Jump to content

Grunnstøtt - og hva så ??


Hallaron

Recommended Posts

Jeg vurder en seilbåt (hero 101) som har vært skikkelig på grunn. Båten har

fått delamineringer forran og bak kjølen og også noe deformert kjøl (bly).

Båten er til salgs men skal repareres hos et firma først (bærum eller

asker -plastservice), dette er en forsikringssak.

Noen som har erfaringer med båter som er reparert etter en slik skade? En

ting er skader i skrog og på kjøl, disse blir jo reparert. Jeg tenker også

på andre ting som kan ha tatt skade i bråstoppen. Hva med motoren f.eks,

dette er jo en klump med metall som nødvendigvis må ha rykket litt i festene

sine. Kjøl og rigg er jo også deler som "henger på" båten og kan ha fått en

smekk.

 

 

1/2-Geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært relativt skeptisk til denne båten. Jeg er tviler ikke på at det er mulig å reparere de synlige skadene. Men hva med innfestingen til røstjern for riggen?. Ror etc. Uansett, denne båten ville jeg gått nøye etter i sømmene før jeg vurderte å kjøpe den. Bærum Plastservice( hvis det er de som skal utføre rep.) har vel så vidt jeg vet et godt rykte, jeg ville kanskje tatt en prat med folka der for å få hjelp til en vurdering.

Link to post
Share on other sites

Den båten er laget for å flytte fjell. Med de skadene du snakker om, må den ha hatt høy fart, og skikkelig bråstopp. Da er det nok mye mer enn bare kjølinnfestingen som har fått seg en trøkk. Jeg ville sjekket grundig før jeg kjøpte denne. Opplagring av motoren er viktig, spesielt hvis den har fast aksling.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg ville vært skeptisk. Har selv erfaring med stor skade i forb. med grunnstøting, og mitt inntrykk er at hvis ikke eier og verksmester deltar aktivt og med kritisk ørneblikk under taksering og gjennomgang av skadene, så blir mye overlatt til tilfeldighetene.

 

I mitt tilfelle fikk jeg intrykk av at forsikringsselskapet helst så at jeg holdt meg unna den dagen skaden skulle takseres, men verksmester (som var på min side, og gjerne ville gjøre en fullgod jobb)  tipset meg om at takstmann var på vei, så jeg rakk å møte opp før takstmannen hadde forlatt verftet.

 

Før jeg kom hadde de hatt en diskusjon der takstmannen ønsket et billigere løsning på en del utbedringer enn det verksmesteren ønsket. Jeg kunne også vise dem flere ting som de hadde oversett, og verksmesteren var skeptisk til at takstmannen skulle ha fast pris på alt som skulle gjøres.

 

Det endte opp med at takstmannen "ga opp", og ga oss nokså "vide fullmakter" til å gjøre det som måtte til. Båten ble bra, men hadde vi ikke stått på som vi gjorde tror jeg ikke jeg hadde blitt fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Vedr motor så har den ikke fast aksling, men seildrev. Jeg er usikker på hvor store skadene er, har ikke sett båten. Selgeren ahr imidlertid informert om disse tingene, og jeg må inrømme at lysten til å handle kjølnet betydelig.  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lasse er inne på noe viktig, personlig oppfølging av taksten og reparasjonen er en stor fordel. Det slurves i begge ledd.

 

Båten blir sikkert like god etter reparasjonen, hvis du passer på å få reparert alt.

 

Motorfester går ofte i stykker, og du bør sjekke for delamineringer ved akterstagets innfesting og ved røstjernene, selv om det er uvanlig at det skjer noe her.

 

Samt all innredning, bunnstokker, skott.

 

Etter min mening bør båten være billigere enn en ikke-grunnstøtt båt.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Hei Viggo Vea.

 

Jeg regner med at du ikke er en av eierene til båten og derfor står som upartisk i ditt syn  :wink:.

