Sjømann44 Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Hei, jeg har vært å sett på ny Merry Fisher 645 og Askeladden P66Weekend. Det står mye om Askeladden her inne på forumet men mindre/lite om MF 645. Kan noen dele følgende erfaringer: Hva med: 1) Sjøegenskaper - stabillitet og spesiellt hvordan er det med slag i motsjø ?? 2) Opplevd kvalitet etter en tids bruk ? 3) Motorstørrelse - hvordan funker 115 hk ? 4) Sikt for passasjerer - setene på babord side synes noe lave ? 5) Er det forskjell i sjøegenskapene på 645 og den gamle 625 ? 6) Greier denne båten seg uten trimflaps ? - ser det anbefales på det sterkeste på P66 7) Annet ??? Håper på mange gode svar Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 https://baatplassen.no/i/topic/76222-hvilken-type-og-hvor-stor-varmer-i-merry-fisher-645/page__p__1072700__hl__645__fromsearch__1#entry1072700 Står litt der. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ja -der står en del ja. Fortsatt noe forvirret. Snakket med en som hadde den gamle 625 og ble frarådet båttypen pga. for mye slag i motsjø ved relativ lav bølgehøyde. Forhandler avdramatiserer dette en del, men bør vel forsøke å få prøvekjørt en Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Hei En kolega har en slik en, han sier den virker billig. Mye "plast" lyd når han kjører. Bare noe jeg har hørt Lars Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 7.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2011 Fant denne på klikk.no http://www.klikk.no/motor/baat/article641427.ece Referat: "645 har fått et skrog med bedre kjøreegenskaper takket være skarpere V-bunn i forskipet" Slår den da mindre enn 625 som jeg ble advart mot ? Sitér dette innlegget Link to post
bejo Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Hei. Jeg har en merry fisher med 115hk suzuki, er veldig godt fornøyd med den. Er uten tvil en av dei romsligste båtene i denne størrelsen med veldig god fordeling av ute/inneplass og greie sjøegenskaper. Jeg ville ha en rimelig helårsbåt som trenger lite vedlikehold og med kurrant fart/forbruk, og etter mange båtbesøk falt valget på merry fisher. Med en bredde på 250cm er den meget stabil, men dette går selfølgelig litt på bekostning av sjøegenskapene. Du vil finne bedre sjøegenskaper på andre båter, men da vil det ikke bli det volumet inne og ute på båten, slik vil det alltid bli. Jeg har tidligere hatt en Bella 652 (22fot)med innenbords motor, den trodde jeg skulle være ok i sjøen, men den svarte ikke til forventningene, og vi liker bedre denne i sjøen. Det er jo også mye mer uteplass og inneplass i MF645. MF625 har jeg ikke kjørt, men det er da en god del endringer og størrelseforskjell på disse, så kan vel ikke direkte sammenlignes. vi har den med blått skrog og masse utstyr (kjøleskap, kok, solmadrass, puter ute,toalett, bedre førerstol osv. Vi er en familie på 3 og da har vi mer en nok plass. Meget stor høyde inni båten, kan stå ute og fiske under tak, utelys, bredt dollbord på styrebord side, høye rekkverk rund båten er fint med små barn og mange andre ting som vi verdsetter med denne båten. Finishen på våres er ihvertfall meget bra, har ikke funnet noen skavanker på den. Av ting som jeg ikke er helt fornøyd med er at bordplaten inne ikke tåler mye vann, vi glemte å lukke takluken etter en dagstur, selfølgelig kom det regn og bordplaten er laminert treplate, så den sprakk opp i limingen rundt ytterkanten, kommer ikke til å bytte den med orginal, heller få laget en litt mer solid heltreplate som kan tåle litt vannsøl, ikke noen stor sak men dette kunne fabrikken ha tenkt på siden det er en stor takluke i båten. Motorstørrelse på 115 passer bra, men ville ikke tenkt på mindre. Vi kjører mest rundt 18-22 knop, da er det gunstigs fart/forbruk og komfort. Målt den til 30 med GPS. Er glad vi valgte suzuki 4 takt, da jeg liker og dorge etter fisk, denne motoren er knapt hørbar. Sikten er som sagt noe lav på passasjersiden, men er til å leve med, fruen sitter bakerst og guttungen sitter som regel på bordet og speider etter store bølger som jeg raskt blir beordret om å kjøre mot. Min har ikke trimflaps, men sålangt har vi greid oss uten, men merker at hvis mer enn en voksen person sitter på babaord side ville det vore ok med flaps. Det som jeg savner mest på båten er utestyring, noe jeg sannsynlig kommer til og investere i, og en kalesje ville også vore fint da kveldene bak på båten vil bli mye lunere på tur. Så du bør absolutt ta en titt og prøvekjøring, mye båt for pengene. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 17.August.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2011 Takk for svar.Veldig greit å få slike innspill i den jungel av båter som er på markedet. Vil forsøke å få meg en prøvekjøring av disse båtene. Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 17.August.2011 Del på Facebook Svart 17.August.2011 (redigert) Flott at du deler erfaringer bejo. Hvordan er dine erfaringer med småmanuvrering med båten? Jeg har prøvd avtares 750 og der hadde det helt klart vært kjekt med en baugpropell når sidevinden tok tak i overbygget... Hei. Jeg har en merry fisher med 115hk suzuki, er veldig godt fornøyd med den. Er uten tvil en av dei romsligste båtene i denne størrelsen med veldig god fordeling av ute/inneplass og greie sjøegenskaper. Jeg ville ha en rimelig helårsbåt som trenger lite vedlikehold og med kurrant fart/forbruk, og etter mange båtbesøk falt valget på merry fisher. Med en bredde på 250cm er den meget stabil, men dette går selfølgelig litt på bekostning av sjøegenskapene. Du vil finne bedre sjøegenskaper på andre båter, men da vil det ikke bli det volumet inne og ute på båten, slik vil det alltid bli. Jeg har tidligere hatt en Bella 652 (22fot)med innenbords motor, den trodde jeg skulle være ok i sjøen, men den svarte ikke til forventningene, og vi liker bedre denne i sjøen. Det er jo også mye mer uteplass og inneplass i MF645. MF625 har jeg ikke kjørt, men det er da en god del endringer og størrelseforskjell på disse, så kan vel ikke direkte sammenlignes. vi har den med blått skrog og masse utstyr (kjøleskap, kok, solmadrass, puter ute,toalett, bedre førerstol osv. Vi er en familie på 3 og da har vi mer en nok plass. Meget stor høyde inni båten, kan stå ute og fiske under tak, utelys, bredt dollbord på styrebord side, høye rekkverk rund båten er fint med små barn og mange andre ting som vi verdsetter med denne båten. Finishen på våres er ihvertfall meget bra, har ikke funnet noen skavanker på den. Av ting som jeg ikke er helt fornøyd med er at bordplaten inne ikke tåler mye vann, vi glemte å lukke takluken etter en dagstur, selfølgelig kom det regn og bordplaten er laminert treplate, så den sprakk opp i limingen rundt ytterkanten, kommer ikke til å bytte den med orginal, heller få laget en litt mer solid heltreplate som kan tåle litt vannsøl, ikke noen stor sak men dette kunne fabrikken ha tenkt på siden det er en stor takluke i båten. Motorstørrelse på 115 passer bra, men ville ikke tenkt på mindre. Vi kjører mest rundt 18-22 knop, da er det gunstigs fart/forbruk og komfort. Målt den til 30 med GPS. Er glad vi valgte suzuki 4 takt, da jeg liker og dorge etter fisk, denne motoren er knapt hørbar. Sikten er som sagt noe lav på passasjersiden, men er til å leve med, fruen sitter bakerst og guttungen sitter som regel på bordet og speider etter store bølger som jeg raskt blir beordret om å kjøre mot. Min har ikke trimflaps, men sålangt har vi greid oss uten, men merker at hvis mer enn en voksen person sitter på babaord side ville det vore ok med flaps. Det som jeg savner mest på båten er utestyring, noe jeg sannsynlig kommer til og investere i, og en kalesje ville også vore fint da kveldene bak på båten vil bli mye lunere på tur. Så du bør absolutt ta en titt og prøvekjøring, mye båt for pengene. Redigert 17.August.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 4.September.2011 Del på Facebook Svart 4.September.2011 (redigert) Hadde gleden av å se 2012 modellen av MF på båter i sjøen i dag og må si at jeg likte godt den oppdaterte utesalongen med U benk og firkantet bord i stedet for det "benkeplate" systemet som er på 2011 modellen. Mye mer praktisk, bedre sitteplasser samtidig som delene enkelt kan tas vekk hvis en skal på fisketur. Må si at MF 645 med denne oppdateringen frister veldig. Har lagt ved noen bilder av salongen. Så også på Askeladden 660 weekend og synes MF 645 var mer båt og det for mindre penger (men da uten toalett rom). Redigert 4.September.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Hei - dette var flotte bilder. Var det noen innvendige forandringer også og har du evt noen bilder fra inne i båten ? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 (redigert) Hei Tok ikke bilder av interiøret fordi jeg ikke kunne se noen endringer der. Jeg skulle gjerne sett at sittebenkene hadde vært hevet 10 cm på 2012 utgaven men det er de desverre ikke. Slik de er nå så er det mest himmel å se ut for små koner og barn, et definitivt minus. Der er faktisk Antares 7.80 og spesiellt MF 855 mye bedre. Blir spennende å se sittehøyden på MF 7.55 når den kommer. K Redigert 6.September.