arnearch Startet 4.Juli.2011 Del på Facebook Startet 4.Juli.2011 Istedet for en fantastisk båttur på søndag gikk dagen med til motortrøbbel og bekymring. Håper derfor noen der ute kan hjelpe meg, så båten kan bli frisk mens været enda er fint. Etter litt harking sist tur, slet jeg med å få start på motoren i går. Ved første nøkkelomvridning gikk starteren bare et halvt sekund. Ved pumping på bensinslangen ble den ikke skikkelig “fast” slik den pleier, men etter mye pumping kom den seg og motoren startet. Første par sekundene etter start gikk den fint på tomgang ved høyt turtall, men så startet en merkelig harkelyd og mototen gikk veldig ujevnt på tomgang. Jeg fjernet motorlokket for å kikke etter noe uvanlig, og la merke til at det sprutet klar væske ut frø den øverset tennpluggen. Væsken later til å være vann, og som man kan se av videoen under tar det noen sekunder før vannet starter å sprute etter man starter motoren. Ca samtidig som kjølevannstrålen starter. Noen forslag til hva som kan være galt og hvordan det kan fikses? Evt noen som kan/kjenner noen som kan fikse dette mot et fornuftig beløp? Legger ved en youtube film av hvordan det ser ut. http://www.youtube.com/watch?v=ZL4mxu7VYpQ Sitér dette innlegget Link to post
Skrotnisse Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Shit, det der så ikke bra ut. Har aldri sett slikt før. Her må det jo være korrodert hull et sted, kjølevannet går jo gjennom toppen også. Det beste jeg kan hjelpe med er brukte deler om det skulle være aktuelt.... Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 Her ser det ut til at det er tæret hull i kjølekappa rundt øverste sylindrer. Ville tatt av toppen og sett,da ser du sannsynligvis problemet med engang. Sitér dette innlegget Link to post
yam2 Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 er vel tæret hull, hadde samme problem med en gammel merc. der kom vannet også inn i brennkammer derfor vanskelig start og dårlig gange. hvis du kjenner noen som sveiser alu? kan det sveises og slipes ned. ble gjort på min mercury. Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 ta av toppen og se på pakningene og flatene over tennpluggene... er nokk et resultat av tæring... på noen yamaha er de anoder i toppen. ikke kjør motoren mer før du har fått deg et nytt topplokk pakningen der ryker etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
spirit185 Svart 4.Juli.2011 Del på Facebook Svart 4.Juli.2011 har forresten en sånn blokk liggende 5 meter unna meg, der er toppen fin, den kan du få billig. har også en nesten komplett delemotor til den der. om du trenger noe annet. men for guds skyld ikke start den motoren! kommer noen av de dråpene ned på veiva å den står blir det lager og veivrust, og det går fort. da kan du kaste motoren. få ALT vann ut av motoren, masse olje inn og du berger den med en ny topp Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.