Jump to content

Problemer med Yamaha 70BE 1985 - Vannsprut fra 1. tennplugg

arnearch

Recommended Posts

Istedet for en fantastisk båttur på søndag gikk dagen med til motortrøbbel og bekymring. Håper derfor noen der ute kan hjelpe meg, så båten kan bli frisk mens været enda er fint.

bilde.jpg

Etter litt harking sist tur, slet jeg med å få start på motoren i går. Ved første nøkkelomvridning gikk starteren bare et halvt sekund. Ved pumping på bensinslangen ble den ikke skikkelig “fast” slik den pleier, men etter mye pumping kom den seg og motoren startet. Første par sekundene etter start gikk den fint på tomgang ved høyt turtall, men så startet en merkelig harkelyd og mototen gikk veldig ujevnt på tomgang.

Jeg fjernet motorlokket for å kikke etter noe uvanlig, og la merke til at det sprutet klar væske ut frø den øverset tennpluggen. Væsken later til å være vann, og som man kan se av videoen under tar det noen sekunder før vannet starter å sprute etter man starter motoren. Ca samtidig som kjølevannstrålen starter.

Noen forslag til hva som kan være galt og hvordan det kan fikses? Evt noen som kan/kjenner noen som kan fikse dette mot et fornuftig beløp?

Legger ved en youtube film av hvordan det ser ut.

http://www.youtube.com/watch?v=ZL4mxu7VYpQ

har forresten en sånn blokk liggende 5 meter unna meg, der er toppen fin, den kan du få billig. har også en nesten komplett delemotor til den der. om du trenger noe annet.

men for guds skyld ikke start den motoren!

kommer noen av de dråpene ned på veiva å den står blir det lager og veivrust, og det går fort. da kan du kaste motoren. få ALT vann ut av motoren, masse olje inn og du berger den med en ny topp

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...