Jump to content

Hvordan kaste med Abu Ambassadeur 7000i


Norfront

Recommended Posts

Gratulerer med ny snelle! Du har noen herlige stunder med vaser og banning og sverging foran deg... :giggle:

 

Poenget er å unngå at trommelen får større fart enn sluken som drar ut snøret. For å justere dette har du en brems som du må justere i henhold til slukvekt, stangens egenskaper og kasteteknikken din. Hvis du ikke bremser nok vil snøret reise seg på trommelen og lage vase. Og så vil du naturligvis ikke bremse så mye at sluken detter ned rett foran beina dine heller.

 

Lykke til. Jeg ble aldri fortrolig med min Ambassadeur... :rolleyes:

 

Haspel ruler! :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Gratulerer med ny snelle! Du har noen herlige stunder med vaser og banning og sverging foran deg... :giggle:

 

Lykke til. Jeg ble aldri fortrolig med min Ambassadeur... :rolleyes:

 

Haspel ruler! :thumbsup:

 

Mange takk for tilbakemeldingen "Sjøtunga"! Når jeg tenker meg godt om, så erindrer jeg en del av de problemene du nevner.

Jeg har allerede tatt affære på saken, og byttet bestillingen til den største Abu Cardinal Sorøn STX 70 haspelsnelle (bildet er av Sorøn SX 20).

Når det gjeldes slikt, innser jeg at jeg nok er for gammel til å lære meg ny kasteteknikk.

abu_haspel.jpg

Redigert av Norfront (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har allerede tatt affære på saken, og byttet bestillingen til den største Abu Cardinal Sorøn STX 70 haspelsnelle

Spør du meg, så tror jeg det var en lur beslutning.

Ambassadeur-snellene krever interesse og dedikasjon fra brukeren, og er ikke noe for oss som bare skal fiske litt.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig enkelt, du holder tommelen forsiktig ned på trommelen og bremser med den på utkastet. Du vil relativt kjapt skjønne at du må bremse ulikt i ulike deler av kastet, feks må du bremse relativt mye når sluken er på vei ned og rett før den treffer vannet.

 

Om du ser på trommelen under utkastet så vil du se at den "vokser" om du ikke bremser nok, da er det rett før du sitter med et fuglerede.

 

Dette er ikke vanskelig men krever ørlite øvelse. Snella har diverse patenter for å hjelpe deg, men min erfaring er at en litt øvd tommel gjør jobben best.

 

Å lære dette er såpass enkelt og kjapt at du aldri blir for gammel.

-------------------------

 

Husk at du må ha en annen stang for haspelsnella, dvs en med stor ring nærmest snella da haspel kaster snøret rundt i en stor sirkel når du kaster og sveiver med den.

 

Stenger for trommelsneller har alt for liten ring for haspel.

---------------------------

 

Og du fyller selvsagt snella med multifilament, gjerne nylon i bunn for å bygge ut med nok snøre på spolen. For kastelengde er det veldig viktig at spolen er helt full. Og om du ikke liker "følelsen" av multifilament så kan du også kjøre nylon som en fortaum på snøret, dvs at du har nylon i 3-4 stanglender ytterst. Da får du litt "fjæring" i snøret når du kaster og du vet at du ikke sliter den dyre multifilamenten når du setter fast.

Link to post
Share on other sites

Til kasting er det, i mine øyne, kun haspel som gjelder. Personlig kan jeg forresten ikke fordra multifilament på kastestenger, det blir simpelthen for mye plunder, og multi som slites mot svaberg når lyren stikker i taren rett før landing... Men er det elvefiske du satser på, hvor det ikke nødvendigvis skal kastes så himla langt, så vil kanskje 7000i fungere supert.

 

Til havfiske er det derimot multiplikatorsnelle som er greia, der blir haspel altfor puslete. Og det sier seg selv at monosnøre er utelukket når man fisker på noen hundre meters dyp, så på multiplikatorsnella har jeg vel ca 500m multifilament.

