som er merkelig er at selv om MasterCard er vel så utbredt som Visa for tiden er det stadig butikker som kun godtar Visa. Må jo helgradere lommeboka med alle mulig slags kort, lommeboka blir så tykk at man blir vond i ryggen av det..

 

Butikker som tar Visa men ikke MasterCard har jeg ikke vært borti på flere år..

Men når det gjelder kredittkort tar selskapene betalt av butikken for bruken.. Det er rundt regnet 3% de tar for dette.

Har man små marginer i utgangspunktet kan det mer eller mindre spise opp hele marginen man har, og mange velger derfor å kun godta BankAxept (finnes kun på debetkort)

Eksempler på dette er de fleste filialer av dagligvarekjeden Kiwi.

Link to post
Share on other sites

Jeg satt pris på at det var mulighet for å fylle tanken i Lillesand her om dagen. Jeg hadde liten lyst å kjøre med lite på tanken over Kvåsen i stiv kuling.

 

Gutten som jobbet der tok i mot tauene og var veldig hyggelig og hjelpsom. Sannelig fikk vi is på kjøpet også.

 

Joda det hadde vært fint med mer "ordnete" forhold mht merketilhørighet,åpningstider, betalingsmuligheter mv. Om prisene går ned av den grunn tviler jeg på.

Link to post
Share on other sites

I Norge brukes vel stort sett "BankAxcept"-delen på kortet, skulle tro det da ville være det samme om det ble brukt rene bankkort eller kredittkort til å betale med?

Det er ikke det samme. Det er dyrere for brukerstedet å tilby betaling med kredittkort, som flere andre også har påpekt.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Slik å forstå :smiley:

 

Hadde vel en mistanke om at det er slik, men var ikke sikker. Egentlig en dårlig løsning, når butikker velger/må velge vekk betalingsløsninger som er vanlig å bruke blir det jo et dårligere tilbud. Skjønner jo forsåvidt at de boikotter løsninger som koster ekstra, men for min del medfører det at jeg heller velger andre butikker enn de jeg vet ikke aksepterer kredittkort (gjelder spesielt matbutikker, når det gjelder båtutstyr og annet er det gjerne ikke så mange valg). F.eks. Shell og Shell Express begynte plutselig å ikke akseptere betaling med MasterCard nå i vår. Da handler vi ikke mer hos dem når det finnes så mange gode alternativer :wink:

Link to post
Share on other sites

Tror ikke dette er bruk av falsk logo.Esso eier de fleste stasjonene selv, og stasjonsinnehaver driver disse for egen regning, og er tilsluttet Essos datasystem. En del bensinstasjoner er eiet av forhandleren selv...dvs. han/hun eier bygninger, tanker og pumper og har en forhandleravtale med Esso, men er ikke tilkoblet datasystemet deres. Kjenner personlig en som driver på denne måte, han har kontrakt med Esso, og når avtalen går ut står han fritt til å forhandle med andre oljeselskaper.

Link to post
Share on other sites

Det var marinainnhaver selv som opplyste at man ikke var tilknyttet Esso. Bruk av Esso's logo er da å "seile" under falsk flagg. Av almenhensyn har jeg funnet det bryet verd å henlede Esso Norge AS sin oppmerksomhet på forholdet da Selskapet kan formodes å ha en mening om slik anvendelse av dets logo.

Link to post
Share on other sites

Fått noe svar fra Esso Norge? I så fall hva?

Kjenner denne marinaen godt, da svigerfamilien min har hytte i nærheten (og svigerfar jobber høyt oppe i Esso Norge), men har aldri tenkt over at marinaen ikke er tilknyttet Esso.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Link to post
Share on other sites

Det var marinainnhaver selv som opplyste at man ikke var tilknyttet Esso.

 

Regner da med at det var en kvinne du snakket med? Det er i såfall kona til; Lillesand Bilberging og Marina Kåre Jan Aas som driver marinaen.

 

Kanskje en ide å gjøre dem oppmerksom på dette forumet og denne tråden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...