rmyra Startet 5.Juli.2011 Del på Facebook Startet 5.Juli.2011 (redigert) Har en kragerø båt med Tamd30(tidligere aqad30) motor. Holder på å renovere båten, og skulle teste om starter og slikt virka, og kom over et problem. Starter ville ikke slå inn. Når jeg kortslutta på starteren virka den. Begynte å feilsøke tenningslåsen. Når tenning er slått av måler jeg på RØD + i låsen ca 12,5 volt. Når jeg vrir på tenningen detter det ned på 4-5 volt. Fant ut når jeg koblet vekk rød/blå som er strøm videre til instrumenter og alarmene, holdt det seg på 12,5 volt, og da slår også starteren inn. Har nå prøvd å koble vekk alt av instrumenter og annet koblet til + gjennom tenningen og bare beholdt alarmene, men fortsatt samme problem. Har også tatt vekk alle ledningene i tenningslåsen og søkt med multimeter, og har funnet et annet rart "problem" Ifølge koblingsskjema hentet på erfaringsbasen her på forumet skal rød/gul som er ledningen til startreleèt på punkt 50 i tenningslås og lilla som er til magnetventil på punkt R. Når jeg måler tenningslåsen får jeg spenning på punkt 19 i låsen ved nøkkel i startposisjon, ikke punkt 50 som i skjema.(hvis jeg bruker punkt 50 som i skjema sviver starteren så fort jeg slår på tenningen uten å vri til "start") Kan det være tenningslås og/eller alarm enheten som er feil, eller kan det være en giver til en alarm som er feil tro?? Dette blei sikkert veldig krøkkete forklart, men håper noen skjønner det Noen som evt har korrekt koblingskjema til denne motoren?? Redigert 5.Juli.2011 av rmyra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.