Jump to content

Problemer med tenningslås/alarm enhet VP tamd30


rmyra

Recommended Posts

Har en kragerø båt med Tamd30(tidligere aqad30) motor.

Holder på å renovere båten, og skulle teste om starter og slikt virka, og kom over et problem. Starter ville ikke slå inn. Når jeg kortslutta på starteren virka den.

Begynte å feilsøke tenningslåsen. Når tenning er slått av måler jeg på RØD + i låsen ca 12,5 volt. Når jeg vrir på tenningen detter det ned på 4-5 volt. Fant ut når jeg koblet vekk rød/blå som er strøm videre til instrumenter og alarmene, holdt det seg på 12,5 volt, og da slår også starteren inn.

Har nå prøvd å koble vekk alt av instrumenter og annet koblet til + gjennom tenningen og bare beholdt alarmene, men fortsatt samme problem.

 

Har også tatt vekk alle ledningene i tenningslåsen og søkt med multimeter, og har funnet et annet rart "problem" Ifølge koblingsskjema hentet på erfaringsbasen her på forumet skal rød/gul som er ledningen til startreleèt på punkt 50 i tenningslås og lilla som er til magnetventil på punkt R.

 

Når jeg måler tenningslåsen får jeg spenning på punkt 19 i låsen ved nøkkel i startposisjon, ikke punkt 50 som i skjema.(hvis jeg bruker punkt 50 som i skjema sviver starteren så fort jeg slår på tenningen uten å vri til "start")

Kan det være tenningslås og/eller alarm enheten som er feil, eller kan det være en giver til en alarm som er feil tro??

 

Dette blei sikkert veldig krøkkete forklart, men håper noen skjønner det :rolleyes:

Noen som evt har korrekt koblingskjema til denne motoren??

Redigert av rmyra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...