Jump to content

Leie båt i Hellas

hschrde

Recommended Posts

Hei!

Er det noen som har erfaring med å leie seilbåt i Hellas? Vi er en gjeng på 3-6 stykker som kan tenke oss det. Det er bare et problem:

Hva krever de forskjellige firmaene av erfaring og dokumentasjon?

Hvilke kurs er det verdt å ta her i Norge for lettere å kunne leie båt uten skipper?

Er feks. båtførerprøven pluss attest om 6 års erfaring fra feks. båtforening nok?

Mange krever at det er to som har erfaring, men for nr. to så er det nok med en egenerklæring. Holder det at nr. to fikser å få ned seil, starte motor og legge til - med andre ord er båtvant men mangler seilerfaring?

Er det noen som har tips om konkrete firmaer, eller kanskje helst private som leier ut?

Som dere forstår, så er vi ikke særlig lystne på å ha med skipper - litt av meningen vil jo være å kunne slappe helt av sammen uten fremmede ombord...

Hans Christian

Leide seilbåt i Hellas gjennom Meltemi A/S i 97. Det fungerte greit. Ble litt overrasket over hvor slitt en ti år gammel utleiebåt var, sammenliknet med den 20 år gamle Maxi'en vi var vant til hjemmefra.

Jeg var ansvarlig for båten. Fikk med en bekreftelse fra den lokale seilforeningen, og hadde VHF sertifikat. Co-skipper hadde ingen papirer. Fikk inntrykk av at de som drev med utleie hadde god erfaring med at nordmenn ikke skrøt på seg mer erfaring enn de har. Han som gikk igjennom båten med oss sjekket nok også at vi ikke var helt på jordet, men fikk med oss det han sa.

Mitt intrykk etter kontakt med utleier og etter å ha sett andre utleiebåter med besetninger som ikke hadde imponerende kunnskaper er at kravene ikke er så høye når det kommer til stykket. Det er kanskje vel så viktig å tenke på hvilke krav de som skal være med har til skipper og co-skipper for at alle skal føle seg trygge og ha en fin tur.

Er det noen som har erfaring med å leie seilbåt i Hellas?

Hva krever de forskjellige firmaene av erfaring og dokumentasjon?

Hvilke kurs er det verdt å ta her i Norge for lettere å kunne leie båt uten skipper?

Er feks. båtførerprøven pluss attest om 6 års erfaring fra feks. båtforening nok?

Kan ikke si noe om Hellas, men de kommer vel snart nok nærmere resten av det vestlige middelhavet .... (Spania, Frankrike og Italia), hvor de fleste forlanger ICC Sail/Power(International Certificate of Competence), noe som jeg tror tilsvarer Fritidsskipper (Kanskje Poseidon kan svare på dette) + VHF.

Tror ikke at en "attest" fra en båtforening vil gjøre noe for deg, da dette ikke er en annerkjent institusjon for opplæring eller kompetanse.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Jeg kan anbefale å leie igjennom Normar i Son, jeg benytte dem i flere år (2000-2002) før jeg kjøpte meg båt her hjemme. Normar tilbyr billigere båter på bekostning av alder. Min leidehistorie er seilbåter fra 32-34 fot 3 ganger med starthavn fra Athen og Syros, alt fungerte helt fint alle 3 gangene. Hadde eldre båt 1 gang den var kun 6-7år men var vesentlig mer slitt enn de andre jeg leide, men dette var jeg jo klar over da jeg hadde avtalt å leie eldre båt.

Jeg hadde før dette gjennomført dayshipper/costal kurs hos Norsk seile og navigasjonsskole men jeg forsto det slik at Normar kunne godkjenne leietakere uten at de hadde formele bevis også. På kurset jeg var hos Norsk seile og navigasjonsskole var det et ektepar som hadde hatt båt her hjemme i 20 år som tok kurset nettopp for å leie båt i utlandet også. Kurset var lærerikt og bra. http://www.seilskole.no/

.....http://www.seilskole.no/

Den omtalte skolen er en av dem som har en besynderlig beskrivelse av kravene til "fartstid" for Fritidsbåtskippersertifikatet. Dette er sakset fra skolens egen hjemmeside:

Krav: Erfaring med lystbåt over 8 meter (26,6 fot) eller kan oppnå større fart enn 10 knop eller har motor med større samlet bremseeffekt enn 7.35 kW (10 HK) i minst 3 år

Ifølge denne beskrivelsen skulle det altså være tilstrekkelig båtpraksis at man har erfaring med en jolle med 10HK motor i 3 år, dette er absolutt ikke tilfelle  -  og jeg synes det "grenser til" å føre folk bak lyset.....

mvh

Poseidon

PS

Jeg har for en tid tilbake henvendt meg til skolen for å få oppgitt begrunnelse/hjemmel for dette kravet, men har til nå ikke hørt noe.

