Jump to content

Toby pusser opp sin gamle optimistjolle!

ThorU

Recommended Posts

Etter å ha vært alt for lenge vekke fra sjø og båt bestemte jeg meg i dag for å pusse opp den gamle optimistjolla jeg lærte å seile i. Er vel 6-8 år siden min far kjøpte denne brukt (med nesten nytt seil) etter at jeg hadde mast lenge nok på han. Har vært år blitt lagret utendørs uten noen form for beskyttelse og dette har satt sitt preg. Men jeg bestemte meg uansett for å kjøpe jolla av min far. Prisen er ikke bestemt, men regner med det blir en symbolsk sum. :giggle: Selv har jeg aldri vært borte i glassfiber, gelcoat og alt dette andre som finnes på plastbåter, så her er det learning by doing og all hjelp og tips mottas med takk! :)

Noen bilder av hvordan den ser ut nå:

DSC00205.jpg

DSC00206.jpg

Litt stygge riper etter å ha blitt dratt opp og ned på brygga.

DSC00215.jpg

Hvordan reparerer jeg slike hakk som i kanten her? Sparkle over på noen måte?

DSC00213.jpg

Ser for meg å pusse ned her og bruke glassfiber på denne sprekken. Eller tenker jeg feil?

DSC00211.jpg

Flasser i lakken over hele innsiden av båten. Vil hvit bengalakk kunne brukes for å lakke opp hele greia på nytt?

DSC00210.jpg

DSC00209.jpg

Har gått hardt for seg i baugen når jeg skulle legge til. Dette er det jeg frykter mest med hele prosjektet. Blir det beste her å kutte til to trebiter som jeg plastrer igjen med glassfiber?

DSC00208.jpg

Det er en del slike sprekker langs ripa. Hva bør jeg gjøre her?

DSC00217.jpg

Skruene i rorfestet, er det bare å skru ut disse om sette dem inn igjen etterpå med epoxy rundt for å tette?

Som dere ser er det en del spørsmål her, så håper dere kan hjelpe meg! Rekkefølgen jeg tenker å gjøre det hele i er slik:

- Høytrykkspyle og vaske grundig

- Pusse ned hele greia utvendig og innvendig. (Eksentersliper er vel et uvurderlig verktøy her?)

- Fikse skader

- Ha på de nødvendige lag med grunning og til slutt bengalakk? (Har billakksprøte fra biltema, vil denne kunne brukes?)

Når det kommer til seil og rigg så er dette i grei stand og kommer derfor bare til å bytte ut alt av tauer og gå over blokker.

Så, hva tror dere? :flag_bp:

Hvis det er 10-12 år siden du sluttet å seile Optimist, så har du nok vokst ut av båten. Ville heller hoppet opp en klasse til laser-jolle da. Jeg er 185cm/75kg og prøvde en tur i fjor. Ble med den turen for å si det slik. Største problemet var hvis jeg satt på ripa når det var ugjevn vind og vinden stoppet et lite sekund, så gjorde vekta mi at jeg holdt på å kullseile mot lo side. :lol:

Men helt klart at optimistjolle er en veldig morro båt! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...