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Har selv sett MF 645 , og må si denne er absolutt den romsligste båtene i denne størrelsen. Vakumstøpt skrog gjør også at støyen er mindre en på MF 625, samt båten planer også lettere med dette nye skroget. En MEGET romslig båt til og være 21 fot . Men hvorfor kommer ikke disse båtene med utestyring ....... det er jo et MUST i disse flotte combibåtene spør du meg . ( vet at noen av levrandørene setter på uterstyrin til en pris av 20-30 tusen) Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 (redigert) Må si meg hjertens enig Ficher. Her er båtbransjen på steinaldernivå i forhold til bilbransjen. Tenk hvis en hadde muligheter til fabrikkmontert utestyring, varmer med defroster og aktervinsh på en båt som dette. Hadde ikke kostet fabrikken mange kronene å bygge inn dette fra start i stedet må vi kjøpe jalla ettermonterte løsninger der det må bores, krypes og dras. Løsninger som på grunn av det blir dyre og ikke så bra som hvis det hadde vært designet inn fra start. I det mindste burde det vært pre rigget fra fabrikk for denne type utstyr.Her må jeg si at Parker/askeladden er et lite hakk smartere enn de andre polske søster båtene. Hvis de fransk/polske får til dette så tror jeg de vil kunne "eie" markedet... Redigert 6.September.2011 av kallagtunet (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Tenk hvis en hadde muligheter til fabrikkmontert utestyring, varmer med defroster og aktervinsh på en båt som dette. Hadde ikke kostet fabrikken mange kronene å bygge inn dette fra start Hvis de fransk/polske får til dette så tror jeg de vil kunne "eie" markedet... Så sant Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 6.September.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2011 Ja det var spesiellt høyden på sittebenkene jeg tenkte på. Merkelig at disse er så lave Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 6.September.2011 Del på Facebook Svart 6.September.2011 Ja det var spesiellt høyden på sittebenkene jeg tenkte på. Merkelig at disse er så lave Ja det er dumt at denne missen ikke er rettet opp skulle tro den var like opplagt for små franskmenn også.... Det går helt sikkert an å lage en oppforing men det er begrenset hvor mye mikk en vil lage. Sitér dette innlegget Link to post
masajo Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Er ikke dette samme skrog som Antares 680 ? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 28.Desember.2011 Del på Facebook Svart 28.Desember.2011 Ja det er samme skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Må si denne ble fin med den nye ......" Facelift " ( svart farge på noe av overbygget mm. ) ( 2012 Modellene er kommet på lager hos oss. Merry fisher 645 har fått en "facelift" med hvit farge på skrog, bedre førerstol, nye gardiner, nytt valg av utesalong og mere) Andre som har erfaringer med MF 645 ? * trenger man kalesje etter som den lange solskyggen/ takutstikk er der ? * erfaring med 2011 mod Evenrude e tec ? * andre erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Automarine Fosnavåg som er forhandler av MF båtene har en meget fin løsning på utestyring samt kontrollboks som de har montert på mange båter de har levert. http://www.automarinefosnavag.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 19.Januar.2012 Del på Facebook Svart 19.Januar.2012 Automarine Fosnavåg som er forhandler av MF båtene har en meget fin løsning på utestyring samt kontrollboks som de har montert på mange båter de har levert. http://www.automarinefosnavag.com/ Finner ikke bilde av utestyringen på MF 645 ...... noen som kan legge ut et . Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 25.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann44 Svart 23.Mars.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2012 (redigert) KALESJE Hva har dere som har denne båten gjort mht kalesje ? Den originale løsningen som jeg har sett på noen av disse båtene er kjempestygg. Antares 680 har en mye flottere løsning som festes oppundet utstikket på taket og fungerer bra iht. leverandøren. Skal visstnok være norskprodusert Redigert 23.Mars.2012 av Sjømann44 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 24.April.2012 Del på Facebook Svart 24.April.2012 Se her ja . Flott og kunne bruke uterstyring på disse båtenen. Andre erfaringer her inne med MF 645 samt uterstyring på disse båtenen ? Hvem har montert denne uterstyringen på MF 645 ? Sitér dette innlegget Link to post
kallagtunet Svart 12.Juni.2012 Del på Facebook Svart 12.Juni.2012 Noen som har erfaring med MF 645 og den nye Honda bf 115 hesteren? Jeg ser den med sine 218 kilo er en god del tyngre enn feks Evinrude E-Tec med 170kg og suzuki med 180 kilo. Blir den for tung i hekken? Hilken fart og forbruk får en med Hondaen? Hvilken belastning av folk og fe tåler den, og på hvilket turtall faller en ut av plan? Opplevd støy? Ibrasjoner? Mototrn er interresant på båten synes jeg med markedets største slagvolum og med samme grunnkonstruksjon som 135 og 150 hesters utgavene fra Honda. All deling erfaringer av interesse... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.