Eureka Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 Fikk ny VHF, Lowrance LHR-80, i posten i går. Min første bærbare sådann. 5 minutter etter at jeg satte den sammen og hadde skrudd den på, så starta en bergingsaksjon nord for Ålesund hvor en ferge mistet all strøm og drev mot et oppdrettsanlegg. -så da fikk jeg ihvertfall testa mottakerforhold i hjemmehavna på den. :) Jeg har hatt den hjemme i dag og har sett at det bare var en prikk, eller ingen, på signalstyrke. Plugget nettopp i strømledning og umiddelbart byksa signalstyrken opp på 3 og 4, som sikkert er max. Koblet av strømmen igjen og den falt da etterhvert ned til null og 1. Er dette et kjent fenomen og hva kommer det av? Er det andre ting som er kjekt å vite om en slik håndholdt sak? Mens jeg hørte på samtale på vhfen i går var det varierende støy, sus, ettersom hvor jeg holdt den. Holdt jeg den nærme plotteren, som var avslått, eller like oppunder targabøylen, oppstod det mere støy. En ting som er kjekt med denne er at det er GPS i den. Hadde planer om å ha med en håndholdt GPS som backup i båten dersom plotteren konka ut, strømbrudd, brann i motorrom, men nå er jo det løst. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Kjenner ikke spesielt til dette apparatet, men snakker du signalstyrke når ingen er der og sender? Altså "på tomgang"? Det første som da i så fall slår meg er at du tar inn mer støy når strømmen kobles til, enten som følge av støy fra strømforsyningen, evt fordi ledningen til strømmen gir noe mer "antenneeffekt" og dermed tar inn mer fra omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 jeg gjetter på at når strømforsyningskabelen er plugget inn i radioen, virker den som "motvekt" til antenna, uavhengig av om strømforsyninga er plugget i veggen eller ikke. Antennepisken er vanligvis et kompromiss; produsenten holder den fysiske lengda kort slik at apparatet skal være mere håndterlig, og kompenserer det til en viss grad med å støpe fast lederen inni gummipisken slik at det blir en halvbølge eller noe slikt, altså cirka en meter leder inni gummipisken. Hadde man fått tak i en bedre antennepisk for dette båndet (2-meterbåndet) med riktig festeanordning for håndapparatet, ville man få bedre virkning også uten at det står i en strømkabel. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Eureka Svart 5.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 sitter i båten med en kopp kaffi og forsker på VHF'n. På displayet er det et slikt antennesymbol identisk med antennsymbolet som på en mobiltelefon. Ved siden av er det søyler med prikker. Her og nå, uten strøm tilkoblet er det ingen prikker som indikerer styrke, slik jeg hadde før i dag, både med og uten strøm tilkoblet. Når VHF'n skal lades står den i et ladeadapter med strømledning videre til 220. Satte den nå i adapteret, uten strøm tilkoblet, og da var det ingen frandring på antennesymbolets signalstyrke. Altså null. Nå er det vel ikke lenge til Florø radio kommer med ei sending... og der kom Florø radio på luften gitt.. klokken er 21:03.. Signalsymbolet spratt opp til full styrke under mottak av sending.. etter avsluttet falt det ned igjen. -konkusjonen er at når det ikke er noen som sender " på tomgang" som var et uttrykk som ble brukt over her, så står styrken like gjerne i null. Dog var kvaliteten på mottak upåklagelig. -jaja, man skal lære noe nytt hver dag. Takker for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 ja, det er jo naturlig, at når ingen sender, er det ikke noe signal som mottas. At en "hale" på radioen virker som motvekt til antenna, er likevel sannsynlig, men med så enkle symboler for mottatt signalstyrke, er det vanskelig å bedømme virkningen av motvekt. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
bukt Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Solgt mye vhf men vet ikke med signalstyrke på lytting men uteffekt er gjerne litt bedre med strømkabel tilkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 uteffekt er gjerne litt bedre med strømkabel tilkoblet. Det kan den være, det kommer an på strømadapteret. Det kan også bli mer brum hvis strømkabel er tilkoblet, slik at du blir vanskeligere å forstå. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 5.Juli.2011 Del på Facebook Svart 5.Juli.2011 Blir det brum, er det en dårlig VHF/lader. TV'n og radioen hjemme som går på 230VAC, brummer da ikke? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jk Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Blir det brum, er det en dårlig VHF/lader. TV'n og radioen hjemme som går på 230VAC, brummer da ikke? Lars H. De er beregnet på nettdrift. En 230VAC batterilader til en håndholdt radio kan oftest ikke levere den strømmen som trengs ved sending. Da tar radioen det den kan få fra adapteret, og henter resten fra batteriet, som f.eks. kan gi ca. 8V hvis det er lithiumbatteri. Det blir det brum av. Har opplevd det selv med 2m amatørradio fra Yaesu (svarer til Vertex Standard). Men når man sitter hjemme på verandaen skal man ikke sende maritim VHF. Hvis radioen står til lading fra batteriet i båten, kan man sende. Bruker man 230V lader og landstrøm, bør man i hvert fall få en nabobåt eller kystradioen til å vurdere om det høres OK ut. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Nå forstår jeg ikke hvorfor du "forsvarer" en dårlig lader, men det er IKKE komplisert å konstruere en lader som gir 100% ren likespenning for lading eller drift av en VHF enhet eller annet utstyr. Men selvfølgelig kan det hende at produsenten tenker mer på å tjene penger enn å konstruere et bra produkt, og da kan det bli brum. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 M.a.o. signalstyrken og dens antennesymbol på VHF'n arter seg ikke på samme måte som på mobiltelefon, tross at symbolet er identisk. Signalstyrke er "signal" som er i omgivelsene "der og da" under sending/ mottak og følgelig ikke når det er ingen sending. Derav ingen signalstyrkeindikasjon ved antennesymbolet. Dersom det tross fravær av hørbar sendig oppstår signalstyrkeindikasjon ved antennesymbolet, så kan det komme av meget svake signaler eller annen elektronisk støy/signal som vhf'n registrerer. Ettersom jeg fikk full styrke på antennesymbolet da jeg koblet på 220 og den sto i adapteret kom det av elektronisk støy, som også var hørbar. tror jeg begynner å skjønne tegninga nå. :) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 (redigert) M.a.o. signalstyrken og dens antennesymbol på VHF'n arter seg ikke på samme måte som på mobiltelefon... Nei, de oppfører seg ikke på samme måte. Da skjønner jeg bedre hvorfor du i utgangspunktet spurte som du gjorde... Redigert 6.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Nei, de oppfører seg ikke på samme måte. Da skjønner jeg bedre hvorfor du i utgangspunktet spurte som du gjorde... jupp, det hele beror på manglende kompetanse :) Sitér dette innlegget Link to post
jk Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Nå forstår jeg ikke hvorfor du "forsvarer" en dårlig lader, men det er IKKE komplisert å konstruere en lader som gir 100% ren likespenning for lading eller drift av en VHF enhet eller annet utstyr. Men selvfølgelig kan det hende at produsenten tenker mer på å tjene penger enn å konstruere et bra produkt, og da kan det bli brum. Jeg vet ikke om jeg forsvarer noe som helst. Poenget er at man må være forberedt på at det kan være slik. Standard Horizon leverer samme lader til flere maritime håndholdte. Icom-en jeg selv har på båten har en mindre lader (men den er nok en svitsjer). Det ville overraske meg om billigmerkene la mer penger i laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Nå er nok de fleste/alle moderne ladere av switch-mode typen, men hadde jeg kjøpt en VHF med en lader som ga brum eller annen støy inn på sending/mottak, enten den nå kostet 1000 eller 5000 kroner, hadde jeg umiddelbart returnert den. Jeg tror faktisk dette er en så stor svakhet at det kommer i konflikt med godkjenning for salg. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 -da må jeg bare underrette menigheten om at det ikke er snakk om støy fra VHF'ns høytaler eller støy på mottak av sending når den står i lader. Kun en svak hørbar lyd fra selve landeren under lading. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 Ja det er noe helt annet, men det var uttalelsen fra jk (Det kan også bli mer brum hvis strømkabel er tilkoblet, slik at du blir vanskeligere å forstå). jeg hang meg opp i. Men nå har jeg vel sagt det jeg hadde å si om den saken. Og du har vel fått oppklart hvordan visningen av signalstyrke henger sammen. Ha en fin sommer med den gode tryggheten en VHF gir. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 God sommer til deg også Lars H. -har forøvrig fastmontert VHF også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 6.Juli.2011 Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 (redigert) Takk for det. Håper været blir bedre for Nordmøre fra uken av enn hva det er meldt så langt. Da skal vi være halvannen uke sammen med svigermor på 93 år på landstedet hennes i Bøfjorden Surnadal, uten båt. Lars H. Redigert 6.Juli.2011 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Eureka Svart 6.Juli.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juli.2011 alltid fint her i vest. sitter her og svetter i båten, rød på nesa og myser utover fjorden. alltid fint her :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.