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Takk for tips alle sammen - ser vel ut til at dette kan bli noe av? Det høres jo logisk ut at alle de som leier båt ikke har fritidsbåtskipper... Skulle gjerne hatt det selv, men det var det med tid og penger... Får prøve å få VHF-sertifikatet i løpet av vinteren, og så får vi vel finne en utleier som synes det holder med praktiske kunnskaper og erfaring.

Slitte båter er ikke noe problem for meg, selv om et par av de som eventuelt blir med nok kan tenke seg noe som er helt nytt... Det viktigste er nå tross alt at vi ikke får motortrøbbel eller liknende...

Er det noen som vet hvordan det er med vær i området? Kommer sikkert til å kjøpe noe litteratur, men allerede nå kunne det vært greit å vite noe om omtrent når vi burde dra. Høysesong er neppe aktuelt, så det må bli mai eller september. Er det for kaldt da, og er det fare for skikkelig uvær? Burde jo være bedre enn norge uansett!

Er det noen som vet hvordan det er med vær i området? Kommer sikkert til å kjøpe noe litteratur, men allerede nå kunne det vært greit å vite noe om omtrent når vi burde dra. Høysesong er neppe aktuelt, så det må bli mai eller september. Er det for kaldt da, og er det fare for skikkelig uvær? Burde jo være bedre enn norge uansett!

Vær er jo som kjent ikke så let å spå. Storm kan man jo få når som helst.

Vi leide for noen år siden en seilbåt med base i Athen. Derfra seilte vi to uker ut i Kykladene. Etter to dager opplevde vi den "beryktede" Meltemi-vinden. For en familie uten alt for mye erfaring var det tøft nok, men hvis dere er vant til å seile i mye vind er det neppe noe problem. De høyeste vindhastighetene opplevde vi innunder land, så det mest kompliserte var havnemanøvrene. Vinden løyde også om natten, så vi hadde en nattseilas for å komme oss videre husker jeg. Forøvrig kan jeg ikke huske at vi fikk vann i cockpiten en eneste gang. Men med unger som maser og mor som hyler kan det jo være tøft nok uansett... Temperaturen i vannet var det ingen ting å si på, og jeg har et bilde av meg selv som styrer i frisk bris ikledd shorts og solbriller, og ingen ting annet. Dette var forresten i september, og altså ut fra Athen. På vestkysten er været et helt annet, så det vet jeg ingen ting om.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hei, har god erfaring med  Alex Korizis fra AEGEAN YACHTS i Athen.

Vi leide en Feeling 326, fikk god pris og bra service. En av oss hadde båtførerbevis,

den andre skrev under på en egenerklæring om at han var sånn rimelig båtvant,

det var ikke noe kryssforhør :smiley:

Når man leier båt i Hellas må kopi av båtførerbeviset og egenerklæringen leveres

hos havnemyndighetene, utleier ordner dette.

Dette var i november, deilig og varmt, vi var i shorts og uten trøye hele dagen.

Jeg har også leid båt i flere spanske havner, fritidsskipper har det aldri vært snakk om,

norsk båtførerbevis har holdt så langt. Har også VHF sertifikat men har ikke inntrykk

av at dette har spilt noen rolle. Den dagen Fritidsskipper kreves for bareboat charters

tror jeg bransjen går dårlige tider i møte...

God tur til Hellas!

Fantasia.

Kontaktinfo:

AEGEAN YACHTS,

Address: 10, Possidonos Ave.

167 77 ELLINIKO

ATHENS (AREA) - ATTICA

Tel.: 210 8947244

Fax.: 210 8980277

Email: aegeanyachts@ath.forthnet.gr

Fant ikke web-adressen men ring Alex og be han sende deg katalogen, den er helt super.

Vi var 5 stk. som leide båt i Hellas for noen år siden, og det var nok at jeg som skipper viste frem en erklering fra min seilforening. Dette med å leie en litt eldre båt ble for oss et stort problem da motoren brukte enorme mengder olje, og til slutt skar en av stemplene seg. Vi fikk hinket i land den siste dagen, og måtte reise hjem med bare halvt deposetum.

Dette er sikkert ikke noe vanlig problem. Et vanligere problem for folk som er godt seilkyndige (og bør være det for mindre erfarne også) er at seilene ser helt forferdelige ut. De er totalt nedsaltede, slitte, deformerte og møkkete av å ligge på dekk i årevis. Seilene er båtens motor, og skal behandles deretter. Sats litt mere penger og lei så ny båt som mulig er min annbefaling. Ellers var det et fantastisk sted å seile......

• 3 år senere...

hei Hans Christian, jo jeg har litt erfaring fra Hellas, siden 2002, fra Athen og rundt om kring. Du trenger som skip. bøtførerprøven med sertivikat, som du må forvise hos utleier, samt en underskrift, leveres sammen, fra en med seiler som oppnevnes som NK ombord, denne må være dyktig nok til å returnere eller drifte båten om skip ikke kan det.

Jeg er der nede i sommer, med en 50,5 fot Cyclades. Skal ha det hyggelig.

Trenger du hjelp er mailen : erik.halvorsen@broadpark.no

Lykke til og god sommer og seilas.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...