 

Jeg er egentlig ikke så redd for at den åpenbare skaden i kjøl og glassfiber rundt kjølen ikke skal bli  bra reparert, det er heller alle andre småskader og belastninger som jeg er redd for at ikke blir oppdaget og reparert. Som  f.eks. vantfester, motorfester, rorinfestinger, fester til vann og dieseltanker+++++ En båt innholder jo så utrolig mange små og store deler som skal passe sammen og fungere sammen. dersom motoren står litt på skrå f.eks. vil dette påvirke fremdrift, levetid på drev o.s.v. Alt dette er sikkert ting som kan repareres, men alt koster penger, og skal man drive å reparere på enmasse feil hele tiden blir det litt tid/penger til båtkos.

 

Det er slike ting jeg tenker på....

 

1/2-Geir  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Hvis skroget ikke er helt stivt på grunn av delamineringer vil du komme til å slite med å holde riggen stående. En "fleksibel" innfesting av vant og stag gjør at de får en mye større belastning. Om skroget blir stivt nok etter en delaminering og etterfølgende reparasjon, er ikke så helt sikkert. Skal du bare seile rundt i Oslofjorden, er det ikke noe problem, men hvis du skal på langtur ville jeg valgt en annen båt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

I Oslofjorden? Nei jeg bor på Søøørlandet så det blir nok heller blindleia og den nye sørlandsleia:-)

 

Fra spøk til alvor ; jeg har ikke tenkt å legge på vei etter Petrell eller Sorgenfri, men turer til Danmark og Sverige er jo høyaktuelt...  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Poenget med langtur eller ikke er at 3-5 uker med 3 meters bølger sliter en god del på riggen. Da blir det ikke noe bedre hvis skroget er mykt. Det er som regel bølgene som tilslutt tar knekken på en rigg. Ren vindbelastning er sjeldnere.

 

Det er jo selvfølgelig vanskelig å gi noen absolutte råd uten å ha sett båten, men ut fra svarene i denne tråden er det iallefall mer enn kjølen som må sjekkes (det har du jo skrevet selv også)

 

Det interessante er HVORDAN grunnstøtingen skjedde. Var det bråstopp mot et undervannsskjær, eller har den ligget og hogget fliser i fjæra? Hvis den har drevet på land, og det ikke har vært noen bølger å snakke om, ville jeg ikke vært så skeptisk (men da hadde den vel ikke fått så store skader heller) Hmm. Hva er prisforlangende? Årsmodell/tilstand forøvrig?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den Hero`en er etter min mening alt for dyr, skadene og usikkerheten rundt denne tatt i betraktning. ( husk at prisen er lav den dagen du skal selge også, om du ikke velger å holde tett om dette..

 

Hero `er til OK bruktpriser flommer ikke over i markedet, men de finnes.

 

Er du ikke glad i usikkerhet, styr unna. Vil du ta en sjans, hiv deg på. Eller kjøp aksjer i T5PC ; ehh nei det var vel Thinks 24/8

 

Eller no sånt.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Er enig med vedr. dette med pris. du ser ju og en som er billigere men som ikke er helt klar med inredning.

På den kan du ju stipulere hva du kommer att ha i utgifter, med en som er grunnstøtt så pass grovt trur jeg att det alltid kommer ett eller annet spøkelse utav skapet(=penger ut av din lomme)

Link to post
Share on other sites

Joda, det finnes jo også andre aktuelle som.feks. en maxi 95. Så det finnes nok av alternativer. Nå var jeg litt interessert i denne, men etter den massive motbøren som denne båten har fått så tror jeg at jeg kikker meg om etter en annen, evnt om den skulle gå fryyyktelig langt ned i pris..

 

1/2-Geir  

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Det som avgjør dette, er vel egentlig prisen... Du må vel kunne få prutet en del ved å være veldig interessert, men også veldig usikker - nevne alle mulige skjulte feil og mangler... Eller du kan ha litt is i magen og vente til vedkommende ikke får solgt til andre, og så ringe igjen etter noen uker/måneder...

 

Dette er råd jeg burde klare å følge selv - men har nok lett for å handle litt for raskt selv! Håper det går bra på den ene eller andre måten - og om du ikke slår til så følg med på båten, den går gjerne mye billigere enn dette en gang over jul...

Link to post
Share on other sites

Forutsatt at bunnskaden repareres på en fagmessig måte, tror jeg ikke det kan være så mye annet som har tatt skade, men dette blir helt subjektivt fra min side.

