Jump to content

Alarmvarsel for varm VP D1 13 HK


skage

Recommended Posts

Som emnetittelen viser så har jeg en VP D1 13 Hk. ellers en Maxi Fenix.

Problemet er som følger: Etter noe belastning som motvind/bølger/strøm så får jeg varselsignalet om at at motoren er for varm, ser dette på varselsignalet på instrument panelet, lyd og symbol på panelet. Dette har skjedd noen ganger nå. Har jo da natruligvis kontrollert et alt som har med kjølevann inn er ok. Vannintak fra seildrev åpent og ok-Impeller ok-kommer godt med kjølevann ut av eksosen-kan lett blåse fra impeller og ut til seildrev alt ok.

 

Kan den interne kjlekretspumpa være deffekt?

 

Jeg resetter alarmvarselet og alt går greit, til evt neste dag.

 

Motoren har gått totalt 40 timer og ble montert inn på verksted i fjor.

Har ikke satt på ny impeller men den ser og kjennes helt fin ut.

 

Har noen noe videre feilsøkings forslag.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Hadde samme problem min tidliigere bavaria 31, m d1 motor. Den gikk i alarm av og til uten at jeg fant årsaken.

 

På nye bavariar har de imidlertid satt i vifte i motorrommet. Kan være at du rett og slett har for lite lufting i i motorrommet ditt. ( D1 13 høres jo ut som en nyere motor enn orginalt i Fenix'n, og at den trenger mere lufting enn den som satt der fra tidligere)

Link to post
Share on other sites

Ja dette med riktig mengde luft kan jo være noe og tenke på, motoren er jo som sagt ny insatt i fjor. Dette er er større motor en orginalt, det er orginalt bare en 7 hk liten visp som er levert med når ny. dette med sjøvansfilter er løst da det ikke er noe sjøvansfilter, tror dette ikke er saken da det ikke er noe sjøvansfilter. skal prøve dette med motoromsluka noe åpen ved tung drift og se om dette påvirker noe. Hva med den impelleren som frakter kjølevannet rundt i det lukkede systemet, kan det være noe der tro, lite trolig etter min mening.

 

Liker ikke slike feil men heller mot at sensoren er noe lett påvirkelig.

Link to post
Share on other sites

:flag_sw: Hmmmm

 

Ikke sjøvannsfilter ?

 

Går sjøvannet rett inn i pumpaimpellerhuset da ?.

 

Da holder ikke impelleren særlig lenge skulle man tro.

( og da har du iallefall noe å ta opp med montøren av motoren. Filter forran pumpen må/bør man jo ha uavhengig av denne problemstillingen vil jeg tro)

 

Lufteluker i rør opp til cocpit løser vel mye.

( Da har du et prosjekt til vårpussen neste år)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Enig at dette ikke er helt bra, men ikke veeldig uvanlig. Har jo ingen sammenheng strengt tatt så lenge det er i orden slik det er. Men er helt enig at et filter er nok gunstig. Har jo hatt båter med og uten, man kan ikke erindre at dette har påvirket noe levetid på impeller eller annet så lenge alt holdes i orden. Vet at jeg ofte måtte rense filteret på forrige båt 39 cruiser med en D 40 hk ganske ofte. Men at alt det som fester seg i et filter nødvendigvis gjør så mye skade ved og bli skylt gjennom en veksler og så ut i sjøen er jeg usikker på.

 

Det er vanskelig og få til en filterløsning inne i motorkassa da det er ganske trangt, vil jo ha filtert over vannlinja, eller skal jeg ikke være så optatt av det og da heller bare stenge inntaket ved filterkontroll, skummelt ved lekkasje i filteret som lett kan oppstå.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...