 

Jeg prøvde forresten en stang med nesten samme snelle som du har bestilt, tror den het Sorøn STX 60? Det var en god snelle, gikk lett og fint. Den hadde multisen, og eieren påstod at spolen var laget spesielt for multi, og at han derfor slapp å legge backing innerst. Men som sagt, jeg finner mono mest komfortabelt på kastestang. Om jeg fisker med multi, så har jeg uansett fortom av mono.

 

 

Selv har jeg en Shimano TLD30 IIA snelle til havfiske, og ville nok ikke prøve å kaste så mye med denne. Det gjør jeg derimot til gagns med min Shimano Stradic6000, også en god haspelsnelle. Ja, jeg innser at jeg er hekta på Shimano, det har liksom vært min preferanse i mange år. Men smaken og baken osv ...det finnes veldig mye bra sneller til rundt 1000 og oppover.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Den der lille fingerskruen i senter på ene sidedekselet (ca 1 cm i diameter) skal skrues så hardt til at senen ikke løper ut når du holder sluken i luften og vipper lett med stangen. Når du kaster løser du først ut trommelen samtidig som du holder trommelen med tommelen og slipper med tommelen i passe øyeblikk. Om nevnte brems er justert riktig skal da resten gå av seg selv men du kaster nok lengre med litt mindre brems og kompenserer med tommelen ved behov.

 

Første bud er dog en SKIKKELIG multiplikatorsnelle. Selv har jeg en 30 år gammel Ambassadør 12(?) som er helt glimrende mens en helt ny Abu Garcia (har fortrengt typenummeret) er helt ubrukelig :headbang: :headbang: :headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker Ambassadeur kun til dorging og pilking, siden jeg aldri har fått til å kaste skikkelig med de snellene. Innimellom får jeg til noen fine og lange kast, men alt for ofte blir det senevase og helvete. Men jeg har en far som kaster sinnsykt langt med Ambassadeur. Den eneste gangen jeg har sett han få skikkelig backlash var da han hektet sluken i båtripa bak seg i et kast. Så det går an å kaste med de snellene hvis man først har lært det. Til kastefiske tror jeg uansett at det var lurt med endring av den snellebestillingen!

Link to post
Share on other sites

Min far oppfordret meg til å kjøpe en slik snelle i USA for mange år siden, noe jeg selvfølgelig gjorde. Kjøpte den dyreste som var å oppdrive for man ønsker jo å spare mest mulig når man er på ferie. Man skal jo tross alt ha penger til andre ting også. :rolleyes:

 

Når jeg da fikk dette i boks med ny stang i carbonfiber, det dyreste snøret og en masse kroker etc. så var jo spørsmålet hvordan man går frem for å lære seg dette nye vidunderet som er montert feil sammen etter gammel standard.

 

Jo svarte min far. Først finner du deg et øde sted uten folk, i alle fall et sted hvor ingen kjenner deg.

 

Det ble med det rådet, og når min sønn på alvor begynte å interessere seg for selvstendig fiske med frisk kapital fra sin arbeidsgiver så spurte også han om råd.

 

Du kan få et helt utstyr fra meg sa jeg, og det er helt ubrukt.

 

Han hadde jo da selvfølgelig det samme spørsmålet som jeg hadde en gang i tiden. Hvordan går man frem med hensyn til denne rare fiskesnellen.

 

Da var det jo bare for meg å formidle det samme rådet jeg fikk av min far..

Finn deg et øde sted hvor ingen kjenner deg.

 

Kjeden av uvissheten rundt den rare fiskesnellen er nå brutt og han er kjempefornøyd med hele utstyret, og jeg er fornøyd med det gamle.

 

Jeg tenker min sønn er som meg, fornøyd for vi vet ikke bedre. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at snellen er så stor og kraftig at den ikke egner seg til kasting av små sluker. Har en slik syncro og den brukes til laksefiske.

Ville brukt den på en kraftig båtstang.

Har noen forskjellige modeller og de er mindre enn 7000.

Ellers så bruker jeg ambassadør kun i dagslys. Dette pga at jeg stopper spole med tommel når sluk tar vannet. Har måttet kaste mye fin sene desverre.

