Jump to content

Merry Fisher 645 - Erfaringer søkes

Sjømann44

Recommended Posts

Erfaring.....? Tjaaaaa...... Har kjørt i ca 7 tima. Forbruk: ingen erfaring enda. Toppfart meg aleine ca 30 kn. Har vert borti 31. Med 2 voksne og 2 små barn, ca 29 kn. Merker liten forskjell aleine eller med familien. 4000 rpm ligger jeg på ca 19-20 kn. 4200rpm 24-25 kn. Topp turtall med meg er 5200 ca. Ka tid den fall ut av plan er jeg litt usikker på. Skal teste men det blir ikke før om tidligst ei uke. Støy: med bak dør helt open hører du litt motoren. Med dørene igjen hører jeg knapt nok motoren. Du får mer støy av sjø som slår mot skroget. Lite vibrasjoner. Jeg har lite å sammenligne med og lite erfaring med slike båter. Ellers er jeg veldig fornøyd så langt.

Takker for respons janrune.

Forhandler har kommet med en spesial pris på båten levert med 150 hk honda der en bare betaler hk avgiften i melomlegg. Selve motor grunnkoruksjon og vekt er den samme som 115 hk utgaven men 150 hk har VETEC ventilstyring i tillegg. Båten er godkjent for maks 115 hk. Hva tror de fornuftige folkene her inne om dette? Dvs å ha fler hk en den er godkjent for? Noen som har prøvd båten med 150 hk?

Formålet for oss med å ga større motor er å marsje i plan med så lavt turtall og så lavt forbruk som mulig også med full båt . Vi er ikke oppatt av ekstra toppfart selv om den også sikkert øker noe.

Nå vet jeg ikke om utestyringen som er vist lenger opp er en slags prototype eller om det er slik den blir tilbudt alle som ønsker utestyring. Slik jeg har forstått har veldig mange etterlyst dette. Det gjelder både Jeanneau og Beneteau sine bakveggbåter, og det er jo ganske mange størrelser og modeller av dem.

Hvis avbildet styring er den som er tenkt brukt er det litt dumt. Den burde vært av den typen med avtagbart (hurtigkobling) ratt. Slik den står på bildet er det akkurat der hvor trinnet til ombordstigning er. Trinnet benyttes vel også til og ta seg frem til baugen da disse båtene har litt bredere dollbord på styrbord enn babord. Da virker det litt dumt med den utstikkende styrepinnen på rattet og kunne vel vært byttet ut med ei styrekule, og helst avtagbart ratt.

Er jo heller ikke helt ufarlig heller den pinnen i magehøyde, litt fart og en ikke planlagt grunnstøting så skjønner vi fort hva resultatet kan bli.

Redigert av hegra (see edit history)

Jeg vet ikke hva forsikringsselskapet vil gjør viss uhellet er ute og du har for stor motor? Så lang synest jeg det virker bra med 115 på båten. Jeg skal teste mer når jeg kommer hjem og gi litt mer fyldig svar.

I følge forhandler hadde de ikke møtt problemer med forsiking. De som evetuelt kunne bli sak var garanti reparasjoner hvis det kunne vises til at motor størrelsen hadde skadet båten noe de mente ikke var sannsynlig at skulle skje...

Ser frem til at du deler fler erfaringer fra båt og motor.

• 1 måned senere...

Hei igjen.

Beklager at det har tatt litt tid å svare her. Har nesten ikke vert på nett i sommer. Har fått testet båten litt mer no. Støy: på Max turtall 5300 rpm ca 84 db (målt med iPhone) med dør heil open og ingen pute bak. Lukker jeg døren og puter montert så hører jeg nesten ikke motoren. Da er det mer støy av skroget. På mars fart blir det redusert med ca 3-4 db.Forbruk: Har lagt på ca 10-12 liter i timen på blanda bruk av båten. Det er som regel ikke mer en 15-25 min kjøring til dei plassene vi bruker å reise til. I følge plottern så bruker motoren 1liter per nautiske mil på mars fart. Det gjelde fra 18 til 24 kn med 2 voksene og 2 barn. Fart: merker liten forskjell om jeg er aleine eller om vi er flere. På det meste har vi vert 3 voksne (litt store:) ) 2 barn og en hund. Topp fart falt ikke mer en med 1kn ca. Aleine i båten er topp fart ca 30 kn. Har problem med å kjenne når båten faller ut av plan. Aleine i båten vil jeg tro det ligge på ca 12-13 kn. Jeg synest motoren virker fin på båten. Det er ingen speed båt, men det er ikke det du vil ha heller;)

• 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Da har vi fått noen få timer på i båten og motoren har fått gått så lenge at en kan gi norn kjappe runder med full gass.

Ser at med kun meg selv i båten at jeg ikke får mer enn 5000 omdreininger når jeg har trimmet ut littø og når toppen. Får da rundt 29 knop på gps en. For meg tyder dette på for lav stigning på propellen. Det som sitter på er standard alu prop. Noen som har formening om hva en bør satse på av proppel, gjerne noe i stål?

Ellers er vi meget godt fornøyd ed båten og motor. Båten virker så langt godt sammensrudd. Slår mindre i sjøen enn jeg hadde fryktet. Motoren er veldig stillegående i fart, men på tomgang tror jeg suzuki er ett par hakk stllere. Ellers virker den vibrasjonsfri og med bra dreimoment.

Det vi derimot ser vi må ha er trimpan, ved vind, eller når far sitter ved rors og hele resten av famillien siter i motsatt side, legger den seg ned til siden.

Fler erfaringer kommer etterhvert.

Kjekt å ha båt igjen!

Ikke mye respons å få her... :-)

Jeg forsøker meg likevel på to spørsmål til...

Har fått klistremerkene fra småbåtregisteret. Hvor anbefaler folk at disse settes. Utvendig på skroget eller inne i sittebrønn?

Honda motoren har en slange der en kan koble til for ferskvannspyling. Noen som har noen smarte patenter for enkelt å kjapt få en overgang til gardena hurtigkobling? Her må en ha en løsning som er så enkel i bruk at det faktisk blir gjort etter hver tur.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...