Jump to content

Gratis bruk av VHF-radio for fritidsfartøy


mhemil

Recommended Posts

Det fungerer greit, men det er noen begrensninger i forhold til det folk flest er vant med:

1. Samtalen kan avlyttes av alle som har VHF som er innstilt på "din" arbeidskanal.

2. Samtalen er "Simplex", dvs. at det bare er en som kan snakke om gangen, det er det ikke alle som skjønner første gangen.

3. Samtalen må bestilles manuelt.

 

Jeg bruker det mest for å teste at radioen og rutinene fungerer som de skal, det er en utmerket måte å teste VHF'en på.

Link to post
Share on other sites

Har ikke benyttet meg av det i den senere tid, men for 15-20 år siden før jeg hadde mobiltelefon brukte jeg det mye. Men da var det ikke gratis, prisen var faktisk oppe i 12 kroner minuttet på det dyreste! Det eneste problemet var at hun gamle mor i andre enden av tråden hadde litt problem med at det er semi duplex oppkobling og at en ikke kan snakke i munnen på hverandre. Tok noe tid for å lære henne å si 'over' og å vente med å prate til jeg hadde sagt 'over'. Og husk at alle andre båter kan høre hva du sier dersom de lytter innpå.

 

Lars H.

 

Ups, et par minutter for sent ute!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...