Hero 101 er veldig solid bygd, Withriggen er godt dimensjonert, denne har en god del utstyr,motoren koster sikkert 80.000  + + montert ???

Syns egentlig ikke prisen er så ruskende gal med tanke på den nye motoren , at den er verftsbygget og godt utstyrt.

 

Du vet jo ikke om det var bråstopp i 6 knop, eller om den skjenet av. Og hvis vi tenker på den julingen en seilbåt får ved seiling i krapp sjø og ikke minst tung havsjø, så er det mange slag og "bråstopper " der også.  Det må vel kunne gå an å sjekke de punktene du nevner, eks, motorfestene, innfesting av tanker, innfestning av akterstagfestene osv.  

 

Selv betalte jeg 2.500. for en besiktigelsesmann når jeg kjøpte min båt, og det var vel anvendte penger.

 

Ville fått den besiktet, prutet litt og slått til    :yesnod:

 

Arild

Link to post
Share on other sites

Hadde ikveld i havna en liten diskusjon ang båter som har vært skadet og fixa opp .Var vel egentlig en diskusjon ang en spes båt det blei sikta til men uannsett. Når en båt har vært skadet mye ,kansje vært under og div .Da må mye byttes ut skal denne bli bra igjen . Det er jo en ting at mye må fixes på og byttes ,er dette arbeidet godt utført av et verksted osv .Ser ikke jeg noe fare for og kjøpe en slik båt men . Når det skal selges igjen og det skal den sikkert en dag , da skal det stå i alle pappirer om skader osv  og da er det ikke sikkert det blir noen lett oppgave å bli kvitt den igjen. Det er vel det som kan bli det største problemet  når den tid kommer .

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Jada Festina_Lente, klart jeg er heldig! Jeg er heldig - jeg har jo båt! og dessuten jakter jeg på ny og større båt, og det er faktisk ganske gøy!  :lol:

 

M.H.P. Hero så trenger slett ikke den neste båten min å være en Hero, det var bare det at jeg likte båten og utstyrsnivået, og at det var ny motor.

Men Idéelt sett vil jeg ha en båt med separat akterkabin, med to små barn ser jeg det som en fordel at de kan legges i to separate kabiner. Jeg har kikket litt på Maxi 95, Comfort 32 og lignende båter. Jeg vil gjerne ha en båt som er av et litt anerkjent merke ; bedre annenhåndsverdi. Og jeg tror at størrelsen bør ligge mellom 30 og 36 fot. Inspill på andre typer mottas med takk.    

Jeg har ikke noe hast, jeg bare følger med på hva som er tilgjengelig på markedet.

 

MVH

1/2-Geir           :sailing:

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har selv en båt som var grunnstøtt kraftig for ti år siden. Ble reparert på godkjent verft, og fremstår idag som en mye mer solid båt , enn da den var ny. Bor fast i båten,og bruker den mye, så lekasjer eller skavanker hadde nok hvert oppdaget for lenge siden.

Så lenge det blir utført fagmessig arbeid, ser jeg ingen problemer med å handle.

Har tidligere hatt en Hero 101, en utrolig kraftig og god båt. Anbefales ved ok pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok ikke at det er noe store faremomenter ved å kjøpe en slik båt hvis den er fagmessig utført. Det er uansett en gammel båt, så det hører alltid mange usikkerhetsmomenter knyttet til kjøp av bruktbåt, så en grunnstøtting trenger ikke nødvendigvis å være så negativt. Jeg tror nok at en godt reparert grunnstøtt båt i mange tilfeller kan fremstå som minst like bra som en identisk båt av samme årgang (hvor det kun har blitt gjort vanlig vedlikehold)

 

Problematikken ligger nok i dette med at det sannsynligvis er et forsikringsselskap som skal betale skaden, og som allerede nevnt, så er tenker de først og fremst på å få utført jobben på en enklest mulig måte. Jeg ville isåfall hatt et oppsyn med prosessen, og fått en uavhengig fagmann til å vurdere skaden og ikke minst om reparasjonen er utført på en skikkelig måte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...