Oddvar Iversen Startet 4.Juli.2011 Del på Facebook Startet 4.Juli.2011 Kort og greit: Jeg har en 70 hk 95 modell Johnson på min "nye" bruktbåt. Litt redd for å stole på denne 100% da jeg har vokst opp med robåt og årer, derfor ser jeg etter en nødmotor/dorgemotor dersom noe galt skulle skje med Johnson. Liker ikke tanken på å måtte rope etter hjelp bare for en motorstopp så lenge ikke liv er i fare, men en Skjærgårdsjeep/daycruiser(ryds 485FC) er ikke akkurat noen robåt. Motoren jeg kjøper bør også fungere greit mot vår 7 fots jolle, derav har vektklasse under 20 kilo vært i søkelyset(Honda 2,3, Suzuki 2,5, Mercury 3,5(beste kjøp så langt jeg kan se, kr 5650,- hos bakken motor i drammen) Har sett litt bort fra el-motor da de som er rimeligere enn bensinmotorer (1000-3000 kroners klassen) ikke tåler saltvann, og når prisen er lik bensinmotorer eller høyere forsvinner litt av fordelen med el-motor. Nå fikk jeg imidlertid en reklame med biltema-el-motor til 1500,-, og denne var saltvannsbestandig! Ergo sitter jeg igjen med to spørsmål: 1. Vil en "standard" elmotor kunne hjelpe meg til land,ved driftstans på hovedmotor??? Selvfølgelig vil det være forbehold om vindstyrke etc, men her snakker vi om levelig turvær. Snakker ikke midt i skagerak her, men hovedsakelig inne i oslofjorden etc etc. Erfaringer?? 2. Biltema elmotor - erfaringer?? Rimeligste elmotor saltvannsbestandig jeg har kommet over tidligere ligger på 4000 og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Ville aldri vurdert elmotor som dette som sikkerhets/nødmotor. Regner med du har tenkt å bruke startbatteriet som energikilde? Da bør du ikke være så veldig i nød... Med en liten bensindrevet påhengs har du mye lenger driftstid, du kan bruke tanken til den store motoren din, i mange timer, i stedet for mange minutter, som blir tilfellet med en elektrisk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.