Jump to content

volvo aq 140 tikker


draco21sc

Recommended Posts

Hei

Eg har ein AQ 140 som tikker som bare juling , så mitt spørsmål er om det kan vere ein ventil som er gåend. Motoren starter å går som den skal , men tikke lyden øker med pådrag og blir ganske intens . Ka kan vere probleme ? Kan register rem ha hoppet over ei tann ?

Link to post
Share on other sites

Sikkert en løfter som ikke holder på olja/eller ikke får olje.

Om kammen er slitt eller ikke er ikke bestandig lett å se da knokene på kammen er smalere enn løfteren,får ingen tydelig slite kant.

Om kammen har "hoppet" ett hakk eller to,får du ingen ulåt,bare at motor går urent på jevn gass.

Har du målt kammen slik at alle knokene holder rett mål?

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Det blåser ikkje fra blokken, lyden er den samme om den er kald eller varm . Den er vanskeleg å starte når den er kald . Når den er varm komer den med ein gang .

 

eksosmanifolden er skifta for 2 år siden . Skal ta av toppen i dag , ka skal eg se etter ?

Redigert av draco21sc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Kan eg demontere eksosmanifolden fra bokehorne mens båten er på sjøen ?

Har løsna boltane på toppen ,men eg har ikkje tatten av . Eg oppdaga at når eg skulle stille in merkene så satt motoren seg fast måtte ta hart i for at den skulle gå rundt igjen , Dette skjer når det bakkerste stempele er oppe, kan det ha komet noe oppå stempele , eg hadde skiftet tennpluger før dette skjedde , kan det ha løsnet noe dritt som har lakt seg oppå stempele ?

Redigert av draco21sc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvis du ikke har riper kan du vurdere den "billige" løsningen eller den "dyre", risiko etter utgift for å si det slik :smiley:

 

Billig løsning:

Slipe vekk "hotspots" med f.eks dremmel og gjøre godt rent. Såfremst det ikke er riper og stemplet er synlig deformert så burde nok det gå bra.

 

Dyr og bedre løsning:

Ut med stempel, mål klaringer og stempel. Kanskje du ender opp med å slipe ned hotspots uansett og alt er greit. Da må du påplass med nye pakninger osv.

 

Hadde det vært min motor og jeg ville ha mest igjen av båtsesongen hadde jeg valgt den billige løsningen og se hvordan ting funket og vurdert overhaling til vinteren.

Min vinteroverhaling er snart ferdig :smiley:

Link to post
Share on other sites

Vell, dra på mekonomen å bestill en slipesats. Koster litt, men så tar du en rask gjennomgang av den nye/overhalte toppen som du skal montere.

Du bruker en kveld med slipepasta, og ventilfjærspenner, så bytter du gummien inni med det samme, så er det gjort uansett hva du måtte gjøre til vinteren.

Og før du drar på mekonomen så går du på drevdelar.se og bestiller deg sett med alt av gummipakninger til kjølesystemet, for du blir å få et helvv... med disse hvis du tror du kan bruke disse videre.

Reg.reim sats kjøper du også på mekonomen når du er dær.

 

Husk å ha en støvsuger med futt i når du sliper stemplet, så du ikke får masse dritt på sylinderveggene.

 

Med en passe mengde flaks så fungerer denne motoren suverent både denne sommeren og mange til.

 

Lykke til.

 

Del gjerne løsningene dine, og erfaringene du gjør underveis.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for gode råd .

Va kaller man når man har metall mot metall lyd da? :smash::confused:

Har ikkje så mykje erfaring med motor men eg prøver meg , må eg overhale toppen eller er det nok å skifte ventilen , ligger ut bilde av toppen i morgen var uhelig å slette bilde eg hadde tatt av toppen

Redigert av draco21sc (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Metalisk bankelyd med 1 sylinder som ikke er med .

 

Nei det er vansklig og beskrive , Men etter mange år med lytting og synsing så får man liksom ett lager med lyder som man kjenner igjen.

 

Ikke så lett å få det ned på Båtplassen med bokstaver. Er nok mange som kunne vært hjulpet lettere med lydfil .

 

Bernt

Link to post
Share on other sites

spørs hvordan toppen ser ut, regner med den har en del merker fra ventilen. Hvis ventilsetet er skadet må den til "fagfolk", noen som har rette verktøyene.

Kan nok være like greit å gå til nærmeste hugger å forsøke å få en bra pris på en topp fra en b21 eller 23(230 går vell også).

Se på toppen din, hvilke nummer som står ved eksosporten. starter på 1000 for så å ha 3 siffer etter, er de sifrene vi snakker om når vi snakker om forskjellige topper. f.eks: 160, 530, 405, 531. Noen er bedre en andre, men tror ikke det skal ha mye å si for deg uansett.

 

Har en 530 topp jeg kan vurdere å selge, hvis du skulle få det vanskelig med å få tak i deler. Trenger uansett nytt topplokk og litt stell. Regner med du finner noe mer aktuelt hos den lokale huggeren.

 

Ikke så dumt å bare kjøpe en komplett b21 eller b23 hvis du får tak i, er samme blokka som aq140 og 145.

Du kan lese litt mere i prosjekttråden min, så finner du kanskje noen svar og får litt mer info om hva du har i vente :smiley:

 

Er mye arbeid.

Link to post
Share on other sites

Har litt vanskelig for å se skikkelig på det bildet, har ikke den beste skjermen på pc'en min. Ser uansett ut som det er mye skade, samt innsugsvenntilen(eller er det eksos siden?) din må byttes.

Så spørs det om du klarer å slipe med pasta så det blir tett, eller om du må få frest nytt sete.

Du må bare prøve å slipe så du ikke har "hot-spots", du vil få litt avvik i kompresjonsforholdet men neppe noe som har mye å si.

Jeg holder meg uansett til tidligere annbefaling om å få tak i en annen topp hvis det er å oppdrive til fornuftig pris.

 

Hvis du velger å slipe, forsøk å slip "minst mulig" å ikke treff ventilsetet.

Ser ut som det er hakk i eksosventilen din også, denne kan være slått skjev så den ikke tetter helt.

 

Nei, litt vanskelig å finne argumenter for å forsøke å fikse denne toppen, når du nok får tak i et bedre emne for 1-3000kr(vil jeg tro), eller en kurrant b230 med bra topp. Ble tilbudt å kjøpe en b230 for 3500kr på den lokale huggeren, med starter osv. Mange deler som kan komme greit med. Hvis du har litt å velge i, les på forum.vccn.no hvilke motorer som har de sterke rådene". Det er også greit å få en motor som har vært brukt på biler med automatgir, hvis det er å oppdrive.

 

Så du hvilke nr som er trykket på toppen din? regner med du har en 1000160?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

har en ny overhalt volvo motor med ny dynamo og starter,stått i en mørebas. ble opplyst at den skulle være totalt overhalt men kan ikke garantere dette, denne kan jeg selge billig/evt byttes i et drev, 270/280. motoren er komplett med manifoil ledningsnett,etc

du vet hva du har men vet aldri hva du får

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...