Jump to content

Tap av hastighet med selvslående fokk/forseil


Sydvesten

Recommended Posts

Siden jeg er bedagelig anlagt så vurderer jeg selvslående forseil/fokk på min men neste båt.. specen med normalt forseil på 140% er på vel 40m2 og rundet det samme på på storseil (totalt areal 86m2)... om jeg velger selsvående fokk så er vel den på 100% om jeg skjønner dette rett... vil dette da si er at jeg vil få en redusjon på 40 % på seilarealet eller blir det mindre... Har også muligheten til å flytte forstaget frem på på baug spydet(prydet) som vil gi meg en liten halv meter til på underliket..

 

Kan jeg kompensere for mindre forseil med å øke arealet på storseilet... lengere bom??? om det ikke kommer i konflikt med akterstaget.. Riggen er en standard Selden rigg, og alt vil være på rull... Båten er 40fot og veier rundt 9 tonn med 3,1 i kjølen..

 

Hva vil dette si for normal seiling... er ikke noen regatta seiler så dette er snakk om ferieseilas... om båten har god sølvgråfarget motor på 54 hk som kan brukes om vår herre ikke bidrar med nok vind

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

så vurderer jeg selvslående forseil/fokk på min men neste båt.. vil dette da si er at jeg vil få en redusjon på 40 % på seilarealet eller blir det mindre...

 

Ettersom det største fremoverrettede draget i seilet er i seilets forkant, så vil det å kutte aktre del være marginalt, og effekttapet langt, langt mindre enn 40% . Det kan argumenteres for at Genoa 1 aldri ville sett dagens lys om ikke regatta-regler en gang i tiden ikke straffet det ekstra seilarealet.

 

Ved kryss vil et kortere underlik på fokken gjøre at du kan dra skjøtepunktet mer mot midten av båten siden det ikke henger på utsiden av vantet. Du kan forvente å kunne gå høyere opp mot vinden.

 

Stor Genoa tar laaaang tid å slå med, selv med øvet mannskap. Som turseiler skal du vel også gjennom trange sund, og da blir selvslående fokk noe du setter pris på.

 

Kan jeg kompensere for mindre forseil med å øke arealet på storseilet... lengere bom???

 

Ja, det er da også løsningen på de fleste brøkdelsriggede båter. Lettere å seile med lite mannskap er det og. Og utsikten fremover er ikke sperret når du har seilarealet på storseilet.

.

Link to post

Stor Genoa tar laaaang tid å slå med, selv med øvet mannskap.

Litt uenig.

Jeg seiler singlehanded med 150% genoa.

Det dreier seg om timing.

 

 

Ja, det er da også løsningen på de fleste brøkdelsriggede båter.

Jo, men de har masta lenger framme på båten.

Eksempel. Comfort 32 og Comfortina 32 er for alle praktiske formål samme båten.

Men Comfortinaen har masta en meter lenger framme.

Link to post

Kan jeg kompensere for mindre forseil med å øke arealet på storseilet... lengere bom??? om det ikke kommer i konflikt med akterstaget.. Riggen er en standard Selden rigg, og alt vil være på rull... Båten er 40fot og veier rundt 9 tonn med 3,1 i kjølen..

Jeg ville snakket med seilmakeren ift å bygge ut kappen på storseilet maksimalt (stående spiler). Men hvor mye det lar seg gjøre på et rullestorseil, er jeg usikker på ift plassen inne i masta. Med en større kappe vil du få bedre egenskaper i lett og mellomvind. Du må kanskje reve noe tidligere enn vanlig, men det er jo bare å dra inn litt av storseilet. Å begynne å forlenge bommen vil sannsynligvis endre seilets kraftsentrum, og endre balansen på båten, noe som kan være ugunstig.

 

Ellers er selvslåer genialt ved shorthanded-seiling i trange farvann. Man kan jo komplettere med en code 0 på rull om man ikke vil bytte til genua 1. På min selvslåer har jeg rullespiler som ligger horisontalt. Det gjør at det er lett å ta ned seilet hvis man skal skifte til et større. Har du vertikale spiler i selvslåeren er det litt mer styr.

Link to post

Selvslående fokk er rett og slett helt genialt.