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Tror du skal være glad du byttet inn den 7000 snella, antagelig noe av det værste som er levert som det står Ambassadeur på (tror bildet er feil).

 

Når man først behersker multiplikatorsneller er de fantastiske å kaste med og etter min mening det eneste som duger til markfiske i elv og havfiske på dypere vann. (Vet ikke hva du skal bruke snella till dog).

 

Ang multifilament er det det jeg bruker på alle snellene mine (bortsett fra dorgesnellene og ekstraspoler på de minste haspel snellene til lett fjellfiske). Til opp/ned fiske er det kun multifilament som gjelder. Bruker alltid monofortom til multifilament.

 

Fikk forøvrig nylig levert 3 haspelsneller som skal brukes til speedjigging etter storsei og kveitefiske som jeg gleder meg voldsomt til å teste :thumbsup:

 

De gummiringene på spolen på sorøn er for at multien ikke skal skli på spolen, så der trenger du ikke mono eller tape innerst. den har forøvrig fått gode tester, så mulig abu endelig har klart å lage en brukendes haspelsnelle igjen :rolleyes:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Forløperen til haspelsnella var fiskebolleboksen. Beste utstyret var basert på Bjellands boks uten vulst i bunnen (som ikke finnes lenger) og med pinne på tvers som håndtak. Med den kastet vi sinnsykt langt med tunge sluk, mye lenger enn med dagens avanserte haspel- eller multiplikatorsneller. Billig og effektivt, men litt upraktisk å kjøre fisken med.

 

Kjøpte min første Mitchell haspelsnelle for konfirmasjonspenger i 1955. Den bruker jeg enda av og til sammen med andre mer moderne haspelsneller. Men nå bruker jeg mest Abu Ambassadeur. Sammelignet med haspelsnellene synes jeg den gir bedre følelse og kontroll når jeg kjører fisken, men risken for vase er alltid til stede.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Forløperen til haspelsnella var fiskebolleboksen. Beste utstyret var basert på Bjellands boks uten vulst i bunnen (som ikke finnes lenger) og med pinne på tvers som håndtak. Med den kastet vi sinnsykt langt med tunge sluk, mye lenger enn med dagens avanserte haspel- eller multiplikatorsneller. Billig og effektivt, men litt upraktisk å kjøre fisken med.

 

 

Det ville jeg gjerne ha sett, verdensrekorden med multiplikator ligger vel på godt over 250 meter idag, skulle gjerne ha sett det med en fiskebolleboks.

 

Selv kaster jeg godt over 60 meter med de fleste stengene jeg har, med noen som brukes til agnfiske fra land kaster jeg godt over 100 meter avhengig av agnet selvfølgelig. Enda er jeg ikke spesiellt god til å kaste.

 

Så kastet du lengre med en fiskebolleboks enn det utstyret du bruker nå, ville jeg vurdert enkelte deler av fiskeutsyret du bruker i dag om jeg var deg :smiley:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Min mening er som mangen andres, denne snellen egner seg bare ifra båt, og slippe rett til buns thumbsup.gif

 

Men viste jeg det da jeg kjøpte en slik? neh! ut på moloen, kaste som normalt, og lurte på hva i huleste som kunne være gale rolleyes.gif Ble ikke fisk til middag, ble heller en time på kaien for og fikse vasen :giggle:

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

jeg har 4 (tror jeg) ambassadører fra før og har nettopp kjøpt en til.

 

vedr alle hobbyer kreves det en del egeninnsats før man skal begynne å klage over at det er vanskelig,

eller at utstyret er dårlig .

 

Ambassadør har vært produsert i 50 år og er suverent gode til prisen - har derfor ikke brydd meg om å koste på meg de dyrere

Shimano sine.

 

Utfra en del av innleggene over blir jeg fristet til å sammenligne med noen som kjøper seg piano og

klager på at instrumentet er dårlig , når det ikke kommer musikk ut av det.

 

Men til slutt er det nok bedre å kjøpe seg haspel for de som ikke er dedikerte nok til å gå over til

ambassadør - ref over - de bør kjøpe seg keyboard og spille melodi med en fing og sette på alt det andre på auto.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...