På min båt taper jeg veldig lite hastighet som følge av det, og det lille jeg taper på slør og lens vinner jeg igjen på kryssen ved at jeg kan gå høyere med samme hastighet.

 

Siden jeg har en båt med ganske mye seil i utgangspunktet er det også helt ok å ha redusert arealet litt.. Det er ikke mye vind som skal til før det kan bli utrivelig med en stor genoa..

 

Jeg har vertikale spiler, men de er såpass korte at jeg kan skifte seil uten å ta ut spilene.

Redigert av Anonym (see edit history)
Link to post

Men hvor mye det lar seg gjøre på et rullestorseil, er jeg usikker på ift plassen inne i masta.

 

På en 43 foter jeg kjenner til :rolleyes: utgjør forskjellen på rullestorseil med og uten spiler 9 kvadratmeter !!

Selvslående fokk med vertikale spiler ( Vertech fra Lundh ) gir også så og si samme seilareal som en genua-2 uten spiler.

Link to post

På nybåten Bav Vision 44 kunne jeg tenkt meg selvslåer. Her er masten flyttet frem og storseilet har blitt mer motor. Std seilføring er 113 kvm, og den er ikke underrigget.

 

Men stående spiler med rullestor på Bav, spenntak i hytteveggen og dra,eller la vinden gjøre jobben. Inn blir det ikke lettere. Kan tenkes at seilskift kommer fortere en planlagt.

 

Seilene veier mer en voksen mann, "high-tech" seil heter de. Men de er meldt på Grete Rohde kurs :lol: .

 

Uansett tror jeg med selvslåer at en vil krysse mer, enklere seilhåndtering. Spes indreBohuslen i ferietider, bedre kontroll, raskere respons. Farten er allerede tapte ved å slepe en RIB.

Vi sees!

Link to post

Siden jeg er bedagelig anlagt så vurderer jeg selvslående forseil/fokk på min men neste båt..

 

Jeg har selvslåer på min båt og vil aldri vurdere noe annet ved et eventuellt bytte.

 

Fordelen er at det er så enkelt å ta ett slag at man ikke kvier seg for å krysse opp et trangt sund.

Innenskjærs seiling blir mye morsommere. Man kan konsentrere seg om kart og kursvalg og intet annet.

 

Ulempen er dårligere fart i lite vind (min båt les: <5 m/s) men det kan ofte kompenseres ved en gennaker.

 

Min båt er konstruert for selvslåer, dvs. forholdsvis stort storseil. Er usikker på hvor heldig det er (fartsmessig) med selvslåer på en båt som ikke er konstruert for det i utgangspunktet.

Link to post

Jeg er en smule uenig i noe av det som blir bragt til torvs her.

At en båt seiler fortere og høyere med ikke-overlappende forseil tror jeg ikke noe på. Et overlappende forseil gir høyere vindhastighet over baksiden av storseilet. Det gjør at storseilet trekker bedre og båten går fortere. Og når båten går fortere går den også høyere.

 

Skal jeg krysse opp et trangt sund og er alene i båten bruker jeg bare storseilet. Det er "hovedmotoren" håkkesom.

Link to post

Hadde jo lik båt som deg sydvesten B 39. Denne ble solgt for 2 år siden og har da seilt en del Hanse 40 med selvslående og har nå kjøpt en Maxi Fenix med selvsående og genova. er ikke i tvil. Min neste skikkelige båt skal ha selvslåer med godt storseil og genakker på rull og eller et lite spinnakerseil, dette har jeg nå er og strålende fornøyd. Fordelene med en selvsående er klare i forhold til høyde kryss og enkelheten med dette seilet. Har rigget spinnakeren slik at vi enkelt og greit bruker denne mye, den er nok ikke så dyp for vi klaer god høyde med den også, dette liker vi godt også kona syntes dette er morsomt og artig med spinnaker. Hun syntes også at det er vesentlig enklere om jeg skal ta meg en lite lur under seilasen da hun mestrer et slikt forseil bedre. Vi bruker mogså genovaen en del men merker at dette blir mindre og mindre brukt. Ønskedrøm må være og ha begge disse seilene enkelt på 2 forstag. Hva slags båt tenker du på nå.

 

Begge ungene også syntes at spinnakerseiling er knall morsomt, vi koser oss i liten båt med nye og gode seil, men nå er det hytte på fjellet som har fått kapitalen vår så jeg må vente litt på ny storbåt.

Link to post

Fordelen er at det er så enkelt å ta ett slag at man ikke kvier seg for å krysse opp et trangt sund.

Innenskjærs seiling blir mye morsommere. Man kan konsentrere seg om kart og kursvalg og intet annet.

 

Nå lever du farlig med tanke på en tråd i fjor om seiling i trange farvann! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

...At en båt seiler fortere og høyere med ikke-overlappende forseil tror jeg ikke noe på. Et overlappende forseil gir høyere vindhastighet over baksiden av storseilet. Det gjør at storseilet trekker bedre og båten går fortere. Og når båten går fortere går den også høyere.

 

Dette er jeg helt enig i.

Link to post

Jeg ville hatt et utbygd baugspryd på den båten med en stor genua ytterst og en selvslående 90%er innerst på et kutterstag.

Da kan du hverdagsseile med det lille forseilet og så rulle ut den store på lengre strekk når du uansett ikke skal slå/jibbe på en stund (den må da rulles inn i slag/jibber).

Alternativt et veldig godt storseil med god kappe og kun seilvslåeren, skal tippe at båten vil gå litt dårligere på slør under 5ms men det er vel det hele

 

og du er vel på tur

Link to post

Takker for gode innspill.. Siden det er ny båt jeg vurderer så blir det nok å sjekke med produsenten om det er grei skuring å montere selvslåer på båten. Regner med jeg legger litt ekstra i gode seil, dog ikke noe racing seil... Standard seilleverandør til båten er etter som jeg skjønner UK Halsey sail... De kan sikkert lage noe bra vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Blir nok ikke før sommeren 2012.. Slik som planen er per i dag..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

UK Halsey/ Syversen har sydd meget gode seil til Hulda. Vi hadde en meget god dialog med "Dallas" (verkstellande direktør- eller noe i den duren). Nå har de sluttet i Smøgen og flyttet virksomheten til Gøteborg.

 

Seilene våre er ikke "racing-seil", men beregnet på lang levetid og hardt vær. Ingen svikt noe sted så langt.

 

På den forrige båten hadde vi genoa 1 og så hadde vi selvslående kryssfokk som begge ble tredd på samme PP-profilen. Til vanlig seiling ble kryssfokken benyttet. Det var ikke rare forskjell i fartspotensialet. Båten var en Conqbin 38, svensk skjergårdskrysser. Seilene her var sydd av Diamant Sail, dansk foretak som produserte kvalitetsseil, gikk konk for mange år siden.

 

Hulda er også utstyrt med genoa og selvslående kryssfokk (stormfokk), sistnevnte sitter på separat kutterstag. Meget bra kombinasjon.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Skal jeg krysse opp et trangt sund og er alene i båten bruker jeg bare storseilet. Det er "hovedmotoren" håkkesom.

 

Båter er forskjellig rigget, påen Maxi 77 f.eks kan man neppe kalle storseilet hovedmotor. Båter som er rigget for selvsøående fokk har gjerne etmeget stort storseil, og mastem noe lenger frem. selvslående fokk er rint på bidevind, men du bør da muligens vurdere an gennaker e.l for vinder aktenfor tvers...

Link to post

Jeg er en smule uenig i noe av det som blir bragt til torvs her.

At en båt seiler fortere og høyere med ikke-overlappende forseil tror jeg ikke noe på.

 

Poenget er ikke om seilet er overlappende, men at forseilet kan skjøtes lenger inn mot midten av båten. Jeg kan ikke se at det er kontroversielt. Ettersom det er suget fremme på le side av forseilet som representerer den viktigste kraften kan forseil bli avkortet uten vesentlig kraftendring. Som vanlig har jeg ikke sugd dette av eget bryst, men bygger på forskeren Marchaj og hans vindtunelltester.

 

 

På den forrige båten hadde vi genoa 1 og så hadde vi selvslående kryssfokk som begge ble tredd på samme PP-profilen. Til vanlig seiling ble kryssfokken benyttet. Det var ikke rare forskjell i fartspotensialet.

Denne erfaringen er altså i samsvar med resultatene til Marchaj.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...